Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
Japp, för blankröst är så onödigt och hjälper rasisterna. Om du bara kan utkristallisera ett enda parti som du ogillar mer än något annat - ta resten av valsedlarna och kör ole-dole-doff. Supereffektivt.

Eller. Så kan man se det som en protest. Enda sättet att kunna protestera mot alla floskler och lögner som spaltas upp. Ju närmare valet vi kommer...desto värre blir det.

INGEN bryr sig om mig som människa..allt handlar om pengar och makt (o att hanka sig kvar i 4 år till..)

Den dagen våra politiker går ihop och jobbar för en långsiktig lösning, den dagen ska jag lägga min röst.

Eller. Så kan man se det som en protest. Enda sättet att kunna protestera mot alla floskler och lögner som spaltas upp. Ju närmare valet vi kommer...desto värre blir det.

INGEN bryr sig om mig som människa..allt handlar om pengar och makt (o att hanka sig kvar i 4 år till..)

Den dagen våra politiker går ihop och jobbar för en långsiktig lösning, den dagen ska jag lägga min röst.
Att avfärda tusentals politiker med att man inte litar på dem är inte värt att kallas protest. Det visar ju bara att man inte bemödat sig att ta reda på något alls om vad de jobbar med.

Jag tycker att du är helt fel ute. Jag känner många politiker med ett starkt engagemang för samhälle och människorna i det - i alla partier. Jag har faktiskt också en person jag diskuterar med ibland som är engagerad i SD som kandidat i kommunen, som jag skulle vilja säga har ett starkt engagemang för samhället och vissa av människorna i det. Fast med helt fel värderingar och åt helt fel håll, i mitt tycke. Men ändå ett helhjärtat engagemang som politiker.

Men även om man tycker så; kan man protestera bättre genom att lämna en random röst (där man sorterat ut de man verkligen ogillar) än att blanka.

En krönika som passar bra här.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article18931078.ab

Jag måste bara ta upp något som jag stör mig något ofantligt på. Givetvis så ökar fenomenet desto närmare valet vi kommer dessutom. :cautious:

Jag har en hel del vänner och bekanta som på t ex FB beklagar sig över hur dåligt vissa saker är och hur hemsk regeringen är som låter det bli såhär. Till saken hör att det de beklagar sig över är saker som skötts kommunalt och som regeringen alltså inte har med att göra. Desto bättre blir det när man får reda på att de kommuner de bor i dessutom styrs av det/ de parti som de vill ha i regeringen istället. :banghead:

Är det inte på tiden att vi utbildar svenska folket i vad Kommun, Landsting respektive Regering/ Riksdag är ansvariga för så att de kan klaga på rätt personer/ partier?? Och kanske även göra mer medvetna val när de ska rösta?

Varför går Moderaterna så dåligt på Buke? Bara 7,7 proc just nu. Några teorier?

Jag tänker mig att Buke inte ger en rättvis bild av Sverige. Alltså att vi troligtvis är överrepresenterade i vissa grupper och att utfallet därmed blir som det blir. :) Tex så kan vi sluta oss till att vi är större andel kvinnor här, fler djurintresserade osv

Jag tänker mig att Buke inte ger en rättvis bild av Sverige. Alltså att vi troligtvis är överrepresenterade i vissa grupper och att utfallet därmed blir som det blir. :) Tex så kan vi sluta oss till att vi är större andel kvinnor här, fler djurintresserade osv
Nej, det är klart att vi inte ger en rättvis bild av Sverige, det har jag aldrig trott :D

Jag undrar alltså inte varför andelen M-röster är mindre här än i riket, utan bara varför den är så liten. Att fler män än kvinnor röstar M vet jag, men jag kan ändå inte riktigt se varför hästintresserade kvinnor skulle vara så kallsinniga till M.

Nej, det är klart att vi inte ger en rättvis bild av Sverige, det har jag aldrig trott :D

Jag undrar alltså inte varför andelen M-röster är mindre här än i riket, utan bara varför den är så liten. Att fler män än kvinnor röstar M vet jag, men jag kan ändå inte riktigt se varför hästintresserade kvinnor skulle vara så kallsinniga till M.

Jag tycker det ser ut som om alliansen i stort ligger väldigt lågt här. Undantaget C men där tror jag det är deras landsbyggdsprofil som gör att den ökar här eftersom jag föreställer mig att Buke har en större andel miljöintresserade användare. Även S ligger lågt. Istället är det V MP och F! som fått de rösterna.

Sen är frågan om folk i stort kanske vågar gå utanför de två jättarna i detta val. Att rösta på ett alliansparti måste ju inte innebära att M styr. Det beror ju på om de får flest % inom alliansen eller ej. Skulle Alliansen vinna med de siffror som står här så tror jag inte C hade släppt ifrån sig (men guuud jag glömde vad det heter :o, gravidhjärna) Reinfeldts roll så lätt. På samma sätt hade nog MP tagit en ledarroll om oppositionen vunnit med de siffror de visar här. Löfven hade kunnat titta sig i stjärnorna efter Reinfeldts tjänst.

Reinfeldt? Typ magister tror jag :D

Jag kan fatta C:s relativt höga siffra på Buke, och MP:s och V:s.

Förklaringen kanske är att M är ett storstadsparti?

S och M är ofta underrepresenterade i olika nätforum. Många äldre röstare?

Eller engagemang? "Storpartierna" är lätta att rösta på som representanter för blocken av väljare som bara identifierar sig som höger/vänster och röstar därefter, men det är inte den typen av väljare som är intresserade av diskussioner?

S och M är ofta underrepresenterade i olika nätforum. Många äldre röstare?

Ja, kanske. Det kan också vara en del av förklaringen.

Är inte Miljöpartiet också det?

V:s höga siffra förvånar mig, F! också, liksom Mp. Jag tycker aldrig jag träffar på vare sig miljöintresserade, feminister eller vänstermänniskor i något stall.

Ja, MP brukar ju sägas vara det. Men där tror jag också att åldern är en faktor. MP är ett parti för lite yngre och Buke är ju rätt ungt.

Jag är inte så förvånad över MP och V men jag inser att jag är väldigt färgad av min kännedom om många Bukepersoner, jag uppfattar dem som vänster resp gröna så därför blir jag inte förvånad över att de partierna går bra här.

Berätta gärna hur Ericsson och Scania lyckats frångå LAS också!

.

Inte Ericsson och Scania men dock min gamla arbetsplats med 1200 anställda. De omorganiserade, lät personalen byta avdelningar. Sedan ett halvår senare avskedade de hela avdelningar med motiveringen att det inte fanns bruk för den. Människor med nästan ( en vecka kvar) 25 år på företaget fick gå, medan "unga, friska, rappa" med ett par års anställning fick vara kvar. Allt medan facket stod brevid med kepsen i hand. Vi blev 900 kvar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka