Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
Fortfarande inte helt säker på vad vi talar om men visst, kör försiktigt, bilbältet på osv! :D Samtidigt ska man inte sega sig fram om man vill ligga i framkant i utvecklingen, men det är alltid bra att genomföra förändringar på ett någorlunda genomtänkt vis. Ha något på fötterna, något mer än sin ideologi, något att backa upp det med.
Att utbilda nästa generation är ett långsiktigt arbete.

Samhället har krav på att tillräckligt många med spetskompetens kommer fram
Individen har krav på att få möjlighet till en utbildning som ger möjlighet till ett både givande och intressant arbete.

Sedan bulkproduktionen

Samhället behöver folk med en viss mini kompetens för att dessa lätt ska kunna skolas in och anpassas till produktionen
Rent etiskt bör så många som möjligt få en kunskapsnivå som gör att man platsar i ovanstående grupp.

Förr kunde vi ha en skola med hög utslagning eftersom handel & industri hade stora behov av sk. hjälparbetare dvs de med ingen eller låg kompetens.

Idag finns inte samma behov. Därför betyder ofta en utslagning från skolan ett liv av tillfälliga jobb och arbetslöshet.

Problemet kvarstår dock eftersom en viss andel av varje årskurs aldrig når upp till den kompetens som industri o handel kräver, oavsett vilka resurser som tillsätts. Där ligger problemet.

Hur så? Du pratar om Migrationsverket och jag redovisar deras budgetsiffror. Dina var käpprätt åt skogen fel.

Att Migrationsverkets budget inte är störst bland posterna för asylinvandringen är väl ändå en annan fråga?

Vari låg felet? Jag kan inte se något. Migrationsverket har (till sin befintliga budget) äskat 48 miljarder i extra anslag de närmsta 4 åren för att möta kostnaden för de 80.000 förväntade flyktingar vi tros behöva ta emot.
Varifrån tas pengarna?

Orkar inte läsa hela tråden .Men ett intressant ämne .I kommunal valet röstar jag på S Landstinget har jag ingen aning .Men det sista blev lite knivigare då Fi och Mp har så många förslag som missgynnar oss på landsbygden .Tänkte rösta S men det får bli M så dessa partier inte kommer i närheten av makten !

Att utbilda nästa generation är ett långsiktigt arbete.

Samhället har krav på att tillräckligt många med spetskompetens kommer fram
Individen har krav på att få möjlighet till en utbildning som ger möjlighet till ett både givande och intressant arbete.

Sedan bulkproduktionen

Samhället behöver folk med en viss mini kompetens för att dessa lätt ska kunna skolas in och anpassas till produktionen
Rent etiskt bör så många som möjligt få en kunskapsnivå som gör att man platsar i ovanstående grupp.

Förr kunde vi ha en skola med hög utslagning eftersom handel & industri hade stora behov av sk. hjälparbetare dvs de med ingen eller låg kompetens.

Idag finns inte samma behov. Därför betyder ofta en utslagning från skolan ett liv av tillfälliga jobb och arbetslöshet.

Problemet kvarstår dock eftersom en viss andel av varje årskurs aldrig når upp till den kompetens som industri o handel kräver, oavsett vilka resurser som tillsätts. Där ligger problemet.
Tänker inte ge mig djupare in i skoldiskussionen, hoppade egentligen bara in för att påpeka det där om Pisa-undersökningarna, men problemet är ju knappast att vissa elever aldrig blir tillräckligt bra oavsett vad och hur det satsas på dem.

Vari låg felet? Jag kan inte se något. Migrationsverket har (till sin befintliga budget) äskat 48 miljarder i extra anslag de närmsta 4 åren för att möta kostnaden för de 80.000 förväntade flyktingar vi tros behöva ta emot.
Varifrån tas pengarna?

Anslaget för Migrationsverket (ram) 2014 var 3159 miljoner kr, dvs 3 miljarder. Anslaget totalt för hela mottagandet av upp till 50.000 flyktingar var 9919 miljoner kronor. Om man inte ser orimligheten att begära en anslagsökning på 48000 miljoner kronor, måste man vara blind.

Jag läste i förbigående att de begärt 50 miljoner extra för det ökade trycket (gäller enbart Migrationsverkets egna kostnader). Sedan kan man givetvis tänka sig att förväntade 80.000 kräver mer än de beräknade 50.000.

Ok, nu läste jag uppgiften de 4 närmaste åren - inte per år som de kostnader du jämförde med och blandade äpplen och päron. Kanske vi då närmar oss varandra?

En stor del av pengarna kan tas från de pengar som skapas som intäkter av exakt de flyktingar som kommit hit under perioden. Men framförallt kanske från oss som redan bor här i starten av perioden inklusive de invandrare som kommit hit tidigare. Resten måste vi investera från andra håll för att sedan få tillbaka efter att dessa nya fått plats att verka i vårt samhälle, snittiden in på arbetsmarknaden är ca 7 år (tidigare uppgift).

Jag lägger min röst på SD då det är det enda parti som radikalt vill förändra migrationspolitiken.
Vad som anses om SDs historia, politik, värderingar etc är med kraft underordnat betydelsen av att skära
ned indirekta och direkta totalkostnader för migrationspolitiken och dess konsekvenser.

I alla år har vår regering hävdat att migrationen genererar vinst. Det är ingen kostnad att tala om.
Det är i tid bara ett par veckor sedan politiska representanter stod och ljög om detta i vanlig ordning.
Så händer något. Finansminister Borg gick häromdagen ut och sa det många redan visste och idag satte
sig även Fredrik Reinfeldt i biktbåset.

Nu undrar jag om alla som kritiserat Sveriges migrationspolitik och blivit piskade med rasiststämpeln kommer få en offentlig ursäkt och skadestånd för kränkning och förtal?
De som fått sparken, blivit omplacerade och förlorat uppdrag pga att de sympatiserar/arbetar åt SD borde ligga bra till för att få ersättningsplåster.

Ansiktet på en skattefinasierad lögnare:
http://www.svt.se/nyheter/val2014/reinfeldts-vadjan-till-svenska-folket

Och i alla år har man hört gnäll om att det minsann inte är de som verkligen behöver hjälp som kommer hit. Nu står vi inför en situation då oro på flera håll i världen gör att det är just tillströmning av akut hjälpbehövande som kommer att öka och därmed också kostnaderna.

Sverige har råd att ta emot dessa flyktingar.

Jag lägger min röst på SD då det är det enda parti som radikalt vill förändra migrationspolitiken.
Vad som anses om SDs historia, politik, värderingar etc är med kraft underordnat betydelsen av att skära
ned indirekta och direkta totalkostnader för migrationspolitiken och dess konsekvenser.

I alla år har vår regering hävdat att migrationen genererar vinst. Det är ingen kostnad att tala om.
Det är i tid bara ett par veckor sedan politiska representanter stod och ljög om detta i vanlig ordning.
Så händer något. Finansminister Borg gick häromdagen ut och sa det många redan visste och idag satte

Nu undrar jag om alla som kritiserat Sveriges migrationspolitik och blivit piskade med rasiststämpeln kommer få en offentlig ursäkt och skadestånd för kränkning och förtal?
De som fått sparken, blivit omplacerade och förlorat uppdrag pga att de sympatiserar/arbetar åt SD borde ligga bra till för att få ersättningsplåster.

Var hittar du bätre statistik är de får fram genom riksdagens utredningstjänst och nu senast i EU? Elelr är du bara så övertygad om din egen sanning att alla andra ljuger?
http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhallet-an-de-far-tillbaka/

Men jag fattar inte. Varför skulle man be rasister (förlåt främlingsfientliga) om ursäkt för att Reinfeldt vädjar till oss i Sverige att hjälpa människor fly från krig, död och annat helvete?

Självklart kostar det pengar att hjälpa så många människor i nöd som möjligt. Vem har sagt annat?

Och i alla år har man hört gnäll om att det minsann inte är de som verkligen behöver hjälp som kommer hit. Nu står vi inför en situation då oro på flera håll i världen gör att det är just tillströmning av akut hjälpbehövande som kommer att öka och därmed också kostnaderna.

Sverige har råd att ta emot dessa flyktingar.
exakt! Kostnaderna kommer öka - just när de kommer hit. Och senare, när dessa är integrerade i vårt samhälle så tillför de skatt liksom all annan arbetskraft.
Sverige behöver en ökning av antalet arbetsföra och skattebetalande, nu när de förhållandevis friska 40-talisterna går i pension. De kan förväntas leva länge och det kommer gå åt stora pengar för att försörja dem. VEM ska pynta in pengar till deras pensionskonton om det är för få vuxna som jobbar och betalar skatt? Detta är ett reellt problem... (även om just mina närstående 40-talister böjar ta slut

I min kommun styr folkpartiet och man har därför valt att inte bara gå fullt ut med de riktlinjer som staten satt upp utan även gå ännu längre dvs ha en sådan skola som fp vill ha (de får ju inte igenom allt i regering /riksdag)

Resultatet på de åtta år man har styrt?

Betyg i årskurs 9 +14%
Lärarförbundets rankning bästa skolkommun +67 platser
Utsedd till Skånes bästa skolkommun av föräldraalliansen 2012
Arbetsron har enligt eleverna ökat med 10 procentenheter sedan 2010

Jag tycker nog att resultaten talar för sig själva :)

Har inte läst tråden ( men planerar att göra det för att kanske få nya infallsvinklar som man kanske missat om olika partier). Men svara iaf nu bara med lite tankar. Jag har ingen aning om vad jag ska rösta på till hösten men de finns tre partier som jag absolut INTE kommer rösta på, SD, F! Och miljöpartiet. Andledningen är änkel. SD tror jag inte att jag behöver förklara men F! och miljöpartiet kan jag lägga någon minut på. Jag tycker att båda partierna i grunden har en god idé men problemet uppstår när människor som inte lever med naturen, människor som kanske kan räkna gångerna i naturen på en hand och då räknar dem parkbesök som naturupplevelser, människor som kollar på papper och baserar sina idéer om att rädda djur och natur från sina upplevelser i Stockholms innerstad, provar rädda djur och natur så blir det så jäkla fel.... Detta gäller de flesta partier visserligen (ganska logiskt med tanke på vart politiken bedrivs) men ovanämda är lite mer extrem än övriga.

Men att bl.a.

-komma med helt orealistiskt och rent falska utspel om jägare och deras motiv till jakt.
-Att påstå att löshundsjakt är djurplågeri.
-Att romantisera naturen och tro att människorna är de värsta djurplågarna i skogarna (människor är kanske djurplågare i mångt och mycket när vi talar om industri uppföddning men i naturen är vi lång ifrån värst snarar tvärt om)
-Att tro att vi räddar miljön genom att ta bort möjligheten att bo nära naturen.

De allra flesta människor som lever nära naturen vet varför det kommer gå rent åt helvete om dessa partier lyckas driva igenom vissa av sina hjärtefrågor.
Jag vågar också påstå att många som tror på dessa hjärtefrågor bor i städer långt ifrån fäbovallar med djur och natur. Men istället för att då fundera på varför de människor som är uppvuxen med naturen inte tror på den politik som förs väljer man att gärna idiotförklara dom och skylla deras åsikter på för låg utbildning.
Detta är fruktansvärt beklämmande och jag får ont i magen av människor som har så starka åsikter om saker som man egentligen inte har någon som helst praktisk erfarenhet av.
Partierna kan liknas med en människa som gå in och ska vara chef för en firma utan att verken har erfarenhet eller kunnighet om vad firman egentligen gör och samtidigt vägra ta reda på det på annat sätt än att läsa på ett papper...... :(

Men så vad ska jag då rösta på?
Jag har somsagt absolut ingen aning. Jag vill kunna fortsätta att leva och bo där jag bor. Jag vi ha naturen intill husknuten, utan att behöva se kraftverk och människans framfart så fort jag sticker näsan utanför dörren men tyvärr är "min sort" utdöende och inget som något parti (vad jag vet) bryr sig ett jäkla dugg om(SDs valkanpanj bortser jag från av andra anledningar) .

Jobbigt med mycket tankeverksamhet, de här med val :p

ja dessa hitta på saker tror ni på rödluvan oxå
Vill du stoppa huvudet i sanden så är det ditt problem, väljer du i stället att skärskåda fakta så är det mycket produktivare.
Invandringen till Sverige går med vinst!!
Men i den här invandringen ingår hemvändande svenskar som arbetat och varit skrivna utomlands, invandring från våra skandinaviska grannar och gäststuderande sam de som kommer hit med anställning ordnad.

Om man däremot ställer frågan, vad kostar asyl o anhöriginvandringen så får man inga direkta svar, eftersom där handlar det om helt annan färg på trycksvärtan (röd)
Det finns en orsak till att verket säger sig behöva 48 miljarder extra de nästkommande 4 åren

Ingen har ändrat sig. Och fakta kvarstår, migrationen genererar vinst. Det är dock aldrig någon som hävdat att det är vinst från dag 1 en flykting eller invandrare kommer hit.

Att integrationen består av flera faser har ingen nånsin hymlat om. Första fasen är mottagandet = stor kostnad. Andra fasen är integrationen = i huvudsak kostnader för de flesta. Tredje fasen är när de blivit svenskar och har egen försörjning = intäkter.
Ju fortare vi kan få alla till tredje fasen desto bättre siffror blir det. Att stigmatisera och svartmåla invandrare fördröjer processen. Fast det är ju vad SD vill - för det är deras livsluft.

När Reinfeldt säger att vi har stora kommande behov av mer flyktingmottagning innebär det att fler kommer att vara i första fasen vilket ger ansträngningar i ekonomin. Det har ingen hymlat med någonsin.

Skulle vi ha stoppat gränserna år 1988 enligt SDs rekommendation hade vi haft enorma problem med välfärden idag, de invandrare som invandrade då är ren vinst och täckning för välfärd idag! Förutom att de har ett stort bidrag genom att de arbetar i välfärden och producerar den.

Behoven pendlar med omvärldssituationen, vissa år har vi nästan ingen nettoinvandring alls (kurvorna går nästan ihop) - trots skriken som alltid pågått om massinvandring från högerextrema rörelser.

Under perioder när mottagningen ökar kraftigt ökar kostnaderna kraftigt i ett första skede. Det är vad Reinfeldt sade.
oimg

Jag ber om ursäkt, jag hade lite fel..de skandinaviska länderna har halkat ner betydligt sedan jag kollade senast.
Men de som kommer som återvändare eller de som kommer med färdig anställning genererar oftast en vinst för samhället direkt. Undantag de svenskar som kommer hem pga av ålderskrämpor och sjukdom, de kommer hem för att få den vård de har rätt till enligt sitt medborgarskap.
Däremot så står det väl utom alla tvivel att en icke läskunnig som kommer till Sverige som 50;åring aldrig kommer att uppnå +-0 Där får vi bekosta uppehälle, bostad, vård o omsorg tills han går bort.

Men jag fattar inte. Varför skulle man be rasister (förlåt främlingsfientliga) om ursäkt för att Reinfeldt vädjar till oss i Sverige att hjälpa människor fly från krig, död och annat helvete?

Självklart kostar det pengar att hjälpa så många människor i nöd som möjligt. Vem har sagt annat?

Är det självklart att det kostar pengar? Många hävdar ju att det är lönsamt.

Vill du stoppa huvudet i sanden så är det ditt problem, väljer du i stället att skärskåda fakta så är det mycket produktivare.
Invandringen till Sverige går med vinst!!
Men i den här invandringen ingår hemvändande svenskar som arbetat och varit skrivna utomlands, invandring från våra skandinaviska grannar och gäststuderande sam de som kommer hit med anställning ordnad.

Om man däremot ställer frågan, vad kostar asyl o anhöriginvandringen så får man inga direkta svar, eftersom där handlar det om helt annan färg på trycksvärtan (röd)
Det finns en orsak till att verket säger sig behöva 48 miljarder extra de nästkommande 4 åren
hmm så då har vi 4 milj svenskar som ska flytta hem i år då

Ingen har ändrat sig. Och fakta kvarstår, migrationen genererar vinst. Det är dock aldrig någon som hävdat att det är vinst från dag 1 en flykting eller invandrare kommer hit.

Att integrationen består av flera faser har ingen nånsin hymlat om. Första fasen är mottagandet = stor kostnad. Andra fasen är integrationen = i huvudsak kostnader för de flesta. Tredje fasen är när de blivit svenskar och har egen försörjning = intäkter.
Ju fortare vi kan få alla till tredje fasen desto bättre siffror blir det. Att stigmatisera och svartmåla invandrare fördröjer processen. Fast det är ju vad SD vill - för det är deras livsluft.

När Reinfeldt säger att vi har stora kommande behov av mer flyktingmottagning innebär det att fler kommer att vara i första fasen vilket ger ansträngningar i ekonomin. Det har ingen hymlat med någonsin.

Skulle vi ha stoppat gränserna år 1988 enligt SDs rekommendation hade vi haft enorma problem med välfärden idag, de invandrare som invandrade då är ren vinst och täckning för välfärd idag! Förutom att de har ett stort bidrag genom att de arbetar i välfärden och producerar den.

Behoven pendlar med omvärldssituationen, vissa år har vi nästan ingen nettoinvandring alls (kurvorna går nästan ihop) - trots skriken som alltid pågått om massinvandring från högerextrema rörelser.

Under perioder när mottagningen ökar kraftigt ökar kostnaderna kraftigt i ett första skede. Det är vad Reinfeldt sade.
oimg
4 fasen det är det de då när de spränger folk i luften i guds namn

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka