Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
öppnar Pandoras ask och ger SD ett kraftigt tillskott istället...jag skulle inte gå den vägen...

Jag är tämligen övertygad om att SD kommer att får ett ganska rejält tillskott i höstens val. Dom där 48 miljarderna extra till Migrationsverket (utöver deras redan generösa anslag) har retat upp många. Speciellt som att höja A-kassan (som inte har gjorts på 10+ år) kostar 3 miljarder, och det ansåg inte M att vi hade råd med i det trängda ekonomiska läget Sverige befinner sig i. Hur går det ihop undrar man sig?

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/migrationsverket-behover-48-miljarder-till_3820506.svd

Senast ändrad:
Visst tusan spelar det en roll om ett parti blir av med röstunderlag och därmed riksdagsplatser.
Men det förutsätter att de får färre röster, eller att antalet röstande stiger.

Men att tro att soffliggarna inte skulle vara SD anhängare eller att förutsätta det är naivt.
Rakt av är väl 8 till 10% av soffliggarna SD, men eftersom en majoritet av soffliggarna , partimässigt finns hos just SD och SaP så kanske du öppnar Pandoras ask och ger SD ett kraftigt tillskott istället...jag skulle inte gå den vägen...

Det är inte vad jag förutsätter. Då har du fortfarande inte förstått.

Jag är tämligen övertygad om att SD kommer att får ett ganska rejält tillskott i höstens val. Dom där 48 miljarderna extra till Migrationsverket (utöver deras redan generösa anslag) har retat upp många. Speciellt som att höja A-kassan (som inte har gjorts på 10+ år) kostar 3 miljarder, och det ansåg inte M att vi hade råd med i det trängda ekonomiska läget Sverige befinner sig i. Hur går det ihop undrar man sig?

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/migrationsverket-behover-48-miljarder-till_3820506.svd

Det där låter som en sanning med modifikation, eller som vanligt blandning av äpplen, päron och falska frukter.

Migrationsverket hade ett TOTALT anslag under 2009 på 2,12 miljarder kronor och för 2014 är budgeten 2,4 miljarder kronor.

Det där låter som en sanning med modifikation, eller som vanligt blandning av äpplen, päron och falska frukter.

Migrationsverket hade ett TOTALT anslag under 2009 på 2,12 miljarder kronor och för 2014 är budgeten 2,4 miljarder kronor.

Det står tydligt i artikeln att det inte rör sig om 1 år, men de kommande åren.

Hittade inte min finare presentation från 2010 just nu, som jag dragit i ett större sammanhang. Skapade en ny räknemall (tyvärr inte lika fin), med aktuella siffrorna från Nettokrati/SD-artikeln (siffror för gillare/ogillare).

http://www.sjoberga.se/sjoberga/bilder/special/motrostning_2014.xlsx

Jag emottager gärna kritik om formler och beräkningar är fel, men det blir lite fånigt om vi diskuterar att mina antaganden inte är exakt lika som andra antaganden om det är min motröstningsmodell vi diskuterar. Sedan kan man diskutera huruvida antagandena är olika sannolika eller inte, men det har inte med beräkningarna att göra.

5 färre rasister i riksdagen efter valet om Nettokratis siffror gäller och motröstande blev modellen för soffliggarna och blankröstarna. Det spelar roll! SD minskar från drygt 11% till 9,70%.

För det första så har jag fullt förtroende för att du presenterar korrekta formler och beräkningar.
För det andra så vill jag tacka för ett intressant teoretiskt perspektiv.

Du har dock bäddat för missförstånd då du beskrivit ett uppenbart enbart teoretiskt perspektiv som verklighet: "Jodå. Jag vill mobilisera ALLA soffliggare. Och då kommer SD få ett negativt utfall". Varför nämner du inte här att det antagandet baseras på att 100% av alla soffliggare "motröstar"?

Förlåt om jag hoppar in med något som inte alls hör till den nuvarande diskussionen, jag håller på och läser ikapp på sidan 7 :p Men jag känner att det är viktigt att säga.

Jag tror att ett samhälle bedöms efter hur dess svagaste har det. Och de har det inte ok just nu, därför bedömer jag att vi har en bit kvar till ett bättre samhälle. För jag vill leva i ett samhälle som tar hand om de svagaste och där man inte behöver vara rädd ifall man hamnar på botten! Därför tror jag att det behövs en förändring/-bättring :)

En fråga till den som har svaret: Kan de som har flera nick rösta flera ggr? Är rösten alltså nick-bunden och inte IP-bunden? Funderar på hur väl såna här omröstningar speglar verkligheten.

En fråga till den som har svaret: Kan de som har flera nick rösta flera ggr? Är rösten alltså nick-bunden och inte IP-bunden? Funderar på hur väl såna här omröstningar speglar verkligheten.
Klart de speglar verkligheten. Dvs, de speglar hur de bukefalister som deltar i omröstningen säger att de kommer att rösta.

Men resultatet är självklart inte representativt för Sverige, för hela Bukefalos eller ens för hela Senior.

Jag måste sätta mig ner och läsa och fundera ordentligt innan valet. Nuförtiden är jag pinsamt dåligt påläst..
Om jag inte blir klokare än idag röstar jag på socialdemokraterna, det är tryggt i mina ögon.

Jag upplever stora försämringar i skola och vård och det är de viktigaste områdena för mig. Jag delar inte alls nuvarande idéer om hur pedagogiken ska bedrivas och jag upplever varje dag på jobbet hur iallafall psykiatrin påverkas av dagens politik.
Jag är emot vinster i välfärden och högst tveksam till privatisering då jag upplever att det i dagens läge verkar vara mer viktigt vem som kan göra saker billigt än vem som kan göra det bäst.
Psykiatrin i staden jag jobbar är ett typexempel där den privata aktören missköter sina åtaganden med resultatet att större delen av patienterna ändå väljer landstingsvård, utan att ersättningarna mellan den privata sktören och landstingsmottagningarna förändras.
Jag ser också på nära håll vad som händer när vårt sociala skyddsnät brister och vilken ond spiral det försätter människor i.

Att rösta blått kommer aldrig vara ett alternativ för mig, även om jag (och min sambo som är lantbrukare och egenföretagare) skulle tjäna på det själva. Sen återstår att se om jag håller mig i sossarnas bekanta led eller funderar på de mindre partierna om de i sakfrågorna kanske kan passa bättre..

Jag är emot vinster i välfärden och högst tveksam till privatisering då jag upplever att det i dagens läge verkar vara mer viktigt vem som kan göra saker billigt än vem som kan göra det bäst.
Mig veterligen är det bara Vänsterpartiet som är mot vinster i välfärden.

Jag måste sätta mig ner och läsa och fundera ordentligt innan valet. Nuförtiden är jag pinsamt dåligt påläst..
Om jag inte blir klokare än idag röstar jag på socialdemokraterna, det är tryggt i mina ögon.

Jag upplever stora försämringar i skola och vård och det är de viktigaste områdena för mig. Jag delar inte alls nuvarande idéer om hur pedagogiken ska bedrivas och jag upplever varje dag på jobbet hur iallafall psykiatrin påverkas av dagens politik.
Psykiatrin i staden jag jobbar är ett typexempel där den privata aktören missköter sina åtaganden med resultatet att större delen av patienterna ändå väljer landstingsvård, utan att ersättningarna mellan den privata sktören och landstingsmottagningarna förändras.
Jag ser också på nära håll vad som händer när vårt sociala skyddsnät brister och vilken ond spiral det försätter människor i.

Att rösta blått kommer aldrig vara ett alternativ för mig, även om jag (och min sambo som är lantbrukare och egenföretagare) skulle tjäna på det själva. Sen återstår att se om jag håller mig i sossarnas bekanta led eller funderar på de mindre partierna om de i sakfrågorna kanske kan passa bättre..
Det är väl inget fel på Alliansens skolpolitik ;)

fp1.jpg

För länge sedan hade en god vän en knapp där det stod "Hellre en full ligist än en nykter folkpartist". Jag fick den, lånade många år senare ut den och sedan försvann den. :cry:

563293_505731006131744_1407753751_n.jpg

Den här är bra. @Enya la nyss upp den som gräsligt exempel i en annan tråd. Den är en bra påminnelse om att en röst på SD är att ställa sig i samma led som de som gillar sånt.

För det första så har jag fullt förtroende för att du presenterar korrekta formler och beräkningar.
För det andra så vill jag tacka för ett intressant teoretiskt perspektiv.

Du har dock bäddat för missförstånd då du beskrivit ett uppenbart enbart teoretiskt perspektiv som verklighet: "Jodå. Jag vill mobilisera ALLA soffliggare. Och då kommer SD få ett negativt utfall". Varför nämner du inte här att det antagandet baseras på att 100% av alla soffliggare "motröstar"?

Man kan ju anta andra andelar motröstare osv och ändå få effekt, jag har försökt framföra den förutsättningen i arket och i tidigare inlägg - men ber om ursäkt om det inte varit tydligt. Det viktiga i budskapet är att det även med dagens system går att motrösta om man inte kan välja ett parti att gilla. Så kan man rösta mot, i samma anda som nettokrati-artikeln formulerar.

Man kan få en demokratisk effekt med sin röst - istället för att lägga den vid sidan av som en blankning eller soffliggande ger.

Så det är inte ett enbart teoretiskt perspektiv - även om själva räkneexemplet "överdriver" effekten, eftersom det kräver att alla soffliggare och blankröstare ska motrösta.

Jag gjorde en känslighetsanalys, med de siffror som Nettokrati anger krävs det att "bara" 10% av soffliggarna motröstar istället så får vi undan en rasist ur riksdagen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka