Nu är det dags att förkultivera!

Philosophia

Trådstartare
:) Har ni satt igång med era fröer än?

Jag planterade ett gäng med pelargonsticklingar och sådde dessutom lite timjan, basilika och lavendel igår. Tomat (San Marzano och Tiny Tim) hade jag tänkt att så också, men orkade inte åka in till Weibulls för att inhandla det.

Sv: Nu är det dags att förkultivera!

fy för sånna här trådar! jag vill också ju! :cry:

/polisen som får nöja sig med att bläddra i katalogerna och drömma...

Jag har ca 30 tomatsticklingar (de tog sig väldigt bra). Planterade om de tolv störst i nya krukor idag.

Har även frön till zucchini och kålrabbi men det måste vänta tills jag kan ställa ut tomaterna. Fönstret är mer än fullt redan.

Men fönster har du väl? Jag bor i lägenhet och fick bortåt 150 tomater på en liten mörk vädringsbalkong i trapphuset. Persilja (i mängder), timjan, basilika och mynta frodades i lägenhetens fönster. Det går alldeles utmärkt! :)

Du är verkligen i full gång hör jag. Hur långt har våren kommit i Tyskland?

Nu i helgen har det varit riktigt varmt och soligt (7,5 soltimmar idag!), men fram till i tisdags ungefär hade vi snö och förra veckan var väldigt vintrig. Nästa vecka ska vi ha mellan 5 och 11 grader (och regn...).

jag tänkte förkultivera lite purpurvinda och malva. Funderar på att ta lite sticklingar (eller försöka iaf) på mina st paulior. Har ganska roliga färger på mina så det kanske finns nån annan som också kan ha glädje av dom!

Jg har förberett lite sådd av frön och plantering av sticklingar.

Har ju inte råd att köpa de där kluriga plantboxarna som gör att man kan få ut rotpaketen sedan utan att skada växten.

Så jag ska testa en "hemmavariant" dvs en 2 liters glasspaketburk i plast. I denna nedsättes 12 st tomma toapappersrullar som jag sparat. I dessa nedbringas såjord och häri ska sticklingar av pelargoner respektive änglatrumpeter få tillbringa sin första tid.

Jag har tre tomma glassburkar men tyvärr endast 12 sparade toarullar. Fungerar detta bra får jag väl spara tomma toarullar sen hela året!!!!

Har sparat mjölkkartonger också och skurit av dem på lämplig höjd. Dessa ska användas när jag sår mina tomatfröer.

Har även en del plastkrukor från i fjor. Ska grovskrubba dem i en spann och sedan köra dom i tvättmaskinen. Sedan planterar jag även i dessa....

/KT

Uhmmm... Här har vi 1,5 meter djup snö än och det fortsätter vräka ner :cry:
Men ni som nu kan er sak... Är det nån idé att jag sätter igång och sätter frön? Inomhus såklart :angel: Eller hinner växterna begå självmord innan vi får sommar här uppe i lappmarken? Snön och tjälen borde väl vara borta i mitten, om vi har tur redan i början av Maj. Men vi har väl nån form av sommar redan i Juni, vår existerar inte här uppe :D
Ska jag kanske vänta lite med frösättningen?

Då måste jag fråga experterna i denna tråd..

förra året planterade jag smultronfrön.. dom satt ute på balkongen hela sommaren, nu under vintern hade jag tänkt ställa undan dom, men jag... glömde :angel:

så dom har stått ute på balkongen.. under snö och is i -30grader...

har dom överlevt? :confused:
eller ska jag börja tänka på att så nya till denna sommar?
för dom är ju fleråriga..

Oftast så överlever åtminstonde någon planta.

Mina står ute i en smultronkruka och de brukar överleva.

Det är mycket möjligt att de har gjort. Jag hade jordgubbsplantor i krukor en sommar. Sedan slängde jag in dem i vårt, då, oanvända garage i mörker och kyla. En dag framåt våren råkade jag titta på plantorna och till min förvåning hade det börjat komma nya skott/blad på dem :)!

Jag satte tomat och chilli igår. Ska nog sätta fler tomater idag för de går alltid åt :)
I helgen ska jag förhoppningsvis sätta en störra kruka med blandade örter etc och hoppas att få ner lite vårblommor utomhus också!

Någon med tips förresten om hur man håller en katt som gillar att gräva i jorden borta från ny-planeteringarna? Elstaket runt köksbordet eller?:angel:

okej, jag får hoppas, men jag tänkte sätta några fröer utifall, vill inte bli helt utan i sommar, alla som besökte oss uppskattade verkligen smultron på balkongen, var nästan så jag själv aldrig hann att ta några :D :angel:

*KL*

Jag tog frön av stockros i sommras. Har tänkt sätta dem nu.

Men de blommar väl inte första året eller hur är det?

Funderar på att så tomater i år. Tidigare år har jag inte lyckats så bra med det men i somras fick de inköpta plantorna sitta i gammal välbränd hästgödsel och det blev ett helt annat resultat än vad jag var van vid.:d

Nu ser det ut så här i fönsterbrädet! :)

DSC_0248.jpg

DSC_0252.jpg

Tyvärr har jag inte hunnit så några tomater än.

Jag har satt basilika, oregano, svartöga, paprika, krasse, tomat och ringblomma.

Jag längtar efter en somrig, underbar balkong! :love:

Har införskaffat tobaksplantsfröer och sedan så har jag mina kromosomtagetes fröer (hoppas de klarat att ligga ett år för länge).
Men någon sådd blir det inte förrän mitten-slutet på april för mig.

stockrosorna jag satte förra året kom inte så långt som till blomning. Jag tog inte in rotknölarna i höstas vilket man eg ska göra men jag såg nu innan snöfallet att de börjar komma nya bladrosetter så jag hoppas på det bästa i år.

Annars har jag en helt annan strategi än förra året (första sommaren i huset) då jag köpte tusen fröer varav en bråkdel blev bra. Ska odla mycket mer i krukor och lådor i år, köpa plantor och ta tag i vissa delar av trädgården. Funderar faktiskt på att hyra in lite hjälp med att gräva ur landen nu när man får göra avdrag.

Pelargonerna är dock omplanterade, nedklippta och på G. Tyvärr har jag blandat ihop dem en aning, får se om jag kan reda ut sorterna så småningom. Förra året råkade jag plantera ihop sticklingar från en vit och en röd sort i samma kruka...

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vaknade tidigt och fixade med mina bin på förmiddagen. Sedan åkte jag till stallet och red. Hästen var så duktig att jag avslutade...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 361
Senast: Angel
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 207
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka