Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Dressyrteamet, verkligen tråkigt att höra. Men jag hade precis som jag brukar med hästar åkt till ytterligare ett sjukhus för ytterligare ett utlåtande. Man vet aldrig, det kan vara något som de missat eller misstolkat.

Nova, Grå ser ju jättefin ut. Skönt att han kom hem igen och fick tillbaka livet. Minns hur det var när du hämtade honom, har han varit hemma ett år nu?

KL

Å hemma är det total stiltje med hästarna. Gör tyvärr inte mer än jag behöver just nu vilket är tråkigt men min rygg orkar inte med det och då får jag helt enkelt ge mig. Tänkte att jag ska plocka av dem skorna nu i slutet av januari när hovslagaren kommer igen. Då går det ju åtminståne inte att rida på dem även om jag gärna vill. Som tur e verkar det som om Bulan lugnat ner sig och tagit det hyffsat med ro att hon numera ska vara ledig. Rosie älskar livet som arbetslös. ;)

Däremot har jag ett annat problem. Har ju en sällskapshäst som jag inte har något behov av längre. Ingen som vet någon som söker en billig häst att ha som sällskap?

*KL* Åkte in en vecka tidigare än tänkt för ÅB med zorro för att han helt plötsligt blivit halt i söndags mitt i passet. Men drog av sig en sko i förrgår som slogs på igen igår och det visade sig att han ömmade med visitertång i tån och efter lite karvning så fann vet. två blödningar och då kunde hon inte kolla hans bakknä. Så ord vila + butta i 6 dagar sen igångsättning med lätta ridpass i ca 7-10dgr för ett nytt ÅB igen. Suck jag är så träningssugen nu :( Men hoppas att hästkraken kan bli bra snart så att vi kan bygga upp allt igen.

Åå vad trist, hoppas att det inte var något värre.
Jag vet hur galet sugen man blir på att träna när man inte kan.

KL
Var iväg på dressyr c-r. Red LA3 för andra gången. Fick ihop 65% och är nöjd. Manegen var läskig med lucka i sargen vid c. Så hon var lite spänd och tyvärr gick galoppökningarna mot det läskiga hörnet. Hade bara 6 och 7 så det är jag nöjd med.:D

Grattis till det fina resultatet!:banana: Då vet du ju ändå att det går att rida igenom en spänning på tävling.

Tessa: Jag tycker det är mycket dåligt med uppdateringar om Lilla Maggen??? Jag vill ju veta allt om hur du mår, hur lilla Grynet växer o frodas osv osv!:)

happy: Det är ju aptråkigt att skritta o skritta så jag förstår att du tog en liten trav...:banana: När får du rida mer trav o galopp? Ska du på fler ÅB?

KL

Jag missar säkert att skriva om och till er andra här i tråden men med heltidsjobb o 2 hästar att rida så hinner jag inte uppdatera mig så mycket här. Jag ber om ursäkt om någon tycker att jag bara kommenterar ovanstående "kompisar" men det blir ju så med tidsbristen...:cry:

Grattis till finfina procent trots spänd häst, bra gjort...

Novali: inget mer ÅB inplanerat utan nu ska jag försiktigt igång med honom och därav lite trav nu.:)
Lite svårt dock att "joggtrava" honom, skulle nog vilja kalla det mellantrav:), skitpigg och jätteglad häst.

Haha, ja det är ju sant...:D:

KL
I fredags var vi nere i ridhuset, där har tyvärr taket blåst sönder lite så presseningarna som är där låter så fruktansvärt mycket emellanåt och det tyckte han inte var jättekul..Men han var ändå förhållandevis avspänd och gick hyfsat stadig i formen i trav!

Idag så var vi ut i skog och mark, var väldigt nyttigt för han har inte riktigt koll på alla sina fötter..Men vi hade trevligt fastän det var kallt..

Senast ändrad:

KL

Så var det äntligen dags för lite film på Grållan! Var o hoppade för god vän för första gången med denna lilla häst...gick över förväntan även om hon visade upp några små konster som inte ingick i hopplektionen...dock inget som jag inte visste om innan men det är bra att få fram sånt när man har hjälp att ta itu med saker o ting. Finns inte med på filmen!:angel::D

Men hon hoppar verkligen kanon så när jag fått ordning på grundjobbet o hon fått lite mer förtroende för mig så är jag övertygad om att detta var helt rätt, jag är väldigt förtjust i denna lilla häst!:love:

http://www.youtube.com/enhance?feature=wenh&v=tuP88GzFhAo

Grr, kommer inte in på youtube... och jag som är så nyfiken:mad:.

kl
Tänkte höra med er här om ni har någon erfarenhet av laser eller biolight?
Funderar på om det finns något mer jag kan göra för att min häst ska må bra.
Framförallt för hans inflammationer i halsen.
Har någon använt sig av laserbehandling? Bra? Dåligt? Har ni märkt någon bättring hos hästen?

Hoppar in här, har en 06, men pga flera yttre omständigheter är vi väldigt efter i utbildningen, han är väl mer som en fyraåring där, dock snäll som attan.

Lite bilder kanske

32854450.jpg

32854451.jpg

De där togs när han var 4 år i tyskland

Jag rider i jan -11(är handikappryttare)

32855214.jpg

en kompis rider vår/sommar -11
32855217.jpg

oj, vilken bildbomb, sorry

Jag har erfarenhet av både laser o biolight på mig själv o på häst. Laser har hjälpt på inflammation i min axel o när jag töjde ut ett ligament i foten vid slalom åkning. Helt suveränt. Har även kört på häst o det verkar förkorta läkningstiden på sår o inflammationer. Biolight hade jag hemma en hel vecka o körde på den axel som fick sån bra hjälp av lasern men det gjorde ingen som helst skillnad. Kände ingen förbättring alls o det kändes tydligt med laser.

Virre: Välkommen hit vilken fin häst du har!

Attans..jag kunde inte heller se..är så nyfiken:D..

*kl*Min egna pålla är tydligen mest besvärlig och vild, inge kul att tjuvläsa om på fb..
Får hoppas på en ordentlig uppdatering..har ju inte upplevt henne direkt "vild":confused:..Mer överpigg och ofokuserad ibland men det kanske betyder samma sak beroende på vem som säger och uppfattar det..

Jag kunde se ;) Gick in på youtube och sökte på Novali01 och då fanns filmen där. Hon såg trevlig ut men det var väldigt lite hoppning på den filmen jag såg.:(

Vi hade en senskadad häst som vi behandlade hos veterinär med chockvågor för snabbare läkning. Det är inte bevisat att det hjälper, men det gör ingen skada. Prata med din veterinär om du kan göra något för att underlätta.
Är inte inflammationen läkt nu?:confused:

Tråkigt att låna ut häst och få läsa på fb att det inte går toppen. Jag hoppas på att kunna låna ut min gamla häst och hoppas att jag kan placera henne nära så man kan ha lite koll på det hela.

Ikväll är det hoppning igen för Rivica och Sara. Nu fick hon vila igår så då kanske hon bjuder bättre, eller så blir det bara bockningar manegen runt.:D

Tänkte höra med er här om ni har någon erfarenhet av laser eller biolight?
Funderar på om det finns något mer jag kan göra för att min häst ska må bra.
Framförallt för hans inflammationer i halsen.
Har någon använt sig av laserbehandling? Bra? Dåligt? Har ni märkt någon bättring hos hästen?

Intensiv laserbehandling räddade antagligen livet på Bianca efter den 70%-iga senskadan. Det läkte det värsta snabbt så att den höll för hennes bravader under konvalecensen (bockningar i boxen och annat kul). Kompletterade även med magneter och BoT, men det är kanske inte så lätt att använda på halskotpelaren...

Mamma provade även laser på sin hälsporre och märkte skillnad med en gång. Jag har även haft en spricka i tumnageln som brukade återkomma typ en gång om året efter en klämning vid nagelbandet för en massa år sedan, men efter en lasring slutade sprickan att nybildats och har inte synts till mer.

Disa laserbehandlas med lite oregelbundna intervaller i förebyggande syfte. Min känsla för laser är att det triggar igång läkningsprocessen i mer eller mindre ansträngd kropp. Tiden för läkning kortas.

När jag tänker skillnader laser - biolight (högst ovetenskapligt, jag kan egentligen inget om dessa metoder utan litar blint på min "laser-gubbe") så når lasern djupare i hästens muskler medan biolight mer verkar "utanpå". Jag uppfattar laser som lite kraftigare, intensivare och effektivare.

polly, vad tråkigt att läsa sånt? Jag vet hur det känns...:mad: Men tänk på det jag sa tidigare, hon är ett sto, van vid dig o kanske ställs dt för stora o för snabba krav på henne nu eftersom hon bara ska vara där en kort tid?

maui o polly, när jag klickar på länken kommer jag dit direkt? Konstigt. Maui, jag klippte ihop filmen mest för att ni skulle få se hur hon ser ut, hoppningen kom i andra hand, men vi hoppade mest serien o eftersom hon krånglade lite efter ett tag så blev det inte så mycket mer. Kommer mer snart!:)

Idag ska vi till veterinären o kolla tänderna, vill vara helt säker på att hon är ok i munnen.

Jag tror också på magneter. Nu lindar vi benen på vår senskadade häst med magnetpaddar. Tror att det hjälper.:)
Är du bara uppfinningsrik kan du säkert komma på ett sätt att "linda" halsen med en magnetpad.
Jag drog en vanlig buff runt fölets hals i somras när hon hade en kanyl och behövde "lindas".

KL
Hoppningen igår gick super. Rivica bjöd men lät bli sina bocksprång trots att det var två vildhästar med i gruppen. Hoppade käckt på studs, bommar framför och bakom hinder och vanliga enkelhinder.;)
Hoppade en bana på runt en meter. Avslutade sedan med ett vågplank och vattenmatta på 115.
Nu blir det c-r till helgen.

Vilken fin häst!

KL
Igår var vi på träning igen, igår blåste det inte, men ridhuset var fullt av hästar, som bockade och racade runt samt nån på töm så det var lite spännande där emellan åt, sen fick jag halva själv eftersom jag red lektion! Å va fin han var igår igen, han har verkligen sansat sig från start nu, inga korta trippiga steg som mest går uppåt:p Igår testade vi att galoppera också efter vilan och även där funkade det mesta iaf i vä varv där han var lugn, reglerbar och jobbade med sin rygg:laugh: I hö varv fanns det dock en dörr i sargen som antagligen kan hoppa ut och hugga tag i hasen vilken sekund som helst för den ville han inte gå nära! Men överlag är jag supernöjd med lilla hästen igår! Nu ska jag skaffa mig kondis och bål/rygg styrka så ja kan ut och fajtas på dressyrbanorna ivår!!:bump::bump:

Men, han blev så satans svettig igår, hela han var blöt. Kan jag klippa nu? Tänkte i så fall bara klippa halsen, magen och snett ner från manken, ev lite ner på benen för även där var han jättesvettig...:mad:

tackar så mycket, men alla hästar här är väldigt fina tycker jag, nu ska jag bara komma igång med utbildningen nu också... :)

KL

Har haft ett sådant där härligt flyt med Bianca de senaste dagarna som man kan leva på länge. Mjuk, smidig och lösgjord och övningar som fallit på plats.

Har byggt upp lite WE-hinder i paddocken som slalom, paralellslalom och repgrind. Tog oss igenom båda slalommomenten i trav och på en hand. Repgrinden har hon varit livrädd att få på sig eftersom hon antagligen tror att det är ström i. Igår jobbade jag mycket med att bara gör halt intill och gunga lite i repet och att smeka henne med det för att visa att det är ok. Hon var ganska med på det i slutet.

Idag ställde hon sig tätt intill och struntade fullständigt i vad jag än gjorde med repet, viftade med det, la det på rumpan eller hängde det över ett öra. Snacka om att smälta intryck över natten! Sedan öppnade vi grinden, red igenom och stängde igen, som om hon inte gjort något annat! :love:

Sidepass utan bom går också utmärkt för det mesta, med bom under magen blir det lite överkurs än så länge, men det kommer!

Även högerslutan fungerar nu, den har varit VÄLDIGT svår för henne. Idag var hon nästan lealös åt båda hållen, både rakt fram och på volt (i skritt)

Älskade häst! :love:

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 809
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 313
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka