Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja visst är det fint!!
Flyttade hit för ett år sen och både jag och hästen trivs JÄTTEBRA.:)
Framförallt att det är så ljust och luftigt gillar jag skarpt.:)

Polly: Om du får tillbaka Loppan i maj/juni så är det ju enklare att hålla igång. Kvällarna är mycket längre och sen kan man ju släppa dom på bete och då slipper man ju hela stallarbetet. Så JAG tycker du ska rida istället för att betäcka. (men du gör ju givetvis det som passar dig bäst)

Tessa: Min häst är rakad en ganska ordentlig bit av halsen på båda sidor så han ser sådär behandlad ut...inte snyggt.
Så jag tänkte klippa halsen och bogen en gång till för att han ska se lite "friskare" ut.:)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Nä..hon kanske inte har i aveln å göra:confused:..
Fast jag ville ju ta ett ev"första" föl på henne som ganska ung och sen är det "nu" jag vill hjälpa barnen lite mer.. Visst vill jag jätte gärna träna ev. tävla och rida henne men tiden att göra det till 100% finns inte riktigt..Vi får se vad som händer...Oroar mig lite att tappa i ridning och självförtroende när jag äntligen fått ändan ur vagnen å vågat tävla:o och dessutom tyckte det var himla kul:D ( om jag ställer av för ev. betäckning)..Men kan bli frustrerande att känna att tiden inte räcker till. Tävlingar är på helger och jag jobbar var tredje..Äer vi två eller tre som vill ut lite så blir det ett farligt pusslande även om vår ambitionsnivå är tämligen låg..
Fast min tid kommer nog..
Härligt att läsa om dig och din kille och håller med alla vilket kanon tjusigt stall..Vill oxå haaa!!!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Till både Tessan o polly: Jag förstår precis varför ni vill betäcka era älsklingar, ni gillar dom för de egenskaper de har, men som polly själv säger, behålla den till 3-4 års ålder o sen sälja...tja då betäcker man ju inte för att behålla avkomman utan för att sälja den så småningom och då måste man nog ställa sig några frågor som bör besvaras med ja:

Är min häst verkligen (försök vara objektiv) så bra exteriört och så mycket bättre i huvudet än alla andra?

Har min häst så bra gångarter/hoppförmåga att den kan nedärva detta o avkomman kan bli minst lika bra om inte bättre?

Har min häst så bra stam att den är värd att avla på och hur ser resten av hästarna ut i hennes släkt?

Kan man svara jag på dessa 3 frågor har man kommit en bra bit på väg!:idea:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Tack alla :love: det värmer att höra!

Tessalonica: När Bellis väl blir såld kommer jag ha en box ledig i stallet ;) har börjat kolla så smått på något att låna/tävla under sommar/höst...

*KL*
Ägaren håller på för fullt med att försöka sätta ihop en annons... Vet inte riktigt hur hon skall lyckas med det själv då hon varken pratat med mig eller ridit Bellis sen hon var tre år:crazy:
Kommer inte vara helt utan häst då jag har en 09:a (egen uppf.) att rida in, men där är det inte så mycket ridning än.

Svårt det där när ägaren inte hör av sig. Med tanke på kapaciteten på pållan så är ju en bra annons ett måste för att hitta rätt köpare med rätt mål. Du är inte intresserad av att köpa loss henne?

Haha, om du inte hittar något annat att rida på när Bellis flyttar så säg bara till. Hade mer än gärna lämna Bulan till dig :)

Nova, gällande det här med betäckningen. Jag har inte som mål att sälja avkomman som ev Polly har utan den ska stanna i min ägo. Men som jag skrev i tidigare inlägg, det är enbart på spekulationsstadiet just nu. Ev blir det en åring till hösten/vintern istället eller ingen alls :)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Vilket underbart stall!! (Sånt önskar jag mig när vi lyckas köpa gården...) Har du mer bilder på det?

KL
Igår hade vi träning igen! Och eftersom dressyrsadeln är hos tillverkaren för genomgång efter stiglädret gick av så är vi förpassade till hoppsadeln ett tag, så då passade vi på att ta fram lite bommar, Mycket konstig uppfinning tyckte Rio som snabbade sig så mycket det gick för att komma förbi dom..hihi Han var väldigt konfundersam på vad detta skulle vara bra för, men mot slutet så travade han över hela tre stycken och galopperade över en (man får ju börja någonstans...)

Det känns att han har blivit starkare för nu orkade vi komma rätt på bommen (i galopp) och faktiskt även ta oss över och fortsätta efter och runt en gång till!:banana:

Kan bara konstatera att det är tur att jag inte köpte honom som hopphäst...Men sen är han inte hoppad alls mycket, jag är rädd av någon anledning, jag vill men vågar inte och då blir han osäker å så rullar det på = ingen bra kombo. Men jag har en kompis som ska börja hoppa honom lite, hon tror att hon ska hjälpa mig men jag har andra planer:p, så då ska det nog bli bättre hoppas jag! Och när han blir lite säkrare så kanske jag också vågar mig upp och hoppa lite små hinder!!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag tog ju ett föl på min gamla häst. Fölet ska vi ha själva och hon är verkligen bra i huvudet.:) Blir inte billigare än att köpa. Speciellt inte som vi har henne bortlämnad för att gå med andra åringar.
Polly när får du tillbaka din pålle? Tar lite tid att få dem dräktiga och är ett himla körandes.:crazy:
Totalt har jag fått tre hästar dräktiga de tre senaste åren och det har blivit ett föl, så chanserna är inte så stora... Rivicas var dödfött och i år var det ett foster dag 20 men inget var kvar dag 90. Ska man ta med dessa kostnader också så har vårt enda föl redan blivit väldigt dyrt.:crazy:
Men men det är något alldeles speciellt att få ett eget litet föl. Som en liten bebis.:love:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

*kl*
Ja, det är många frågor man ska ställa sig! Menar inte att huvudtanken är att avla på henne för att sälja heller men tycker det är viktigt att producera en avkomma som också är ev.säljbar, svårt att uttrycka vad jag menar men är väl snarare som så, att jag tillhör inte den kategorin som tror att det plätt lätt går att sälja ett litet föl..Visionen är ju att faktiskt behålla i sådana fall även om jag uttryckte mig som att huvudtanken var att sälja i fyra-fem års åldern ( menade inte riktig så..)..
Sen finns det otroligt mycket häst idag så..
Loppans mamma har bara en avkomma till och finns inte mer så det blir inga mer syskon till henne..Men bror hennes har presterat ok. på unghästtest. Loppis moster har också gått ganska högt, men det kanske inte är tillräckligt nära för att räkna in som prestationsstam till min? ( Är helt novis på avel)
Jag är jättesugen för att det är så underbart med föl, unhäsar och hela den resan men samtidigt kan det vara en jädra massa meck, besvär och kostnader som inte är nå´t roliga..Betäckte mitt gammla Gaspadin sto med Guinnes för "100"år sedan;)..En hel del krångel under dräktigheten å sedan kastar hon tvillingar en månad innan beräknad fölning. Givetvis var hon ordentligt ultraljudad m.m men jag hade väl otur då fosterblåsorna dolt varandra..
Nåja..nu pågår projekt VALP..dvs övertala gubben min om att vi ska ställa oss i "kö" till labbevalparna som föds vecka 12..önska mig lycka till:D..
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

En valp är ju tom ljuvligare än ett föl:love:
Hoppas du lyckas i kampanjen.

Kl
Tittade på en oinriden 3 åring idag men den var nog inget för oss. Trots allt svårt att hitta det man vill ha. Massa annonser men många skriver att de är så bra i sen när man kollar resultat är de ofta uteslutna eller rivit halva banan.:(
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja herregud inte är det lätt att vare sig avla eller hitta rätt häst när man ska köpa! Till avel finns ju en uppsjö hingstar o oavsett hur man läser in sig på olika blodslinjer, vilket många inte ens gör..., så vet man aldrig hur resultatet blir. Och att köpa är en lååååång resa med massor av annonstittande o sen provridningar o besvikelse när hästen som varit så hiiiimla fin enligt ägaren har både det ena o det tredje felet...

Men att shoppa häst tycker i o för sig jag är ganska kärt besvär. Jag gillar att åka o provrida och har iaf genom åren lärt mig att sålla bort de värsta annonserna som rimligtvis inte kan stämma.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Nova..kontaktar dig då om jag ska köpa häst nå´n mer gång;)..Tycker verkligen det är toksvårt och frustrerande..Överlägger fortfarande om "nya" pownien är ett bra köp eller inte och det ÄR han nog till den som ska ha honom:D..Även om jag kanske inte jublar över vissa sidor..
Ang. avel så tycker jag det är jättekul att läsa om och bolla med sådana som verkligen kan sen huruvida jag kommer att betäcka eller inte är ju en annan fråga.
Kan ju finnas ett risk att det suger nå grymt i rid och träningstarmen:)..

Loppan sköter sig fortfarande super, speciellt som hopphäst:crazy:..Ha, ha..Ja, ja..Åh, vad jag önskar att hon om några år ska funka till nå´t av barnen med..
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja det vill vi!:banana::bump: Jag vill gärna se sadelkammaren med?

polly, så snäll som Loppan är så kan hon mycket väl funka till barnen o då är det väl bra att hon hoppar bra!;)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Nu åker vi till Scandinavium;) Ska bli roligt. Kan ju passa på att vinna lotterihästen.:D Blir bl.a.en clinic med Ludger B ska bli intressant.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

*KL*

Idag hade jag en liten träning/visning för min moster (Eva Andersson, dressyrdomare och tränare) Hon hoppa upp och kände lite på Bellis, tyckte hon var mycket fin, mjuk och följsam, men ville ha lite kvickare reaktion för hjälperna.

Hoppade upp på Bellis igen efter Eva och här är några klipp ifrån det:D
http://youtu.be/akHklRZCfII
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Så roligt att se och dessutom höra kommentarerna. Var en aktiv tränare och det gav ju resultat. ;) Ser jättetrevlig ut.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Håller med Maui! Ser jättfint ut! Gillar speciellt kommentaren på bred Halländska " Benen ska inte va som om man dänger en dö torsk i sidan:D", ilevels, ha, ha!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Härligt med tränare som går in för det!:D Bellis är ju byggd så hennes långa bakben skjuter ifrån istället för att trampa in under sig, hon blir lite låg o låst i sina bogar pga detta så förutom att kvickas upp så måste hon ju också lägga mer vikt på bakbenen. Idagsläget så går hon ju lite med framdelen utanför bakdelen, vilket är ett sätt för henne att spara sig o slippa undan lite.:p

Har du tänkt på att du håller i vänster tygel ngt hårdare än höger? Syns tydligast i höger varv, jag gör samma sak fast tvärtom!:o Min tränare tipsade mig om att höja den svagare handen ngn cm, i ditt fall din högra, så jämnas det ut. Är mycket svårare att fixa den starka handen än den svaga.

Måste iaf ge en eloge till Bellis för hennes enormt fina temperament!:bow: Å ni passar så bra ihop att jag måste sälla mig till de andra o undra: Finns det inte en chans att du kan köpa henne?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja och det gav bra resultat, höll på att flyga av Bellis ett antal gånger igår då hon sköt iväg något explosivt i trav/galopp + lite bocksprång emellan. Det kändes som någon satt krut i röven på henne och tänt på haha :rofl:

Okej, har inte märkt det med händerna... Men ska tänka på det nästa gång jag rider.
Just nu har jag ingen möjlighet att köpa henne då jag för tre veckor sen blev arbetslös:( och ägaren vill bli av med henne nu...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Kl
Idag har jag ridit ett litet pass på ridbanan :banana::banana:
Det första på 3 1/2 månad...
Ååå vad jag känner mig nöjd och glad!!
Ridningen hade förstås en del att önska men på det stora hela kändes det bra, pigg och framför allt positiv häst:love:.
Kändes som han också saknat det...
Red mest stora volter och åttor och krävde inte så mycket mer än en mjuk och lösgjord form. Äntligen lite mer på G.

Klippte honom på halsen idag också, blev bra mycket snyggare än innan iaf.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp