Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Nu har lilla hästen varit på hoppträning med dottern. Hon var inte nöjd alls. Tyckte inte att hon sög tag i hindren och bjöd ärligt.:( Sa att hon gick runt i nån dressyrgalopp och var inte alls intresserad av hindren.:crazy: Kom därför i botten av dem och rev ett par gånger.
Enda positiva var att det inte blev massa bock och skutt.
Kanske negativt att jag red dressyrlektion igår.
Hon tyckte att hon hade dålig kondis också. Litet konstigt så mycket som vi rider ut och håller i gång.
Ja ja det kan inte gå bra alla gånger.

KL

Igår red jag min bästa träning ever på min lille grå! Jag är så nöjd med gårdagen!! Han var lugn, taktmässig och till och med stidig i formen i trav, han brukar alltid tjaffsa och hålla på, men igår så ramlade nog en polett ner för oss, jag fick en väldigt bra känsla med hästen väl framför mig och jag kunde börja rida och inverka ordentligt! Min tränare sa att han var bättre förra gången än gången innan den, då var vi också väldigt nöjda, men igår var han ännu finare än förra veckan så det går verkligen åt rätt håll nu! Hoppas bara att detta håller i sig!!

Men vad roligt att det går framåt... Håller ni denna takten så kommer det vara SUPER om några månader.:)
Jag själv kan vara glad i flera dagar efter ett sådant pass där man får den rätta känslan, så jag förstår att du är glad.

Maui: Kan ju faktiskt inte gå bra varje gång. Tycker inte du ska "ta på dig" skulden för att du tränat dressyr dagen innan.
Rider Sara henne något mellan träningarna? Hon kanske ska rida något mer pass då och då... bara en tanke.

Kl
Skritt som vanligt på lång tygel, börjar kännas tråkigt...

Senast ändrad:

Lite trött med träningsvärk efter dressyren kanske? Och dagsformen kan ju variera rätt kraftigt hos unghästarna fortfarande.

KL

Planerar in vårens träningar och tävlingar för Disa med tävlingspiloten, spännande!

Hon är nog väldigt kritisk dottern. Kan ju inte jämföra med hennes 140 hoppare.;)
Visst stämmer det att hon inte har ridit henne sen hon hoppade sist. Var ju ganska längesen..,
Nackdelen nu när hennes häst är skadad. Hon får ju också bara skrittas vilket inte är så roligt hela tiden.

Ja det är verkligen jätteskönt att det börjar hända något! Idag var vi i paddocken och han kändes fin idag också, inte riktigt som igår men fick nästan samma känsla i traven precis i början! Nu ska bara jag skaffa mig kondis så jag orkar sitta ner i hans trav:angel:

Vad var det som hade hänt med din?

Fast det där är ju typiskt fälttävlanssyndrom som din dotter säkert känner igen? Finns ju inget svårare än att hoppa en häst som gått dressyr passet innan. Galoppen är ju då oftast alldeles för samlad o följden blir att man aldrig kommer fram till hindret....dvs hamnar i botten. :crazy:

Man får rida framåt dubbelt så mycket för att få en normal hopp galopp då brukar det lösa sig.

Kl
Hade super träning på Grå i tisdags o här kommer liten film på det. Vi jobbade på galopp kvalitén för att få till bytena i framåt ridning. Långt kvar innan de är tävlings mässigs byten men känslan var kanon!:banana:

http://4ozmbjr3t#/watch?v=_WRW-QV1GvY

Äsch fixar inte att länka via mobilen ni får söka på Novali01 på youtube o filmen heter Lilleman byten tror jag...

Senast ändrad:

Åh det låter så härligt att träna....sakna!

Knapplån

Ingen rolig rapport från min del. 06.an funkar fint och är igång hos tränaren. Men jag har varit hos läkaren idag efter alla röntgen jag gjort nu i slutet av 2011, och läkaren sa att jag måste sluta rida :cry: vet inte riktigt hur jag ska bearbeta det riktigt. Mitt ben nöts mer o mer under ridning och läkaren sa att jag kommer leva med ständig smärta. Hästar har ju alltid varit en del av mitt liv och jag älskar ju att rida.

Fast det där är ju typiskt fälttävlanssyndrom som din dotter säkert känner igen? Finns ju inget svårare än att hoppa en häst som gått dressyr passet innan. Galoppen är ju då oftast alldeles för samlad o följden blir att man aldrig kommer fram till hindret....dvs hamnar i botten. :crazy:

Man får rida framåt dubbelt så mycket för att få en normal hopp galopp då brukar det lösa sig.

Kl
Hade super träning på Grå i tisdags o här kommer liten film på det. Vi jobbade på galopp kvalitén för att få till bytena i framåt ridning. Långt kvar innan de är tävlings mässigs byten men känslan var kanon!:banana:

http://www.youtube.com/watch?v=_WRW-QV1GvY&list=UULNwXFxkWyyaxnWWmx6YQ1w&index=1&feature=plcp

Sådär fixat länken!!

Det var ju ett sorgligt besked men det som är bra med hästar är ju att man kan ha hästar på många olika sätt utan att rida. T ex föda upp, då får man ju ändå den dagliga kontakten om man så önskar.

Det visade sig med röntgen att han har pålagringar i ett par halskotor.
Veterinären kan inte säga något alls om framtiden utan jag får helt enkelt pröva mig fram för att se vad han klarar och håller för. Förbannat trist helt enkelt, speciellt som jag haft hästen sen han var 10 månader gammal...

Kl
Kunde inte hålla mig, har travat ett par 100 meter idag. Det var så perfekt underlag på vägen.
Han har en helt ljuvlig trav min häst, åå vad härligt det var. Leendet sitter fortfarande kvar :banana:.

Dressyrteamet: Det var verkligen inget roligt besked. Finns det verkligen inget att göra åt ditt problem?
Måste kännas jättetungt...

Han är ju en sötnos din lille grå...
Tycker att han ser så stadig och fin ut även om han behöver stärkas lite mer så har du verkligen kommit en bra bit påväg.

Men den stora frågan är: när får vi se film på 06:an???

Usch då det är ju inget roligt.. Hur gammal är han?

Dressyrteamet: Fy va tråkigt, det där måste ju vara värsta mardrömmen, kan inte sätta mig in i hur det känns mer än att det är fördjävligt, men som Novali01 sa så finns det ju så mycket annat man kan göra utan att rida på dom!

Vad säjer veterinären? Ska du tillbaka eller ska du börja rida mer o se vad som händer?

Dressyrteamet; kan bara beklaga, vilket tråkigt besked. Hoppas ni kan hitta på något så du kan hålla på med hästar ändå på något sätt.

Tack happy!:love: Jag är så glad över att ha min Grå(/vit/apelsinfärgade som sush så snällt säger...:mad:) för man fastnar så lätt i unghästridning annars.

Ang film på Grållan så ska det fixas på söndag men då blir det lite hoppning!:banana: Finns inte så mycket att visa i dressyren direkt om man säger så...:angel::)

Jag har inget mer återbesök inbokat utan har fått en "eftervårdsplan" av veterinären där hon skrivit hur jag ska rida honom närmaste tiden.
Det som gäller är försiktigt igång och vara väldigt lyhörd för hur han rör sig. Även börja stretcha halsen lite försiktigt nu framåt för att hjälpa till att behålla mjukhet och rörlighet.
Han äter även Glucosamin och Djävulsklo och är ordinerad detta livet ut...
Så ser det ut närmaste tiden...
Men jag känner mig faktiskt ganska positiv, en gladare, piggare och ystrare häst får man nog leta efter:banana:.
Tror inte att han känner av sin "skada" i detta läget utan vi får se när jag kräver lite mer.

*KL*

Medryttaren hoppade hästen igår, de höll sig på 50-60 och gick kanon. Äntligen så pass mycket snö på ridbanan att de inte är halt men mjukt. :) För egen del blir det något av en ridpaus nu, ska in på operation på måndag och vet inte riktigt när jag kan rida normalt igen.. :crazy:

*kl*
Dressyrteamet: Fy så ledsamt att höra:cry:..Men det var min tanke också, att det förhoppningsvis går att hitta någon annan nish inom hästeriet så du inte behöver släppa det..

Novali: Han är en goding din fina grå:love:, härligt!

Happy: Tråkigt med pålagringarna men härligt att du får en så fin kännsla.
Hoppas på det bästa för er.

Har inte hört så mycket från min, skulle ju helst velat ha rapport varrannan dag..
Nåja, sista raporten i tisdags och då hade dom varit ute och galopperat och hon hade bockat av glädje. Däremot tycker fodervärden att det är mycket jobb vid markarbetet..Inget jag varit otydlig med så känns lite diffust VAD som är problem..Fick film och tycker det ser ok ut..kanske att jag själv satt än större krav på bärighet, samling då jag ridit för min tränare men det tar ju ett tag som nytt ekipage dessutom dras hon med ett brutet lillfinger och är gipsad, inte Loppans fel som tur är.. Känns ändå ok. Får hoppas på bättre uppdatering från henne bara...

Det är svårt att ha en "on" och "off" knapp just nu, så just nu så vet jag inte alls vad jag ska göra. Jag tror möjligheterna att göra annat varit större om jag haft egen gård, men min sambo är totalt emot att flytta till gård igen. (jag har försökt bearbeta det genom att dra med han på husvisningar i ca 2 års tid nu ;) ) Inte kan jag köra vagn heller, totalt noll körvägar och rockarden har stått orörd i flera år. Just nu rider jag inte så mycket iallafall, mestadels skritt i skogen med gammeltanten. 06:an borta på träning och 09.an åker nog under våren ha med ngnstans på inridning....men dom kommer ju hem sen igen. Får försöka fundera lite på läget men jag vill själv inte sluta rida helt.

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 809
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 313
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka