Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Okej, då har han ju lite motion iaf. Tycker det är svårt att hitta bra folk som man kan lita på. Mina kommer stå helt och hållet nu fram till slutet av feb iaf. Hade ju en tjej som red Bulan och skulle fortsätta utbildningen men jag känner att det klickar inte dem emellan och då låter jag det hellre vara.

miiiiia, skönt! Några träningsplaner framöver?

Happy, vet precis känslan, underbart! :D Hur verkar det med inflammationen?

Rossee, Har du någon bild att visa på henne nu från det senaste?

Nja eller jo det har vi väl, men nu ska vi komma igång båda två! Främst ska vi tänka framåt utan att bli snabba i fötterna, han har det problemet, att när något blir jobbigt så blir han gärna stark och tar bettet samt ökar takten väldigt.. Sen ska jag lära mig att sitta på honom så att vi kan börja tävla till våren, nu när jag äntligen fick tummen ur och lösa livstidslicens till honom!

idag när jag red så var han hyfsat mjuk och smidigt från början, tyckte dock det var jobbigt att flytta bakdelen utåt på volten men det blev mycket bättre. Kändes också ganska fin i galoppen idag, inte alls så pigg som han ibland kan vara utan mer lagom, fin takt, och kunde galoppera i lång och låg form fast det var jobbigt!

Sen är ju frågan om man vågar rida imon eller om alla ska skjuta raketer och smälla smällare hela dagen...

KL

Disa gjorde årets sista tävlingsstart i början av december (debut i LA:4) med helt ok % med tanke på att domaren som dömde inte alls gillar henne. Efter tävlingen fick hon helvila i två veckor och nu är vi igång igen. Har mjukstartat med lite uteritter samt provat att rida på kandar några gånger.

Vädret är verkligen växlande - lera, ösregn och storm igår, idag någon minusgrad, strålande sol och vindstilla. Disa och jag gav oss ut i det fina vädret.

32834793.jpg

*KL*

Tänkte bara höra hur mycket är era 06or ute på dagarna? Och i hurdana hagar? Sällskap eller inte? :)

Min går ute nästan varje dag (stallägaren har hästarna inne om de ösregnar/blåser storm/är mer än -20/hagarna är för leriga)... Ca 8-18 de dagar de är ute.. :grin: Går i "frimärkshage" med en kompis.. :cry:

Mina hästar går ut kl 5.00- 20-21.00 3 hästar i varje hage och fri tillgång på mat och vatten =) Är det jättedåligt väder, typ snöstorm går dom in tidigare förstås. Har häst 1 gång att hästarna kommit ut 12.00 och det var när Dagmar var i farten..

Min häst går tillsammans med en d-ponny i rejäl hage, mestadels klabbigt vid grindhålet.
De släpps ut vid 6.30- 7.30 och in vid ca 17.00. De fodras 2 gånger ute i hagen, så ej fri tillgång. Däremot tillgång till frostfritt vatten.
När de kommer in fodras de och sen sista gången vid 21- 22.
För oss funkar det jättebra, hästarna verkar nöjda och glada. De är alltid sugna på att komma ut men även bråttom in.:)

Oj så mkt ute går inte mina. Kommer ut när det ljusnar o in vid 16 då jag kommer hem o ska rida. Vid skitväder åker jag hem på lunchen o tar in dem.
Rivica går med min gamla häst i en grushage som är som en mindre paddock. Så fort det torkar får de gå alla 3 i en skogshage som är kuperad, men det lär väl dröja...
Vid mkt kyla o snö får de gå i gräshagarna även på vintern.
Gott Nytt År allihop
Hoppas på ett bra år med friska fräscha hästar.;)

Vardagar går mina ut runt kl 06 och kommer in runt 18-19. De har fri tillgång till hösilage och vatten, 4st i samma hage som är ca 2ha stor. På helgerna gäller samma sak men då kommer de ut runt 09 istället. När det är skitväder såsom regn och kraftig blåst så får de komma in tidigare men annars älskar de att gå ute men som happy skriver så går de lika gärna ut som de gärna kommer in :)

Gott Nytt hästår till er allesammans!

Ska hästarna vara ute så länge får man se till att ha BRA hagar för det, att hästar ska stå ute i minimala hagar från 8- 18 tycker jag är vedervärdigt, mkt bättre att ta in dom tidigare då. :)

För tillfället skulle nog min häst hellre stå inne på box dygnet runt än att stå i sin 10x10 meters hage med en kompis där de sjunker ner till knäna i leran eftersom det aldrig blir vinter... :( Har kikat efter lite andra stallplatser för vill kunna ha han i STOR hage igen så han får busa och springa, i nuvarande får han plats att ta två skrittsteg - vända - två skrittsteg - vända - två skrittsteg - vända - två skrittsteg - vända å så har han gått runt hela hagen.. :crazy:

Men får man ha såna små hagar längre? Ändrades inte det nyligen? Jag är dock inte helt insatt i det, har bara för mig att det ändrades. Annars kan ni ju ta upp det med stallet. Kan ni inte göra hagarna större och minska utevistelsen istället ifall ni har "hagbrist" och måste växla häst?
Istället för att ha dom 8-18 i så liten hage menar jag.

Jag har också för mig att hagarna ska vara så stora att hästen kan röra sig fritt i alla gångarter.:confused: eller är det regler som de bara pratat om.
Låter inte bra att de går fram o tillbaka som djur på zoo.
Nackdelen att ha dem inackorderade o inte kunna bestämma själv. Hoppas du hittar ett annat stall om det inte löser sig.
Har precis släppt ut mina nu 6:30 men gillar inte att de ska gå ut i mörkret men jag är kanske sjåpig.:crazy:

Ja du är sjåpig!;) Hästar är ju djur som är byggda för att röra på sig dygnet runt o mår definitivt bättre med utevistelse á la Oanki än den som hannalons stackars krake har.:crazy: Om jag hade varit du, hannalon, hade jag flyttat hästen bums!

Mina går ute 0600-1730 på vardagar och 0730-1900 på helger. När vi har ridit så släpper vi ut igen. I hagen har de eluppvärmd vattenkopp och får hö 2-3 ggr per dag beroende på vädret, dvs kallt väder mer hö, och får kraftfoder inne på morron innan de går ut o sen kraftfoder + hö vid insläpp och hö vid kvällsfodring ca 2200.

Men som någon annan sa så styr ju jag själv över detta eftersom jag har eget stall. Men jag har heller inte haft mina hästar nånstans förut där dom inte haft stora hagar o mycket utevistelse med lunchfodring. Som jag har förstått det så finns det fortfarande dårar som tror att hästar klarar sig ute hela dagen utan lunch...:eek::mad:

Vill passa på o önska alla ett riktigt Gott Nytt År och det ska bli spännande att se hur det går för våra bäbbar i år när dom faktiskt ska ta ett större kliv ut i vuxenvärlden...

Kan hälsa från Majsan som har funnit en ny hästbästis som hon trivs med och en matte som avgudar henne, känns skönt i mitt "mammahjärta" då man alltid oroar sig lite...

Det känns verkligen inte som någon hästvänlig lösning att ha hästen ute på sådana villkor.
Min häst hade blivit otroligt rastlös om han inte kunnat röra sig ordentligt ute i hagen.
Hade jag varit som du så hade jag nog sett mig om efter ett annat stall, med bättre hästhållning.

Vill också passa på att önska alla ett riktigt gott nytt 2012!!!
Tänk att de blir 6 år nu våra hästar...

dressyrteamet, Maui:
Googlade till mig Finlands hästhållningsregler och 1.8.2010 har det kommit en regel som säger att en häst ska ha minst 300 kvm och kunna röra sig i alla gångarter.. Vi har tagit upp det i stallet ett flertal gånger (12 inackorderade) men inget händer.. :crazy:

Novali01, happyrider:
Problemet är att det inte är speciellt enkelt att hitta ett vettigt stall.. Har varit och tittat på andra nu under dessa 2 år som vi stått i nuvarande stallet. De är villor "ombyggda" till stall där hästarna står i rum med spikar hängandes överrallt osv. Av alla altenativ jag sett i närheten som har lediga boxplatser så är nuvarande "bäst", där får de i alla fall mat&vatten och rena boxar.. MEN naturligtvis så letar jag ny stallplats hela tiden, inte det lättaste dock. Allra helst en lösdriftsplats då han trivdes kanon på det i Sverige, trots att han är en liten fryslort.. :p

OCH Gott nytt år till er alla också!

Senast ändrad av en moderator:

Missade att du bor i Finland.:)
Hittade våra regler o hästen ska kunna röra dig fritt i alla gångarter varje dag men som nån påpekade. Hästen kan ha en pytte hage o släppas en stund i manege så är det tydligen ok. Finns inga mått angivna.

Nova visst är jag sjåpig:D men det tar en stund för hästen att vänja sig vid mörkret när den kommer direkt från ett upplyst stall. Lättare att acceptera längre ute på kvällen när mörkret kommer successivt.

På tisdag ska jag hoppträna :o Sara har ju flytt landet o jag fick sträng order om att träna. Oj oj hur ska det gå...

Vi har inte bott i Finland såå länge, jag och hästen släpade oss över hösten 2009.. Gu va kul att hoppträna! Vill också hoppa men ska väl först och främst försöka hitta lite tid att jag hinner rida överhuvudtaget..

Igår hade de haft alla hästar inne hela dagen "eftersom det är nyårsafton".. Så släppte ut min i paddocken ett par timmar medans jag var i stallet och SÅ lycklig han blev! Världens bocksprång och hopp och studs hit och dit innan han racade järnet i full galopp fram och tillbaka..

Förstår absolut ditt problem, det är inte enkelt när man hyr boxplats.
Men samtidigt OM det nu finns regler att förhålla sig till så tycker jag att stallägaren har egentligen inget val utan att se till att hästarna får större hagar. (annars är ju alternativet att minska antalet hästar så hagarna räcker till)

Iof positivt att de får många timmars frisk luft men känns väldigt passivt att bara stå och hänga...

Lycka till med stalletandet!!

KL

Ni som säjer att hästarna har fri tillgång till hösilage i hagen, Hur bär ni er åt?
Mina får i en stor låda, pall med kragar, och de lyckas dra ut o trampa ner massor om man ger dem för mycket åt gången. Testar nu att sätta ett nät över så att de inte kan dra ut så mycket, men att ge dem fri tillgång går inte.:confused:

Gott Nytt År.

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 308
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka