Om du syftar på Pisa-undersökningar så var det väl så att Polen hade vänt en negativ trend, de låg tidigare i botten och har klättrat, men de var fortfarande inte bäst. Bäst i Europa var som vanligt Finland, även om de tappat lite. När det gällde likvärdig utbildning (jämn och hög kvalitet på skolor, inga större skillnader) tror jag Finland var bäst av alla länder tom.
Finland och Sverige har relativt lika skolsystem, det som skiljer är väl främst alla reformer svenska skolan genomgått på senare år.
När det gäller Polens förbättrade resultat så förlängde de sin obligatoriska grundskola från 8 till 9 år vilket ledde till ett uppsving i resultatet. Läroplanen gjordes om med tydligare mål och slutprov i vissa årskurser, och mer hjälp till de elever som behöver det. Uppsving igen. Jag tror inte föräldrarnas inställning till barnens undervisning, betygsättningen, eller hierarkin i klassrummen har förändrats nämnvärt under de åren som Polen klättrat. Att skolan skulle ha blivit mer auktoritär under dessa år har jag övht inte läst. Resultatet brukar tillskrivas satsningen på svaga elever och skolans omorganisation.