Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att förtydliga det jag menar i sista stycket är frågan huruvida hämnd ska vara en drivkraft för bestraffning eller inte. Vilket jag inte tycker hör ett modernt samhälle till utan handlar mer om medeltida värderingar.
Apropå valet, när får man röstkort?
Apropå valet, när får man röstkort?
Hämnden är inte samhällets drivkraft utan påföljden är en piska som ska driva den enskilda människan in i ett av samhället önskvärt beteende.
Kan du länka till forskningen? (svensk forskning, inte om USA)
Hårdare straff , generellt sett är oftast inte produktivt. Men man bör dock vara medveten om att "slutförvaring" kan vara en logisk lösning för vissa brottslingar där kostnaden för att ha dem lösa uti i samhället vida överstiger den att ha dem inlåsta för gott. Steg ett bör vara att avskaffa all straffrabatt. 1brott = 1straff. Stjäl någon 10 bilar eller begår 10 inbrott ska han dömmas för det och inte en bilstöld eller ett inbrott.
Självklart är fattigdomen inkörsport till kriminalitet och den ska naturligtvis bekämpas.
Att man exempelvis villkorställer ett permanent uppehållstillstånd med att man avhåller sig från kriminalitet åtminstone de 7 år man tidigare fick vänta på medborgarskap och kriminalitet ska naturligtvis diskvalificera från ett ev. Medborgarskap
Det var ju därför jag inledde med :"Hårdare straff , generellt sett är oftast inte produktivt."En intressant omläggning vore:
http://www.dn.se/debatt/skarpta-straff-fel-metod-att-minska-brottsligheten/
Detta är visserligen en partsinlaga men innehåller en hel del intressantFör egen del är jag väl inte emot rimliga vinster i sig, men jag tycker mig se exempel i min omgivning där ekonomin styr över kvalitet och där stora företag kammar hem enorma vinster med skitkvalitet i sin verksamhet. Jag tycker att pengarna i välfärden ska cirkulera och användas för att öka kvalitet.
Och kontentan av den är att de flesta vill ha generösa regler - med undantag av SD.Pinfärsk artikel om vad partierna tycker i flyktingfrågan:
http://www.dn.se/valet-2014/sa-tycker-partierna-i-flyktingfragan/
Vilket är ok, ännu mera nu när man börjar få upp ögonen för vad det kostar.Och kontentan av den är att de flesta vill ha generösa regler - med undantag av SD.
Vilket är ok, ännu mera nu när man börjar få upp ögonen för vad det kostar.
Nej där har du rätt, men problemet är väl, att när de väl går ur första fasen och in i arbetslivet så har de allt för få år för att skrapa ihop till sin egen pension m.m.De ögonen har varit öppna länge och tydligt. Att mottagandet i första faserna kostar pengar är och har aldrig varit en hemlighet.
Läs partiernas partiprogram.Knuffar upp tråden. Undrar om ngn kan hjälpa mig hitta info.
Jag vill se skärpta straff, speciellt när det kommer till sexualövergrepp.
Ngn som vet vart jag kan läsa om de olika partiernas inställning till brott och straff...?