Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
Vad är det konkret du vill?
Att det inte ska byggas vindkraftverk? Inga samhällen, inga vägar, inga elledningar, inga mobilmaster? För allt det är väl "människans framfart".

Eller handlar det om att värna landsbygd, fäbodbruk, ren mat och hållbart samhälle? Då finns det alternativ för dig. Det finns ett parti som har en stor del av sin medlemsbas i glesbygd och landsbygd och som aktivt arbetat och arbetar för att människor kan bo och verka på landsbygden. Det partiet som jag jobbar i.
det är min stora anledning att fortsätta jobba för partiet. Att det är det enda alternativet för oss som vill att hela landet, verkligen hela landet ska leva.
/tanten (C)

Tack för ditt inlägg tanten, jag ska absolut kolla närmare på C. Vägar och elledningarna kommer jag inte i från (och inget jag önskar heller även om de förstör än del vackra kort :p ) men eftersom jag bor i Sveriges mest vattenkrafttätaste kommun så vill jag inte att de ska byggas vindkraft här, jag tycker att vindkraften kan man bygga i redan bullerförstörda områden och där den faktiskt behövs bättre. Som det ser ut idag ansöks det om att få bygga vindkraft i våra naturreservat vilket för mig inte är okej och kommunen tycker att det nästan är okej eftersom dom som bygger kraftverken kommer handla i kommunen medans byggena håller på (ni förstår vad desperata vi är?) när kraftverken är på plats får kommunen inte en krona.

Jag vill att det ska vara lag om att alla vattenkraftverk ska ha fisktrappor och att elbolagen måste jobba för att restaurera lekbottnarna som blir förstörda (kraftverken ger mycket till Sverige men vi får absolut INGET tillbaka förutom förstörda åar)

Men övrig är det precis det du skriver men med stor vikt på att politiker som vill rädda landsbygden inte enbart kan bo i Stockholms innerstad(eller va en av dem som frågar om man verkligen kan bo i Åre permanent :banghead: ). Jag tror inte att jag kommer hitta ett parti som är perfekt, så dum är jag inte, men hittar jag ett som står bakom den störta delen av mina åsikter och som inte kommer med något fullständigt galet och ohållbart, taget ur luften utan att kolla fakta (typ "jakthundar lider" :p) så kommer jag vara ganska nöjd :)

Jag vill att det ska vara lag om att alla vattenkraftverk ska ha fisktrappor och att elbolagen måste jobba för att restaurera lekbottnarna som blir förstörda (kraftverken ger mycket till Sverige men vi får absolut INGET tillbaka förutom förstörda åar)
Ett första steg kan ju vara att faktiskt inte ta bort "bygdepengen" dvs den lilla del av vattenkraftbolagens vinster som går tillbaka till kommuerna de finns i.
Det är i mitt tycke helt sjukt att en bygd levrerar vinster och energi och själv inte får ta del av det som den bygden (genom kraftverket) levererar. Ett antal av mitt partis företrädare har gått ut rätt hårt i den frågan.

• Gilla
Reactions: Is
Ett första steg kan ju vara att faktiskt inte ta bort "bygdepengen" dvs den lilla del av vattenkraftbolagens vinster som går tillbaka till kommuerna de finns i.
Det är i mitt tycke helt sjukt att en bygd levrerar vinster och energi och själv inte får ta del av det som den bygden (genom kraftverket) levererar. Ett antal av mitt partis företrädare har gått ut rätt hårt i den frågan.

Om en vattenbolag till fullpris löser ut markägarna från vattenrätten, så skulle man komma ifrån det här problemet. Eller hyr vattenrätten till ett skäligt pris under ex 50 år
steg i bygdepengtanken är att den kommun där kraften produceras ska %
steg 2 blir ju att grannkommunen kräver % för att här går kraftledningen fram, sedan är det ju bara att följa ledningen och se vad kraften kostar i Stockholm.

Knuffar upp tråden. Undrar om ngn kan hjälpa mig hitta info.

Jag vill se skärpta straff, speciellt när det kommer till sexualövergrepp.

Ngn som vet vart jag kan läsa om de olika partiernas inställning till brott och straff...?

Ngn som vet vart jag kan läsa om de olika partiernas inställning till brott och straff...?

Är straffen verkligen problemet när det gäller sexualbrott? Är det inte snarare bedömningen om vad som är en våldtäkt och hur stor del av brotten som klaras upp som är problemet?

Alla partier har någon form av A-Ö på sina webbplatser där de förklarar sin politik.
Några exempel:
http://www.moderat.se/brott-och-straff
http://www.centerpartiet.se/var-politik/alla-fragor/lag-och-ratt/
http://www.folkpartiet.se/politik/politik-a-o/brottsbekampning/
http://www.vansterpartiet.se/politik/brott-och-straff

S verkar inte ha något tydligt om just straff – men de kanske nämner det här:
http://www.socialdemokraterna.se/Var-politik/Var-politik-A-till-O/Polisen/

Om du googlar hittar du till exempel den här artikeln:
http://magasinetneo.se/artiklar/brott-och-straff-och-politik/

SD driver frågan och förslaget om hårdare straff väldigt kraftigt. Å andra sidan vill de ju gärna tro att personer med nordiskt klingande namn inte begår några brott alls. De tar upp och problematiserar det väldigt bra i artikeln, tycker jag.

Men om skärpta straff är populärt och SD har den tuffaste retoriken, kan inte det leda till ökat stöd för dem?

– Jag tror inte det. Man kan inte bara kräva högre straff, man måste även berätta på vilket sätt och varför. SD vill till skillnad från oss andra bara markera mot gärningsmannen.

Är straffen verkligen problemet när det gäller sexualbrott? Är det inte snarare bedömningen om vad som är en våldtäkt och hur stor del av brotten som klaras upp som är problemet?

Jo det också såklart... Självklart vill jag se förändring där med.

Jag skulle även gärna se ändring gällande att brottslingar kommer ut efter 2/3 av straffet.

Osv det är mycket kring brott och straff jag gärna ser ändring på.

Vet inte alls hur de olika partierna resonerar just kring brott och straff...

Därav min fråga om ngn kan hjälpa mig hitta info :)

Jag kan varmt rekommendera partiquizet som P3 Nyheter har skapat:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5928711

Haha, gjorde det där, fanns kanske lite dåliga valmöjligheter ibland, men ändå. Jag blev en salig blandning. I sakfrågor var jag tydligen Mp i värderingar S och livsstil M. i sin helhet blev svaren som följer:

Sakfrågor

MP-sälen – den nytänkande naturälskaren. Vill ha ett friår så att den utslitne får möjlighet att ligga på en kobbe och ladda solenergi. Tror på att kutar utvecklas bäst med fritt skolval. Men viktigast av allt – vi måste alla ha ett friskt hav att leva i!

Värderingar

S-hunden – den vuxna vänstervovven. S-hunden skäller högt åt orättvisor men bits nästan aldrig och viftar glatt på svansen åt blocköverskridande uppgörelser. Var tidig med varannan-tikarnas, men flocken tycks tryggast under ledning av en grånad alfahanne. I den goda hundkojan finns varken favoritjyckar eller byrackor – alla ska(ll) med!

Livsstil

Moderathästen – ett folkligt fullblod. En resursstark springare som kan väcka både avund och inspiration till avancemang. Trivs lika bra på landsväg som på Täby galopp
.

Gjorde ett annat test på en annan sida (var nog Aftonbladets valkompass) för ett par dagar sedan och enligt det sympatiserade jag tydligen mest med SD, vilket känns helt sjukt och orealistiskt.

Nej, jag vet inte vad jag ska rösta på och alla debatter jag sett och hört har bara gett mig avsmak för partisverige, dock kommer jag att rösta.

Vad jag vet är det i princip bara SD som håller linjen skärpta straff.

Vilket låter helt rimligt....

Frågan är vad man vill uppnå med straffskärpning? Prevention? Det har itne visat sig vara speciellt effektivt.
Att hindra dem från att begå nya brott? Då är väl vård och stöd efter fängelsevistelsen bättre?

Eller tror nån på allvar att människor som begått brott är någon annan sorts ras som är onda?

Det är tråkigt att det är så... Förstår att de flesta partierna prioriterar förebyggande, samt rehabilitering osv. Vilket är jätteviktigt såklart.

Men jag har så svårt att acceptera att tex en som upprepade ggr begått flera grova våldtäkter mot barn får tex 6 år (vilket är hyfsat högt straff vad jag förstår), och sen får komma ut efter 4 år pga 2/3-regeln. :(

Jag gjorde SVTs valkompass....

80% likhet med Piratpartiet.

Sedan kom Kristdemokraterna och Feministiskt Initiativ på en delad andraplats på 66%. För de partierna är ju nästan samma lika...

Bekräftar mest det jag redan vet- att det inte finns något parti jag vill rösta på.

Det är tråkigt att det är så... Förstår att de flesta partierna prioriterar förebyggande, samt rehabilitering osv. Vilket är jätteviktigt såklart.

Men jag har så svårt att acceptera att tex en som upprepade ggr begått flera grova våldtäkter mot barn får tex 6 år (vilket är hyfsat högt straff vad jag förstår), och sen får komma ut efter 4 år pga 2/3-regeln. :(
Man kan fundera om det är brottet du vill straffa, eller människan?

Tror du inte på tanken att ha sonat sitt brott? Eller fins det som du ser det brott ellermänniskor som borde straffas i evigheter?

Jag gjorde SVTs valkompass....

80% likhet med Piratpartiet.

Sedan kom Kristdemokraterna och Feministiskt Initiativ på en delad andraplats på 66%. För de partierna är ju nästan samma lika...

Bekräftar mest det jag redan vet- att det inte finns något parti jag vill rösta på.

Hur menar du nu? Varför skulle du inte rösta på Piratpartiet? Varför ska du låta SD tjäna på att du inte röstar alls?

det största problemet vid sexualbrott är nog inte strafftidens längd eller bedömning om det är ett brott, det är själva bevisningen. Där två fundamentala krav står mot varandra,
1. den anklagandes krav på rättvisa
2 den anklagades krav på en rättvis hantering av processen.

Vad många här har svårt att förstå, det att det ur rättssäkerhetssynpunkt är bättre att en skyldig går fri, än att en oskyldig får klä skott för en ogrundad anklagelse.

SD och M är väl de som vill ha hårdare straff.

Men jag tvivlar att någon av dem vill ändra i rättsprocessen och grundfundamentet att en person ska anses som oskyldig tills motsatsen bevisats.

Kolla på USA. Där har de ju bra mycket högre straff än här - inte sjutton har brotten minskat för det utan just tvärtom.
Om man tittar vilka som sitter inne så ser man att det inte är en juridisk fråga så mycket som en ekonomisk. Majoriteten av dem som sitter inne kommer från fattiga områden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka