Nu är det dags att förkultivera!

Sv: Nu är det dags att förkultivera!

Nej, du skulle tryckt ner fröna i jorden i höstas, då hade du hunnit få blommor på dem i år.

nu känns det att det börjar bli dags! har inte lyckats sätta mina fröer än men ska göra det när jag kommer hem från min Stockholmsresa. Har hur mycket fröer som helst och i höstes satte jag och mamma över 100 lökar (krokus och tulpaner) så det börjar bli spännande nu! Dessutom ska nästan alla rosor vi haft i kruka planteras i år.. det blir ett jäkla jobb

*kl*
Har satt vitlök och ruccola så här långt, ruccolan spirar små söta skott i krukan (tyvärr begransat till fönsterodling :cry: ) men til helgen tänkte jag börja förkultivera lite kryddor, paprika och tomat också. Skulle det ta sig bättre än väntat så kan jag säkert inackordera dem i mammas trädgård till sommaren.
*drömmer om stooor trädgård*

Tomat (San Marzano och Tiny Tim) hade jag tänkt att så också, men orkade inte åka in till Weibulls för att inhandla det.

Idag har jag därmed orkat mig in till Weibulls. Tyvärr hade de varken San Marzano eller Tiny Tim, så jag köpte istället Gnom, en liten ampeltomat. Så nu har jag sått en rad i min lilla drivbänk i fönstret.

Jag köpte även en påse nematoder som jag nu har inplanterat i alla krukor i lägenhet för att förhindra de förhatliga sorgmyggorna. Jag hittade en sorgmyggelarv i min basilika (sådd i vintras), men nu ska de få på moppo!

Jag är lite såld på gräs... Ja INTE KNARK om någon tror! :eek:
Jag har i ett litet miniväxthus sått frö av sorten Pampas grass och även några frön (av någon grässort) som jag av en händelse hade i min ficka när jag varit i handelsträdgården i höstas..
Ovanför det lilla miniväxthuset inköpt på (- höll på att skriva namnet på en känt småländskt möbelvaruhus) så har jag en växtlampa på som är tänd halva nätterna ibland om jag glömmer det på kvällen.
Det har kommit upp väldigt smala spröda strån som jag ska försöka att hålla liv i.

Rolig tråd! :bump:

Mina fröer kom i jorden för ca en vecka sedan, de flesta utav dem i allafall.

Jag har sått;
Sallad
Basilka
Gräslök

Blomman För Dagen
Vanlig Krasse
Fjärilskrasse
Blomstertobak
Aster
Sommarmalva
Kantlobelia
Kattmynta

BlommanFrDagensm.jpg

kantlobelia.jpg

vanligkrasse.jpg

Basilikalitet.jpg

Kul med bilder! :) Jag har ju ingen egen trädgård så det blir inte så många olika saker som odlas.

Nu har även tomaterna börjat titta upp i min lilla låda med pelargonsticklingar, basilika, timjan och tomat:

DSC_0324-1.jpg

DSC_0325.jpg

DSC_0326.jpg

Vad flitiga ni är!

Jag är ett fan av direktsådd, men har fått tummen ur och förkultiverat tomater och smultron. Dessutom har jag planterat två liljelökar, men jag undrar om inte kan vara att ta sig vatten över huvudet, då jag är total newbie inom det här med att balkongsplantera :o
Krasse och luktärter kommer att agera insynsskydd, en kompis tvingade på mig prydnadspumpor och jag är grymt sugen på att så djungelgurka (så jäkla fräna!) :D

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vaknade tidigt och fixade med mina bin på förmiddagen. Sedan åkte jag till stallet och red. Hästen var så duktig att jag avslutade...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 361
Senast: Angel
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 207
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka