Du är inte ensam. I vår kommun hör det tydligen till vanligheterna att ett visst parti vill ha beslut i kommunfullmäktige i frågor som riksdagen beslutar om. Vi pratar alltså ledamöter i kommunfullmäktige som inte har koll på vad deras uppdrag är
Väldigt kort kan det sammanfattas såhär:
Kommunerna ansvarar för en stor del av den samhällsservice som finns där vi bor. Bland de viktigaste uppgifterna är förskola, skola, socialtjänst och äldreomsorg.
Landstingen och regionerna ansvarar för uppgifter som är gemensamma för stora geografiska områden och som ofta kräver stora ekonomiska resurser. Landstingens viktigaste uppgift är hälso- och sjukvård.
Regeringen styr Sverige och myndigheterna. Regeringen fattar också beslut om sådant som inte någon myndighet ansvarar för.
Regeringen lägger bland annat propositioner (förslag) till riksdagen om nya lagar och ser till att det som riksdagen beslutat blir gjort.
All offentlig makt i Sverige utgår från folket och folkets främsta företrädare är riksdagen. Så står det i vår grundlag.
Riksdagen:
- beslutar om lagar
- beslutar om statens inkomster (skatter) och utgifter
- granskar och kontrollerar regeringens och myndigheternas arbete
- utser statsminister
När folk exempelvis klagar på skolan så är den något som kommunen ansvarar för. De får riktlinjer från staten men sen är det upp till kommunen att implementera dessa. Vår kommun styrs av FP med M som lillebror (inte så jättevanligt jag vet). Det är alltså FP:s politik som genomsyrat kommunen de senaste 8 åren. Tidigare har det alltid varit en S styrd kommun. Vad det gäller skolan så har man valt att inte bara följa de riktlinjer som satts upp utan dra det ännu längre och verkligen köra på hur FP vill att skolan ska skötas. Resultatet är att betygen i årskurs 9 har höjts med 14% (jag har för mig att det var 1 elev som förra året inte gick ut med G i basämnena vilket var en stor minskning, har dock inga papper på just detta utan det är gravidhjärnan som talar). Man utsågs 2012 till Skånes bästa skolkommun och av Lärarförbundet har man höjts 67 platser på rankningslistan.
Andra områden som kommunen påverkar (även om staten har ett litet finger med i spelet) är antalet arbetsplatser i kommunen dvs hur attraktiv är man för företagare? Detta påverkar givetvis också antalet anställda. Här har vi ökat med 16% resp. 10% samt höjt vår rankning hos svenskt näringsliv med 127 platser.
Enkelheten att bygga och bo svarar kommunen för. Alla kommuner har kommunala fastighetsbolag och kan genom dem bestämma att det ska byggas fler hyreslägenheter. Hur lätt det är att få bygglov påverkar givetvis också var man köper tomt osv.
Att få ner antalet personer med socialbidrag är kommunens jobb.
Tryggheten i kommunen genom färre antal brott osv står kommun tillsammans med Polisen som ansvariga för.
Det var några punkter. Det finns givetvis fler men jag är så extremt glömsk nu för tiden så jag tog bara det jag har papper på så att jag inte skriver fel