Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
563293_505731006131744_1407753751_n.jpg

Den här är bra. @Enya la nyss upp den som gräsligt exempel i en annan tråd. Den är en bra påminnelse om att en röst på SD är att ställa sig i samma led som de som gillar sånt.

Den där killen ser varken ut att gilla bruna skjortor, eller ser särskilt hatisk ut mot sina medmänniskor, tycker jag. Jag undrar om han kommer att tacka någon för att ha skapat ett samhälle fyllt av hat, konflikter och misstro.

Nej, det krävs inte särskilt mycket av oss - för att stå upp mot konfliktpolitiken.

Ja, det vet jag också.
..och frågan är för min del då hur man definierar vinster.

Är det de vinster som får alla dessa kvinnliga företagare inom äldreomsorgen att våga starta sina företag? Eller det som får föräldrakollektivet att lägga ner sin själ i det dagis de driver? Eller menar man enbart stora företag som startar skolor på flera platser runt om i landet?

Kommunal välfärd gör också vinster, men de finns i kommunala bokslut eller äts upp genom att man i slutet av året panikköper en massa saker för att inte gå med överskott - i rädsla att få minskade anslag i nästa budget.

Det är bra att definiera vilken vinst man jobbar emot, och hur allmänt förekommande den är.

Den definitionen ser jag fram emot.

..och frågan är för min del då hur man definierar vinster.

Är det de vinster som får alla dessa kvinnliga företagare inom äldreomsorgen att våga starta sina företag? Eller det som får föräldrakollektivet att lägga ner sin själ i det dagis de driver? Eller menar man enbart stora företag som startar skolor på flera platser runt om i landet?

Kommunal välfärd gör också vinster, men de finns i kommunala bokslut eller äts upp genom att man i slutet av året panikköper en massa saker för att inte gå med överskott - i rädsla att få minskade anslag i nästa budget.

Det är bra att definiera vilken vinst man jobbar emot, och hur allmänt förekommande den är.

För egen del är jag väl inte emot rimliga vinster i sig, men jag tycker mig se exempel i min omgivning där ekonomin styr över kvalitet och där stora företag kammar hem enorma vinster med skitkvalitet i sin verksamhet. Jag tycker att pengarna i välfärden ska cirkulera och användas för att öka kvalitet.

Det har väl varit "fel" på den svenska skolpolitiken alltsedan sextiotalet
Att vi har för många ungar i klassen, ja det tycks ju inte spela in på exempelvis de Polska skolresultaten trots att deras klasser är större och tekniska standard på skolutrustningen är betydligt sämre än den svenska.

Hur tänker du dig att man skulle kunna göra vinst i ett föräldrakollektiv? Med reservation för kommunala variationer, får man som föräldrakooperativ (obs ekonomisk förening; inte enskild firma, inte aktiebolag) ett något lägre kommunalt bidrag per barn än vad de kommunalt drivna förskolorna får. Man får inte ta ut extra avgifter från föräldrarna, jämfört med kommunala förskolor. Däremot kan man hålla avgiften lägre, om man vill och det är genomförbart.

Det är säkert svårt att definiera den kritiserade vinsten i samtidigt korrekta och allmänt begripliga termer, men det betyder ju inte att vi svävar i fullständig okunnighet om ungefärligen vad som avses. Vi har heller inga rapporter från föräldrakooperativ om vanskötta barn och föreningsstyrelser som festar loss på Hawaii för verksamhetens vinst.

Det har väl varit "fel" på den svenska skolpolitiken alltsedan sextiotalet
Att vi har för många ungar i klassen, ja det tycks ju inte spela in på exempelvis de Polska skolresultaten trots att deras klasser är större och tekniska standard på skolutrustningen är betydligt sämre än den svenska.
Nu var det inte just hur stora klasserna är som jag vänder mig emot. Snarare det pedagogiska synsätt som genomsyrar dagens styrande beslut.

Ja. Sådär ser det ut. Inte undra på att SD håller sin position och växer.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19374579.ab

Jo men vad vill SD göra åt det då?
Stänga gränsen går inte med dagens lagar
Ska lagarna ändras går det väl åt två valperioder för det.
+ att folkförflyttningar inom Schengen kan Inte en sittande regering i Sverige göra ngt åt.
Tyskland bygger idag tältläger för att hysa flyktingar i.

Jag har visserligen bott i tält vid minus 30. Men det går åt både eldvakt och en jäkla massa björkved då....

Sen när omfattas Irak/Syrien av Schengen?
Regel nr 1. Läs det du ska besvara
2. Om en person har erhållit permanent uppehållstillstånd i ngt Schengenland, så har han enligt Schengenreglerna rätt att flytta inom Schengen. Då vi redan idag har stora grupper från dessa områden här så.....

3 schengenländerna talar om en massiv ökning av asyltillstånd så....

Polen gjorde ju betydligt bättre ifrån sig vid den senaste undersökningen gällande skolor i eu.
Och då menar du att vi borde eftersträva deras skolpolitik eller vad?

Jag fattar inte riktigt, du har svarat på mitt inlägg och snackar om polen men det framkommer verkligen inte vad du försöker få fram.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka