Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag jobbar heltid och är de så att hovslagarn/veterinären ska komma ut så sköter stallägaren det, jag åker ut med pengar till henne tidigare om det är hovslagarn och hon sköter resten. Är det veterinären så skickar han bara räkningen till mig sen. EN positiv sak i mitt stall.. ;)

Du betalar säkert stallägaren genom hyran. Kunde vara kul att veta vad ni betalar i kallhyra o vad som ingår.

Letar också häst lite grann. Dottern behöver en tävlingskompis då hennes är skadad. Svårt med "bara" en häst att tävla. Vi kan ju inte dela på Rivica då lär hon också gå sönder. Måste bara låna ut gammelhästen då vi endast har 3 boxar.

Jag betalar 270 euro i månaden och då ingår fullskötsel, dvs allt foder, in och utsläpp och mockning 7 dagar i veckan. :)

Jag betalar 1000 kr/ månad och då ingår strö (halmpellets) och grovfoder.
Jag morgonfodrar en gång/ vecka och sköter min häst helt själv.
Vi hjälper varandra väldigt mycket med insläpp och även övrig skötsel om vi reser bort.
Det är ett toppenstall, otroligt trevliga och hjälpsamma stallägare, vi trivs jättebra!

KL
Dagens bildskörd på Zorros promenad.

IMG_7263r.jpg

IMG_7266.jpg

IMG_7272r.jpg

IMG_7273r.jpg

IMG_7275r.jpg

KL

Jag är sugen på en häst till!!! :) Finns ju så sjukt mycket på hästnet numera! :D

Jag med, jag dregglar varje dag! Just nu har jag mitt sikte inställt på en häst e. Indoctro ue. Heartbreaker. ååh vad jag vill ha!

Min 06:a går just nu på vintervila en månad, egentligen är hon inte alls gjord på vila men jag tycke rändå att hon förtjänar det efter en ganska intensiv höst. I vår siktar vi på att gå upp på 1,10 och har även siktet inställt på en debutant ft i enköping i sommar. Dock tror jag att detta blir lite svårare, hon är extremt tittgt på allt som inte är hinder.

Angående utevistelse så har jag mina på lösdrift vilket jag har tyckt mkt om nu i höst. De har ett gigantiskt vindskydd utanför sin ligghall där de står och trycker när det är som mest busväder. Enda gången de var inne var på nyårsafton.

Har också en dröm om en häst till...
Tittar på många annonser och drömmer...
Skulle kunna tänka mig att köpa en åring och "börja om" en gång till.
Är ju så vansinnigt roligt att pyssla med unghästar.

Men som sagt, som det är nu är det enbart en dröm. Men kanske en vacker dag, man ska aldrig säga aldrig...:)

Jag har heltidsjobb med varierande arbetstider så får försöka ordna tid hos hovis när jag har en ledig dag. Iom att jag kör iväg och får honom skodd så är det lite svårt att få någon annan att ordna det åt mig. Men det funkar oftast rätt smidigt, annars brukar jag ha framförhållning och be om ledigt så det går ihop sig helt enkelt :laugh:

För övrigt tycker jag det funkar bra att hinna med hästen trots heltid. Men då har ju inte jag någon familj som önskar dela min tid. Utan den tid jag har är bara min och den kan jag göra vad jag vill med så att säga, än så länge :angel: Kan ju ändras någon gång :p

Jag säller mig även jag till skaran som drömmer om en häst till. Idag råkade jag hitta en alldeles perfekt, dessutom till ett riktigt bra pris :d Men får säja NEJ högt och bestämt till mig själv, det går absolut inte för sig att köpa på sig en "utgift" till ;):devil:

Ang hyran; Jag betalar 500 kr i månaden, sedan tillkommer mat och spån. Sedan hjälper jag till så mycket jag "får" med lunch- och em-fodringar. Ibland insläpp också om vädret är pissigt så de går in tidigare. Det är 6 boxar i stallet, h*n har 5 av dem och jag har den 6:e.

Jordgubben från Skåne: Vad fint han passade i tränset! Och vilka snälla busögon han har :laugh:

Ja det tränset är mitt favoritträns, sen ett kanonfint pannband till det så blev det komplett.

Han är lite busig, men allra helst vill han stå och mysa hela dagarna.

Verkar som om ni har "vettiga" hyror. Tror att det skulle kosta väldigt mycket mer i mina trakter. Tur att jag har eget stall men just nu skulle vi vilja ha en box till (minst).
Dottern läser annonser men när det väl gäller så faller alla bort.:(
Ska vara minst 5 år o vara hoppad. Inte många kvar då.

Idag ska det bli lång uteritt på nytt ställe. Ska bli kul. Får med två kompisar.:laugh:

Jag har eget stall men vår stallhyra ligger på 1900kr. Då ingår insläpp/utsläpp,spån,fri tillgång på grovfoder,kraftfoder och man mockar 1 gång var 10:de dag ( det står 10 hästar i stallet ) Tänk vad skönt det skulle vara att stå i ett sånt stall! ;)

knapplån

Jag står inhyrd. Betalar 3100 kr/mån. Man mockar själv. Man får tillsammans med andra hyresgäster fodra vardagskvällar och fodra samt sköta ut och insläpp alla helger och röda dagar.

ang hovis så behöver man inte va där samtidigt. Hovis sköter det själv och skickar sedan en faktura. Oftast har hovis en medhjälpare med sig. Jag har sagt att jag givetvis kan vara med men hovis tycker inte det är nödvändigt då hästarna är såpass snälla.

knapplån

Jag står inhyrd. Betalar 3100 kr/mån. Man mockar själv. Man får tillsammans med andra hyresgäster fodra vardagskvällar och fodra samt sköta ut och insläpp alla helger och röda dagar.

Är det där för en häst? Vad ingår i din hyra?
Tycker nämligen att det låter dyrt...

Jag står också inhyrd, jag betalar 950:- och då ingår utsläpp och alla fodringar vardagar sen kör vi kollektivt på helgerna och det blir ca två helger per "termin". Sen tillkommer hösilage som jag köper av stallägaren, vi brukar stanna på ca 1800 för boxen och hösilage/månad sen tillkommer ju allt annat som strö (kör halmpellets/spån, pelletsen köpte jag i sensommras så den kostar ju inget nu, sen får jag allt spån av pojkvännen brosa som är snickare!), och övrigt foder, men det är bara lucern, lite soja plus vitaminer och salt!

KL
Idag så har min vilat, men jag fick skruvat i brodd för imon ska vi till ridhuset och träna och då vill vi gå säkert (har snöat nästan hela dan här å en ganska halt...) I helgen har vi skrittarbetat i går eftersom det var lite hårt att trava eller galoppera, blev lite trav men det var mest för att jag ville göra några övergångar!! Och i lördags var vi ute och red! Han var hal som en ål och slingring och ville inte ta stöd någonstans, men sen fick ja koll på bogarna och fram honom för skänklarna och då blev han väldans fin och roligare att rida och inte alls så tittig som han kan vara ute!!!

ja det är för en häst.
grundhyran är 2800 kr. Med vill man ha täcke påsatt vardagmornar vid utgång så kostar det 300 kr extra/månad = 3100 kr. Vill man ha av täcket kostar det 300 kr till. dvs 3400 kr/månad. Men jag har valt att bara ta på vid utsläpp och så tar jag av det själv på dagen sen.

Det ingår 4 balar/spån månad (eller motsvarande mängd i lösspån) och hö eller hösilage samt krafft och havre. Övrigt foder får man köpa till extra själv (jag köper B-vitamin och Betfor utöver själv)

Fodringar/ut och insläpp ingår men dock inte alla. Hyresgästerna får fodra vardagskvällar och alla fodringar och ut samt insläpp på helger och röda dagar/lov. El ska ingå i hyran till hagar men det funkar sådär då den inte leder överallt, så jag har även köpt eget elaggregat till mina hagar. Går hagar sänder o dylikt så fixar man själv. Man målar sina boxar varje år etc så det är mycket som att ha eget när det gäller pyssel och fix men man har tillgång till paddock och ridhus (när det inte är lektioner) Mockning sköter man själv.

Jag håller med om att stallplatsen kostar en del när jag läser vad ni betalar. Men jag antar att inte alla har ridhus då?

Senast ändrad:

Jag tror att det är ganska normalt i mina trakter runt Kungsbacka att betala runt 3000:- om det även finns manege.

KL
Igår fick vi snöblandat regn så jag strök ridningen. Ska iväg och träna dressyr i kväll. Har anmält mig till c-r i dressyr på lördag. Kul att komma igång lite igen.:laugh:

Nu är jag tebax från vår lilla skidsemester i trysil! Super väder o kanon backar så dit åker vi säkert igen!

Igår var det dags att lasta Britta igen efter en veckas vila å hon verkar ha funderat över livet o kommit fram till att hon gillar mig för hon knallar nästan rakt på o står sen snällt stilla så jag kan stänga!:bump:
I ridhuset longerade jag lite först för hon var rätt pigg! Men sen gick hon snällt i alla gångarter så jag var nöjd o glad. :D

Härligt att komma igång! :laugh: Jag saknar ridningen en hel del. "lunkar" runt lite på gamlingen hemma imellanåt men det är inget avancerat alls.

De lät rimligt med tanke på ridhuset :)

Skulle jag flytta till stall med ridhus här i trakterna så ligger hyran på 550 istället för 270.. Å då är hagarna _ännu_ mindre!

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 311
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar