Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
Nej, det är klart att vi inte ger en rättvis bild av Sverige, det har jag aldrig trott :D

Jag undrar alltså inte varför andelen M-röster är mindre här än i riket, utan bara varför den är så liten. Att fler män än kvinnor röstar M vet jag, men jag kan ändå inte riktigt se varför hästintresserade kvinnor skulle vara så kallsinniga till M.

Jag spånar bara men kan inte Buke ha fått rykte att vara ganska mycket vänster och ganska mycket feministiskt? I varje fall senior.

Det kanske lockar fler likasinnade och får icke likasinnade att söka andra forum?

Jag spånar bara men kan inte Buke ha fått rykte att vara ganska mycket vänster och ganska mycket feministiskt? I varje fall senior.

Det kanske lockar fler likasinnade och får icke likasinnade att söka andra forum?
Jag undrar om Senior påverkar Bukes rykte ... Handlar inte ryktet mer om att det är ett hästforum i så fall? Fast jag vet inte.

Min röst är för ett parti och mot ett helt annat. Dubbelt värd.
Man röstar för ett parti, förstår inte hur man kan rösta mot ett parti eftersom man lägger ju en röst.

Sedan kan du i samband med ditt val ge en konstellation av partier majoritet men det är fortfarande för ett parti eller en konstellation.

Min röst är för ett parti och mot ett helt annat. Dubbelt värd.
Man röstar för ett parti, förstår inte hur man kan rösta mot ett parti eftersom man lägger ju en röst.

Sedan kan du i samband med ditt val ge en konstellation av partier majoritet men det är fortfarande för ett parti eller en konstellation

.

Är det inte på tiden att vi utbildar svenska folket i vad Kommun, Landsting respektive Regering/ Riksdag är ansvariga för så att de kan klaga på rätt personer/ partier?

Du får jättegärna utbilda mig :) Jag har dålig koll på vilka som påverkar vad och hade gärna sett en informativ förklaring!

Sedan kan du i samband med ditt val ge en konstellation av partier majoritet men det är fortfarande för ett parti eller en konstellation

.

Nej, så fungerar det inte i praktiken.
Man kan rösta både positivt och negativt.

Stanna hemma / blankröst = påverka inte alls. Kass protest.

Hitta ett parti att rösta för = höj det partiets röstetal och sänk alla andras.

Hitta ett parti att rösta emot, ta alla andra valsedlar och lotta = sänk det partis röstetal som du vill rösta emot.

Är det många som gör så istället för att blanka /stanna hemma, blir det en statistiskt perfekt motröst!

De enda som tjänar på blankröster och soffliggare är partier som är starkt ogillade av många. Som SD till exempel.

Så gå och rösta! Oavsett om du vill rösta med eller mot.

Du får jättegärna utbilda mig :) Jag har dålig koll på vilka som påverkar vad och hade gärna sett en informativ förklaring!

Du är inte ensam. I vår kommun hör det tydligen till vanligheterna att ett visst parti vill ha beslut i kommunfullmäktige i frågor som riksdagen beslutar om. Vi pratar alltså ledamöter i kommunfullmäktige som inte har koll på vad deras uppdrag är :banghead:

Väldigt kort kan det sammanfattas såhär:

Kommunerna ansvarar för en stor del av den samhällsservice som finns där vi bor. Bland de viktigaste uppgifterna är förskola, skola, socialtjänst och äldreomsorg.

Landstingen och regionerna ansvarar för uppgifter som är gemensamma för stora geografiska områden och som ofta kräver stora ekonomiska resurser. Landstingens viktigaste uppgift är hälso- och sjukvård.

Regeringen styr Sverige och myndigheterna. Regeringen fattar också beslut om sådant som inte någon myndighet ansvarar för.
Regeringen lägger bland annat propositioner (förslag) till riksdagen om nya lagar och ser till att det som riksdagen beslutat blir gjort.

All offentlig makt i Sverige utgår från folket och folkets främsta företrädare är riksdagen. Så står det i vår grundlag.

Riksdagen:

• beslutar om lagar
  • beslutar om statens inkomster (skatter) och utgifter
  • granskar och kontrollerar regeringens och myndigheternas arbete
  • utser statsminister

När folk exempelvis klagar på skolan så är den något som kommunen ansvarar för. De får riktlinjer från staten men sen är det upp till kommunen att implementera dessa. Vår kommun styrs av FP med M som lillebror (inte så jättevanligt jag vet). Det är alltså FP:s politik som genomsyrat kommunen de senaste 8 åren. Tidigare har det alltid varit en S styrd kommun. Vad det gäller skolan så har man valt att inte bara följa de riktlinjer som satts upp utan dra det ännu längre och verkligen köra på hur FP vill att skolan ska skötas. Resultatet är att betygen i årskurs 9 har höjts med 14% (jag har för mig att det var 1 elev som förra året inte gick ut med G i basämnena vilket var en stor minskning, har dock inga papper på just detta utan det är gravidhjärnan som talar). Man utsågs 2012 till Skånes bästa skolkommun och av Lärarförbundet har man höjts 67 platser på rankningslistan.

Andra områden som kommunen påverkar (även om staten har ett litet finger med i spelet) är antalet arbetsplatser i kommunen dvs hur attraktiv är man för företagare? Detta påverkar givetvis också antalet anställda. Här har vi ökat med 16% resp. 10% samt höjt vår rankning hos svenskt näringsliv med 127 platser.

Enkelheten att bygga och bo svarar kommunen för. Alla kommuner har kommunala fastighetsbolag och kan genom dem bestämma att det ska byggas fler hyreslägenheter. Hur lätt det är att få bygglov påverkar givetvis också var man köper tomt osv.

Att få ner antalet personer med socialbidrag är kommunens jobb.

Tryggheten i kommunen genom färre antal brott osv står kommun tillsammans med Polisen som ansvariga för.

Det var några punkter. Det finns givetvis fler men jag är så extremt glömsk nu för tiden så jag tog bara det jag har papper på så att jag inte skriver fel :angel:

Det tycks vara så att så fort man berättar att man är en blankröstare så får man jordens kritik. Så jag får väl skriva att jag gör som vanligt, ole-dole-doff. Det blir vad det blir. Jag har NOLL förtroende för politiker och politik.
Det där är för mig - som politiker - faktiskt högst intressant. Eftersom det är en företeelse, inte bara din enskilda åsikt.

Vad anser du att vi skule ha instället för det parlamentariska system vi har?
Vad skulle krävas för att du skulle få förtroende för vårt system?

Eller. Så kan man se det som en protest. Enda sättet att kunna protestera mot alla floskler och lögner som spaltas upp. Ju närmare valet vi kommer...desto värre blir det.

INGEN bryr sig om mig som människa..allt handlar om pengar och makt (o att hanka sig kvar i 4 år till..)

Den dagen våra politiker går ihop och jobbar för en långsiktig lösning, den dagen ska jag lägga min röst.
Himmel vad jag skulel vilja sitta med dig och diskutera detta öga mot öga.

Vad gäller det sista så är det ju en önskan om enpartistat? Du vill att alla ska vilja samma sak. Så fungerar det ju inte någonstans - inte i familjen, inte på arbetsplatsen, inte i samhället.
Partierna bärs av olika löningar för hur samhället ska utformas och arbetar för deta. I mkommunernza fungerar det oftast just så att flera partier kompromissar ihop sig till vettiga lösningar i just enskilda frågor.

För mig som politiker handlar det ABSOLUT INTE om att just jag ska "hanka sig kvar i 4 år till". Det ger inga pengar - det jag får är i stort sett kostnadsersättning för mitt jobb. plus 170 spänn i timmen för de sammaträden som är. Pengar som dessutom räknas per minut, är sammanträdet 2 tim 13 minuter får jag betalt för just exakt den tiden. Sammanträdena är faktiskt den lilla delen av uppdraget. Allt utöver är ideellt.

Och lögner? Tror du verkligen att det jag brinner för, det jag engagerar mig i kännetecknas av lögner?
Slingra dig inte nu med att säga att du pratar om politiker i gemen. För det begreppet finns inte. Det handlar om mig, om varenda av oss, som är demokratiskt valda i förtroende för att styra verksamheten.

Nej, så fungerar det inte i praktiken.
Man kan rösta både positivt och negativt.

Stanna hemma / blankröst = påverka inte alls. Kass protest.

Hitta ett parti att rösta för = höj det partiets röstetal och sänk alla andras.

Hitta ett parti att rösta emot, ta alla andra valsedlar och lotta = sänk det partis röstetal som du vill rösta emot.

Är det många som gör så istället för att blanka /stanna hemma, blir det en statistiskt perfekt motröst!

De enda som tjänar på blankröster och soffliggare är partier som är starkt ogillade av många. Som SD till exempel.

Så gå och rösta! Oavsett om du vill rösta med eller mot.
Så förklara den praktiska skillnaden för det parti som får rösten i det här exemplet du beskriver:
Hitta ett parti att rösta för ="
höj det partiets röstetal och sänk alla andras.
Hitta ett parti att rösta emot, ta alla andra valsedlar och lotta
sänk det partis röstetal som du vill rösta emot.

I inget av de fall du beskriver finns någon som helst påverkan av det röstetal som de partier får , som du inte röstar på.
Det enda som händer är att ett parti får en röst mer och ev. ett block därigenom vinner fördel.
Allt annat är att överskatta ens rösts värde.

För ex SD;s del spelar det ingen roll om du röstar på FP eller V, för deras del är det bara en röst som går till ngt av blocken och inte till dem själva eller?

Sedan, vad det gäller soffliggare så är det väl av tradition SaP som förlorat mest. Det var väl tom så att vädret påverkade innan vi hade poströstning och kunde gå och rösta innan valdagen...

Så förklara den praktiska skillnaden för det parti som får rösten i det här exemplet du beskriver:
Hitta ett parti att rösta för ="
höj det partiets röstetal och sänk alla andras.
Hitta ett parti att rösta emot, ta alla andra valsedlar och lotta
sänk det partis röstetal som du vill rösta emot.

I inget av de fall du beskriver finns någon som helst påverkan av det röstetal som de partier får , som du inte röstar på.
Det enda som händer är att ett parti får en röst mer och ev. ett block därigenom vinner fördel.
Allt annat är att överskatta ens rösts värde.

För ex SD;s del spelar det ingen roll om du röstar på FP eller V, för deras del är det bara en röst som går till ngt av blocken och inte till dem själva eller?

Sedan, vad det gäller soffliggare så är det väl av tradition SaP som förlorat mest. Det var väl tom så att vädret påverkade innan vi hade poströstning och kunde gå och rösta innan valdagen...

Pedagogiskt exempel med 3 partier till val (M, S och SD) och 10 personer i röstlängden:

Scenario 1 (ingen motröstning)
2 personer väljer att stanna hemma, 2 röstar blankt - för att de inte hittat det perfekta partiet att rösta på.
2 röstar M, 3 röstar S, 1 röstar SD.

Valresultat:
M = 33%
S = 50%
SD = 17%

Scenario 2 (med motröstning)
1 person väljer att stanna hemma.
3 väljer att motrösta (och ogillar SD mest av dessa tre) - för att de inte hittat det perfekta partiet att rösta på.
De 3 motrösterna faller vardera 1 på M och 2 på S (slumputfall).

Valresultat:
M = 33%
S = 55%
SD = 11%

Hur menar du att det INTE påverkar? SD fick nu 6% mindre andel av rösterna i scenario 2 än i scenario 1.

Pedagogiskt exempel med 3 partier till val (M, S och SD) och 10 personer i röstlängden:

Scenario 1 (ingen motröstning)
2 personer väljer att stanna hemma, 2 röstar blankt - för att de inte hittat det perfekta partiet att rösta på.

Valresultat:
M = 33%
S = 50%
SD = 17%

Scenario 2 (med motröstning)
1 person väljer att stanna hemma.
3 väljer att motrösta (och ogillar SD mest av dessa tre) - för att de inte hittat det perfekta partiet att rösta på.
De 3 motrösterna faller vardera 1 på M och 2 på S (slumputfall).

Valresultat:
M = 33%
S = 55%
SD = 11%

Hur menar du att det INTE påverkar? SD fick nu 6% mindre andel av rösterna i scenario 2 än i scenario 1.

Finns det någonting som tyder på att soffliggare som får tummen ur skulle rösta på SD i mindre utsträckning än resten av befolkningen?

Finns det någonting som tyder på att soffliggare som får tummen ur skulle rösta på SD i mindre utsträckning än resten av befolkningen?

Ja. Eftersom SD är det mest ogillade partiet - by far - så skulle motröstning vara en stor påverkansfaktor för SD. (SD har ca 10% och ogillas av runt 60% av väljarna, exempelvis C har 5% och ogillas av ungefär 5%)

Soffliggare i allmänhet som ska välja parti att rösta för vet jag inget om.

Ja. Eftersom SD är det mest ogillade partiet - by far - så skulle motröstning vara en stor påverkansfaktor för SD. (SD har ca 10% och ogillas av runt 60% av väljarna, exempelvis C har 5% och ogillas av ungefär 5%)

Soffliggare i allmänhet som ska välja parti vet jag inget om.

Jag ser inte den påverkansfaktorn så länge inte soffliggarna ogillar SD i ännu större utsträckning än övriga befolkningen.

Så länge du inte menar att det stora ogillandet av SD gör soffliggarna som ogillar SD mer troliga att få tummen ur än de som gillar SD. Men det vore ju att hoppas på att SDs röstandel inte motsvarar folkopinionen, att uppmuntra till detta känns väl högst tvivelaktigt ur en demokratisk synvinkel. Så det hoppas jag inte du menar.

SDs andel motsvarar inte det starka ogillande som finns för partiet. Jag tycker att det är högst demokratiskt att använda det demokratiska systemet för att visa vad man tycker.

Mycket mindre demokratiskt att inte rösta alls eller rösta blankt. För då påverkar man inte alls.

Jag har faktiskt trott att den blankröst dragit ner procenten för alla andra, så röstade jag i förra valet. Vem är det som lurat i mig det egentligen :cautious:

Jag tycker alla borde få lägga en plusröst och en minusröst. :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka