Man kan fundera om det är brottet du vill straffa, eller människan?
Tror du inte på tanken att ha sonat sitt brott? Eller fins det som du ser det brott ellermänniskor som borde straffas i evigheter?
Ja, efter fängelse har människan sonat sitt brott. Det säger lagen.
Konsekvensen av att tex skända ett barn upprepade gånger (eller en gång, det är lika hemsk handling det såklart) bör dock innebära längre "straff", enl mig.
Jag tror längre "straff" skulle minska att barn utsätts för brott. Dels att färre pedofiler skulle agera på sin störning/läggning samt att de som agerat får längre behandling, om det nu går att omvända en aktiv pedofil till att bli inaktiv... Behandling är viktigt!
Jag tror att hårdare "straff" faktiskt gör skillnad.
Vad som dock verkar avskräcka mest är övriga konsekvenser, vad som händer efter fängelse...
(En aktiv pedofil har aldrig sonat sitt brott som det ser ut idag.)
Klart jag vill "straffa" (gillar inte ordet) människan. Det är ju hen som begått brottet. Hen behöver ta ansvar på samma sätt som samhället behöver ta ansvar med behandling och stöd till personen så att denne kan komma ut i samhället med så liten återfallsrisk som möjligt.
Du menar att brottet skall straffas men inte människan? Förstod inte riktigt vad du menar, du får gärna utveckla...