Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
SDs andel motsvarar inte det starka ogillande som finns för partiet. Jag tycker att det är högst demokratiskt att använda det demokratiska systemet för att visa vad man tycker.

Mycket mindre demokratiskt att inte rösta alls eller rösta blankt. För då påverkar man inte alls.

Demokrati handlar ju om att åsikter ska representeras, även om de är ogillade. Tycker det låter högst odemokratiskt och motsäger dessutom det du skrev tidigare: "Demokrati är bra. Om du tycker som i min lista ska du självklart rösta SD". Har du ändrat dig till "Om du tycker som min lista är det bättre om du inte röstar alls" nu?

Demokrati handlar ju om att åsikter ska representeras, även om de är ogillade. Tycker det låter högst odemokratiskt och motsäger dessutom det du skrev tidigare: "Demokrati är bra. Om du tycker som i min lista ska du självklart rösta SD". Har du ändrat dig till "Om du tycker som min lista är det bättre om du inte röstar alls" nu?

Bättre för Sverige men sämre för demokratin.

Finns inga motsägelser. Jag menar inte att SD-sympatisörer ska låta bli att rösta eller motrösta mot SD. De ska givetvis rösta på det parti de vill. Jag menar att de som funderar på soffan eller blankröst ska tänka till och inse att det faktiskt finns ett sätt att ge en motröst inom det system vi har.

En protest som faktiskt påverkar valresultatet i den riktning man vill. Mycket demokratiskt. Hur menar du att det är odemokratiskt att låta ens övertygelse påverka valresultatet? Det är precis vad val handlar om.

Bättre för Sverige men sämre för demokratin.

Finns inga motsägelser. Jag menar inte att SD-sympatisörer ska låta bli att rösta eller motrösta mot SD. De ska givetvis rösta på det parti de vill. Jag menar att de som funderar på soffan eller blankröst ska tänka till och inse att det faktiskt finns ett sätt att ge en motröst inom det system vi har.

En protest som faktiskt påverkar valresultatet i den riktning man vill. Mycket demokratiskt. Hur menar du att det är odemokratiskt att låta ens övertygelse påverka valresultatet? Det är precis vad val handlar om.

Det är inte någon eller några personers röstande som är odemokratiskt. Men tanken att bara försöka mobilisera en del av soffliggarna (folk som ogillar SD i detta fall) istället för samtliga är ju knappast ett demokratiskt tankesätt.

Jag tänker rösta på det parti jag tycker ha bäst åsikter. Sen får alla andra rösta på va de vill. Att spekulera i negativa röster känns inte det minsta konstruktivt.

Det är inte någon eller några personers röstande som är odemokratiskt. Men tanken att bara försöka mobilisera en del av soffliggarna (folk som ogillar SD i detta fall) istället för samtliga är ju knappast ett demokratiskt tankesätt.

Jo det är demokratisk och så jobbar alla partier. Moderaterna tex försöker mobilisera de soffliggare om kan tänkas rösta på moderaterna. Det känns helt naturligt.

Du är inte ensam. I vår kommun hör det tydligen till vanligheterna att ett visst parti vill ha beslut i kommunfullmäktige i frågor som riksdagen beslutar om. Vi pratar alltså ledamöter i kommunfullmäktige som inte har koll på vad deras uppdrag är :banghead:

Väldigt kort kan det sammanfattas såhär:

Kommunerna ansvarar för en stor del av den samhällsservice som finns där vi bor. Bland de viktigaste uppgifterna är förskola, skola, socialtjänst och äldreomsorg.

Landstingen och regionerna ansvarar för uppgifter som är gemensamma för stora geografiska områden och som ofta kräver stora ekonomiska resurser. Landstingens viktigaste uppgift är hälso- och sjukvård.

Regeringen styr Sverige och myndigheterna. Regeringen fattar också beslut om sådant som inte någon myndighet ansvarar för.
Regeringen lägger bland annat propositioner (förslag) till riksdagen om nya lagar och ser till att det som riksdagen beslutat blir gjort.

All offentlig makt i Sverige utgår från folket och folkets främsta företrädare är riksdagen. Så står det i vår grundlag.

Riksdagen:

• beslutar om lagar
  • beslutar om statens inkomster (skatter) och utgifter
  • granskar och kontrollerar regeringens och myndigheternas arbete
  • utser statsminister

När folk exempelvis klagar på skolan så är den något som kommunen ansvarar för. De får riktlinjer från staten men sen är det upp till kommunen att implementera dessa. Vår kommun styrs av FP med M som lillebror (inte så jättevanligt jag vet). Det är alltså FP:s politik som genomsyrat kommunen de senaste 8 åren. Tidigare har det alltid varit en S styrd kommun. Vad det gäller skolan så har man valt att inte bara följa de riktlinjer som satts upp utan dra det ännu längre och verkligen köra på hur FP vill att skolan ska skötas. Resultatet är att betygen i årskurs 9 har höjts med 14% (jag har för mig att det var 1 elev som förra året inte gick ut med G i basämnena vilket var en stor minskning, har dock inga papper på just detta utan det är gravidhjärnan som talar). Man utsågs 2012 till Skånes bästa skolkommun och av Lärarförbundet har man höjts 67 platser på rankningslistan.

Andra områden som kommunen påverkar (även om staten har ett litet finger med i spelet) är antalet arbetsplatser i kommunen dvs hur attraktiv är man för företagare? Detta påverkar givetvis också antalet anställda. Här har vi ökat med 16% resp. 10% samt höjt vår rankning hos svenskt näringsliv med 127 platser.

Enkelheten att bygga och bo svarar kommunen för. Alla kommuner har kommunala fastighetsbolag och kan genom dem bestämma att det ska byggas fler hyreslägenheter. Hur lätt det är att få bygglov påverkar givetvis också var man köper tomt osv.

Att få ner antalet personer med socialbidrag är kommunens jobb.

Tryggheten i kommunen genom färre antal brott osv står kommun tillsammans med Polisen som ansvariga för.

Det var några punkter. Det finns givetvis fler men jag är så extremt glömsk nu för tiden så jag tog bara det jag har papper på så att jag inte skriver fel :angel:

Tack för infon!

Hur är det eg med lokala arbetsförmedlingen och försäkringskassan, har kommunen något att säga till om? Vem kontrollerar och godkänner de tjänster dom köper in är väl vad jag funderar mest på. Får för mig att kommunen har ansvar där, tex att godkänna ett företag som erbjuder rehabilitering...

Vet du?

Pedagogiskt exempel med 3 partier till val (M, S och SD) och 10 personer i röstlängden:

Scenario 1 (ingen motröstning)
2 personer väljer att stanna hemma, 2 röstar blankt - för att de inte hittat det perfekta partiet att rösta på.
2 röstar M, 3 röstar S, 1 röstar SD.

Valresultat:
M = 33%
S = 50%
SD = 17%

Scenario 2 (med motröstning)
1 person väljer att stanna hemma.
3 väljer att motrösta (och ogillar SD mest av dessa tre) - för att de inte hittat det perfekta partiet att rösta på.
De 3 motrösterna faller vardera 1 på M och 2 på S (slumputfall).

Valresultat:
M = 33%
S = 55%
SD = 11%

Hur menar du att det INTE påverkar? SD fick nu 6% mindre andel av rösterna i scenario 2 än i scenario 1.

Pedagogiskt exempel med 3 partier till val (M, S och SD) och 10 personer i röstlängden:

Scenario 1 (ingen motröstning)
2 personer väljer att stanna hemma, 2 röstar blankt - för att de inte hittat det perfekta partiet att rösta på.

Valresultat:
M = 33%
S = 50%
SD = 17%

Scenario 2 (med motröstning)
1 person väljer att stanna hemma.
3 väljer att motrösta (och ogillar SD mest av dessa tre) - för att de inte hittat det perfekta partiet att rösta på.
De 3 motrösterna faller vardera 1 på M och 2 på S (slumputfall).

Valresultat:
M = 33%
S = 55%
SD = 11%

Hur menar du att det INTE påverkar? SD fick nu 6% mindre andel av rösterna i scenario 2 än i scenario 1.
I scenario 2 så har SD fått färre röster, inga motröster för det är ju en omöjlighet. Andra partier har fått fler röster. oavsett orsak.
I fall 1 så röstar 6 personer. utfallet blir som du säger.
så kommer du med nya förutsättningar, ökar antalet röster med ca 40% och ingen av dessa röstar ad, tro fan att det påverkar SD;s röstandel.
Men om du inte ökar antalet röster, så blir röstandelen för ett parti detsamma om det få samma antal röster hur de andra rösterna än fördelas.

Jodå. Jag vill mobilisera ALLA soffliggare. Och då kommer SD få ett negativt utfall, eftersom ogillandet är så stort. Jag vill att alla går och röstar med eller mot, inte blankt.

Ja. Eftersom SD är det mest ogillade partiet - by far - så skulle motröstning vara en stor påverkansfaktor för SD. (SD har ca 10% och ogillas av runt 60% av väljarna, exempelvis C har 5% och ogillas av ungefär 5%)

Soffliggare i allmänhet som ska välja parti att rösta för vet jag inget om.

Statistiskt sett är det SaP som har flest skolkare. Skulle faktiskt tro att SD tillhör den gruppen också. För skulle SD få alla som håller med dem att gå och rösta skulle vi få ett otrevligt scenario i riksdagen.

I scenario 2 så har SD fått färre röster, inga motröster för det är ju en omöjlighet. Andra partier har fått fler röster. oavsett orsak.
I fall 1 så röstar 6 personer. utfallet blir som du säger.
så kommer du med nya förutsättningar, ökar antalet röster med ca 40% och ingen av dessa röstar ad, tro fan att det påverkar SD;s röstandel.
Men om du inte ökar antalet röster, så blir röstandelen för ett parti detsamma om det få samma antal röster hur de andra rösterna än fördelas.

Det är ju precis det jag menar. Inte nya förutsättningar. Utan 3 lagda motröster istället för blankande och soffliggande.

Det är ju precis det jag menar. Inte nya förutsättningar. Utan 3 lagda motröster istället för blankande och soffliggande.
Du ökar ju antalet röstande med 40% och det kallar du inga nya förutsättningar?

Det är klart det påverkar om du för in nya röster och de röstar som du vill.
Men i verkligheten så är det ju SAP och SD som har de flesta soffliggarna så med fyra nya röster så är ju sannolikheten stor att SD tar 2 och sossarna de andra 2..och det vore ju lite annorlunda än din beskrivning.

Jag tänker rösta på det parti jag tycker ha bäst åsikter. Sen får alla andra rösta på va de vill. Att spekulera i negativa röster känns inte det minsta konstruktivt.

Och vissa kommer fram till att inget parti passar perfekt och drar slutsatsen att låta bli att rösta eller rösta blankt. Det finns andra alternativ som faktiskt påverkar resultatet på det sätt man vill.

Jag tycker också det är bäst att man väljer ett parti att rösta på. Oavsett vilket. Men OM man funderar på att låta bli eller blanka, finns det som sagt alternativ.

Åh, du menar att din modell även inkluderade en helt ny form av röstning,,ja då blir naturligtvis utfallet annorlunda...men så säg det direkt då ;)

Nej. min modell funkar inom det system som gäller 14 september 2014.

Jag menar att du ska kolla vilket kraftigt ogillande SD har bland väljarna i den statistiken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka