Nu är det nog dags, tyvärr...

Black

Trådstartare
Jaha, då har jag kommit till insikt med att jag bör skaffa en till häst...
Eftersom jag tycker att pleasure är väldigt kul och är intresserad av halter så kan jag inte ha min häst för han kan jag inte haltra med... :(
Jag har nog insett att jag bör skaffa mig ex en quarter...
Jag kommer aldrig sälja min nuvarande lilla pålle utan i sådant fall så får jag försöka skaffa mig någon medryttare eller halvfoder för släppa honom helt gör jag inte och det blir ju lite dyrt med tre hästar eftersom min sambo har en också, och hur lätt är det att hitta en medryttare alt fodervärd som rider western?
Vilket dilemma... :confused:
Hur skulle ni göra?
Jag har helt enkelt fel ras...
Det finns ju inte så många tävlingar inom WRAS som vi kan vara med på men om man har ex en quarter så finns det ju lite mera att välja på, och jag vill ju så gärna åka och haltra...
Suck... :eek:
Hjälp...

Sv: Nu är det nog dags, tyvärr...

När du skriver att det inte finns så många tävlingar inom WRAS som man kan vara med på så undrar jag: Har du varit in och kollat på WRAS hemsida på tävlingskalendern??? Det finns ju hur många tävlingar som helst. Sen vet jag inte vad du har för häst idag men för mig låter det lite drastiskt att byta hästras bara för man vill vara med i Halter.

Tack för ditt svar.
Jodå, jag har varit in på WRAS hemsida både i år och förra året.
Jag var iväg på dom tävlingarna som fanns för mig förra året.
Jag vill ju inte åka land och rike runt utan håller mig till dom tävlingarna som är i "närheten".
Jag kan för den delen inte heller vara med på dom "högre" tävlingarna för där är vi inte ännu och då blir det inte så mycket kvar...
Tycker du verkligen att det låter drastiskt att byta ras bara för att man vill haltra?
Ja, det kanske det är men jag älskar ju att få putsa på hästen, måla fötter, ja allt som man kan göra för att få den vacker.
"Utställningar", mums... ;)
Det finns ju faktiskt en hel del som enbart avlar och pysslar med halter...
Det är i alla fall vad jag vill göra !!! :p

Du har ju annars Showmanship at halter på WRAS tävlingar. Dock, är det ju du som bedöms mer än hästen i den klassen, men den ska ju för den delen både vara väl putsad och lydig.

jag tror inte alls det behöver vara så svårt att hitta en medryttare, Fler och Fler börjar ju rida western, sätt ut en annons, så får du säkert många svar. Men det finns ju även duktiga ryttare, som inte rider western, och tvärrt om tyvärr... (vad är det för hästras du har?)

Tack för ditt svar.
Jag har gått och funderat på detta i ca ett år och det är inte lätt...
Det behöver ju faktiskt inte vara en western medryttare...;)
Jag har en American Curly.

Jo, jag tycker att det verkar drastiskt, om jag utgår ifrån mig själv. Och du frågade efter hur vi skulle göra. Skulle aldrig byta ut mina araber:love: what so ever. Dom kanske aldrig kommer att kunna gå dom riktigt stora klasserna, men det är som det är. Jag kommer att träna och tävla dom utifrån deras förutsättningar, och nöja mig med det.

Ja, det förstår jag.
Det var ett bra svar. :p
Vi får väl se hur jag gör, jag som har sådan beslutsångest...;)

Jag tycker inte att det är en drastisk tanke. Var och en måste ju få välja vad man vill göra med sitt "hästeri". Är halter ditt huvudintresse så tycker jag du ska skaffa en halterhäst såklart. Det är inte kul att hålla på med nåt och längta efter nåt annat. Om man har möjlighet att leva ut sina drömmar, varför inte göra det?

Jag tänkte vidareutveckla mitt svar till dig. Om du är intresserad av Halter så måste du byta hästras, ja. Och känner du verkligen att det är det du vill, ska du göra det. Men om jag har förstått saken rätt så ligger problematiken i din andra häst? Känner igen det dåliga samvetet som kommer fram när ens häst blir lite osidosatt. Två hästar kräver som bekant;) mer än en. Både tidsmässigt och framförallt kostnadsmässigt. Jag tror inte det är något problem att få tag i en medryttare. Om du sen inte hittar just en som rider western så kanske du hittar någon som "bara" vill rida ut i skogen. Kanske det skulle fungera ändå. Själv har jag en jätteduktig tjej som kommer och rider min äldre häst, eftersom all min tid går till unghästen, arbete, småbarn m.m. Hon tränar inte western regelrätt, hon kan grunderna och sådär, men både hon och "gamtanta" trivs bäst i skogen. Och så sent som igår sa jag till henne att det viktigaste är att NI har roligt tillsammans. Det är det ridning går ut på:) . Så fortsätt och fundera och kolla runt med folk så ska du nog se att det löser sig för dig. Lycka till!

Tack för ditt utmärkta svar !
Ja, visst är det så, mitt samvete... :angel:
Det är ju jättesvårt. Vi har ju redan två hästar (min sambo har ju oxå en) och jag vet att om jag skaffar en till så räcker jag inte till mina två. Min nuvarande häst säljer jag aldrig, han är mitt allt !!!
Men om jag inte kan lägga ner full tid på honom varje dag så vet jag att jag måste hitta någon annan som har den tiden för han klarar inte av att bara stå...
Kanske jag skulle prova att sätta ut en annons och se om det finns något intresse som medryttare mm...
Ni har i alla fall gjort mig lite klokare.
Tack för alla bra svar !
:p

Får man fråga var man kan hitta denna lilla going? Är en inbiten westernryttare som letar efter medryttarhäst :idea:

Ajdå, det var ju liiite väl långt hemmifrån...:cry: ;)

Hej,
Låter kanske tufft men jag skulle sälja och köpa en häst av den rasen som gör att jag kan utöva det speciella intresset jag ev har.
Trots allt har du väl hästintresset och häst för att göra och leva ut de drömmar och intressen du har.

Så även om du tycker jättemycket om din häst så är det inte rimligt att ha honom kvar och han bara skall gå som "andrahäst". Tid och pengar är ju som bekant inget man har i överflöd.

Det är inte lätt att sälja en häst, men det går. Det viktigaste är att man får se till hästen, att hästen har en bra och meningsfylld tillvaro. Göra sig omaket att hitta det där hemmet där man tror hästen skall få det där lilla extra, vara beredd på att kanske sälja hästen lite för billigt bara för att få rätta hemmet etc. Sålde min jättefina vallack i somras då jag pga barn inte hade haft tid senaste året/hade inte tid då/inte skulle få tid för honom inom loppet av de närmaste åren heller.
Det var jättejobbigt men idag är jag verkligen glad för han har det jättebra hos sin nya matte, de funkar jättebra ihop och han får verkligen all den tid och uppmärksamhet han förtjänar.

Om en tre-fyra år, när minsta ungen är lite större så kommer jag och maken att ha bättre tid för ridning igen och då kan vi ha två ridhästar igen.

Men som sagt det är bara du som kan bestämma hur du skall göra. Och det är inte lätt att komma till ett beslut.

mvh Eva

Tack för ditt suveräna svar !
Jag har faktiskt satt ut honom på annons i dag pga att jag nu har hittat en quarter, men jag lämnar bara ut honom på foder...
Till att börja med i alla fall... ;)

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 041
Senast: TantAgda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 145
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 507
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar