Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Veckans fokus blir att han ska släppa ner halsen mer och gymnastisera sidorna mer, så vi får göra skritt-trav övergångar lite sidvärtes på volten så hoppas jag att jag får lite mer kontroll på halsen och nacken inför nästa tävling.

Jag tänkte faktiskt på det idag. Hur glad jag borde vara att jag faktiskt inte behövt rida sidvärts för att länga ut hals och steg. Det var ju liksom större delen av ridpassen förr, sidvärts i trav på volt i evigheter.

Kl

Idag red vi igen, liknande jobb som igår. Fick lite bättre känsla idag. Men bytena var ngt sämre.
Man kan inte få allt. ;)
På't igen imorgon!

Jag tänkte faktiskt på det idag. Hur glad jag borde vara att jag faktiskt inte behövt rida sidvärts för att länga ut hals och steg. Det var ju liksom större delen av ridpassen förr, sidvärts i trav på volt i evigheter.

Kl

Idag red vi igen, liknande jobb som igår. Fick lite bättre känsla idag. Men bytena var ngt sämre.
Man kan inte få allt. ;)
På't igen imorgon!

Det hade jag inte heller behövt om jag inte skulle tävla ;)

Jag jobbar så gott jag kan med Bellis att få ut halsen och få jobb genom hela hästakroppen och mjukhet i sidorna. Det däringa med sidvärtes på böjt spår kanske vi ska ta till mer..
Hon är jättefin undan vänster på diagonal men det (eller jag kanske?) låser sig i höger och blir taktfel och struttigt om jag inte är super noga med att lätta inner och göra bara liite..

Hade ju spekulant igår. Det kändes skitbra med den tjejen förutom att jag velar om jag gör rätt eller inte:o.
Sen får vi se om hon vill ha henne sas.
Var uppe i hagen och fyllde på vatten medan hon provred och får en riktig rysning över hur himla läcker Bellona är med sin taktmässiga trav och fina runda galopp om jag jämför med hennes kusin Loppan som är en skenande symaskin jämte henne..
Min man tycker sälj då jag blir så mycket upp eller ner känslomässigt ihop med henne,men det kan ju också påverka hur jag reagerar utifrån hur jag har mått tidigare:cool:.
Är gräset grönare på andra sidan och vad kan jag hitta och vad ska jag ha..

Har iallafall jobbat efter tänk och system som jag red för hemmatränaren sist och hon känns supertrevlig.
Ska till min "bortatränare" på skärtorsdag:)!

Så det är lite "svårt fall, doktorn grät" just nu:angel:..
Köra all in med försäljning eller satsa på det jag har och verkligen jobba på det.
Då tänker jag tillridningshjälp för att få hjälp med låsningar och öka hennes genomsläpplighet i kombo med att jag rider ihop mig med henne samt byta sadel..

Jag kommer ner till stallet 25 min innan hästen ska skos av ny hovslagare för första gången och möts av hästen inne under pågående skoning. Hovis har tagit in hästen och börjat före utsatt tid.
Är inte det jävligt märkligt med en ny häst och ny ägare?

Hade min hovis jag haft i över 15 år gjort det hade jag inte brytt mig. Men en ny vill man ju vara med och se.
Jag blev helt paff.

Jag jobbar så gott jag kan med Bellis att få ut halsen och få jobb genom hela hästakroppen och mjukhet i sidorna. Det däringa med sidvärtes på böjt spår kanske vi ska ta till mer..
Hon är jättefin undan vänster på diagonal men det (eller jag kanske?) låser sig i höger och blir taktfel och struttigt om jag inte är super noga med att lätta inner och göra bara liite..

Men du ska inte behöva lätta på inner för att det inte ska bli taktfel och struttigt, då kommer du ju aldrig förbi det stadiet. Den gör ju så för att den är stel och ogymnastiserad i sidan. Ställ inåt och håll kvar ställningen och flytta undan inner i övergångarna och ta halvhalterna på ytter. När hästen ger efter på insidan och kommit upp på yttertygeln mer kommer den automatiskt komma ifrån inner bara med skänkeln.

Idag tog jag min prinskorv för hand. Jag ville jobba med levad-jobbet. Och det gör jag bara avsuttet än så länge.
Så det gjorde vi idag, blandat med tramp och mkt samlad galopp. Han skötte sig fint!
Det går att sätta honom mer och mer. Kul!

Efteråt släpade jag ut alla träns, kandar, kapson etc och smorde i sällskap av några stallkompisar. Det är lite kul med sällskap i stallet faktiskt. De tråkiga sysslorna blir roligare.

Jag har lastat min lilla två dagar i rad nu och tanken är att åka iväg och miljöträna i ett närliggande ridhus till helgen.

Nackdelen med ridhus på gården är att jag inte tar mig för att lasta och åka iväg. Till och med min tränare kommer ju till mig så jag behöver liksom inte åka...
Men nu har jag tagit mig i kragen :up:
Här ska det bli ordning och reda nu :D

Jag kommer ner till stallet 25 min innan hästen ska skos av ny hovslagare för första gången och möts av hästen inne under pågående skoning. Hovis har tagit in hästen och börjat före utsatt tid.
Är inte det jävligt märkligt med en ny häst och ny ägare?

Hade min hovis jag haft i över 15 år gjort det hade jag inte brytt mig. Men en ny vill man ju vara med och se.
Jag blev helt paff.
jo det är märkligt.

Himla trist att det är så med henne :(
Vi har ju haft massa ston och ingen har nånsin reagerat när de har varit brunstiga. Ändå kan de skrika och bete sig som riktiga fjollor när de ser Marco. Lägg på sadeln och de fungerar precis som vanligt.
Finns väl hjälp att få, har du frågat nån veterinär?

Sally, fuxen, har ju inte alls dessa bekymmer. Hon kan ju som du säger skrika och skvätta som skam när hon är "ledig" men när sadel är på jobbar hon precis som vanligt. Kanske att hon är lite mer kittlig/känslig i huden i kombination med fällning.

Lilla H har ju alltid varit sån, upp som en sol ned som en pannkaka, lite roligt med minnen som dyker upp på fb :D jösses vilken resa hon ger mig, rena bergochdalbanan. Och tänk att jag oftast landar i "hon är så fin min lilla häst" :laugh: Det är tur att man lämnar de svåra turerna bakom sig och minns de bra för vi får ungefär 1 underbar resa på 10 :eek: ändå är det som sagt de små roliga minnena som gör att jag glömmer de jobbiga.

Idag gjorde vi vårt genrep inför Div 1 nästa helg! En MsvC2 Gud.. jag vill tävla på Kaaaaandaaaar!!!! Har ju inte tävlat på träns på 250 år , dessutom mindes jag nu varför jag alltid tävlade med stjärnsporrar :p Det ska jag ha nästa gång... Han blir för hög och släpper ryggen och trampar luft och så kommer man ingenstans :arghh:

Väldigt ringrostigt och lite vingligt, har glömt bort hur känslig han är sidledes, ja vafan inte lätt att minnas efter 5 års frånvaro! Men vi lyckades iallafall skrapa ihop 63.8 % med två 5 or i protokollet och hamnade försten utanför placering :up: Sen var det blandat med 6 , 6.5 och 7 på öppnan och slutan till höger och 6.5 till vänster.

7 på mellan och ökad trav haha det sitter som ett smäck , han är helt programmerad på det när den ligger på diagonalen :rofl: Värre när det blir på långsidan och som nu som sista uppridningen på medellinjen då fattar han ingenting :confused::D :heart Skritten är som vanligt kort men den är ju alltid 4 taktig, så godkänd iallafall ;) Galoppen hyfsad, han blir lite het och kort emellanåt och ökningarna kommer han över tygeln, han är bättre i vänster i ökningarna men här var det två höger ökningar ! Tyvärr.

Sen brukar jag inte bry mig vad folk tävlar för klasser och att dom hoppar upp och ner , men Varför man startar en MsvC2 när man 3 veckor tidigare vann en Int. 1 klass övergår mitt förstånd iallafall särskilt när det fanns både MB5 och MsvA att välja på :confused:

Vilket genrep :D :up: Härligt :banana:

Jag har två röda ston..men min Loppan är ganska jämn. Har ofta bara varit bra med brunst då hon coolar ner lite:p.
Men Bellona stämmer på mycket av det du skriver men hon blir mer introvert och flegmatiskt än hon tenderar vara i andra fall.
I morgon kommer ev en spekulant som jag hade kontakt med för länge sedan via fb. Tycker ju inte hon är riktigt ridbar för tf men hoppas få en bra känsla idag..
Velar ju också med sälja eller inte men är dessa en bra matchning och hon tkr om henne så känns det som en del av mig ser det som bästa alternativet.:(
Men jag har ingen sadel som funkar egentligen..
Hoppsadeln ligger ok men den åker bak så den är ju inte rätt heller..
Ska jag behålla henne så får jag helhjärtat kasta mig in i sadel träsket -igen:crazy:

Min röda hemma fungerar också i stort sett som vanligt frånsett att hon på "ledig tid" i hagen gärna gosar, skriker, skvätter väldigt mycket :)

Idag var jag trött och virrig.

Tyckte benskyddet satt så konstigt. Det gick upp över knäleden. Försökte dra ner det mer. Inser att jag satt det 1 dm längre bakskyddet fram. Grattis!
Väl i sadeln inser jag att jag satt 2 bridongtyglar på kandaret. Helt klart mindre bra feeling än med en smalare tygel. ;)

Hästen var extrempigg idag. Det formligen sprutade energi ur öronen på honom. Han gjorde dock inget värre än att "misstolka" saker och fatta galopp ist. Vi fick några rena byten och några bockar med efterföljande byte.
Han gjorde fina piruetter idag med all energi.
Skulle behövt rida längre än jag hann för att rasta odjuret. Får ta det imorgon.

Tror faktiskt att våra problem med att rida ut minskat avsevärt :)
Senaste två gångerna har gått helt utan protester :up:.
Såå himla skönt eftersom jag både älskar att rida ut och vill ha den möjligheten till variation i arbetet .
Just nu känns det väldigt ljust!!

Nu har jag lastat henne 4 dagar i rad och det går finfint :)
Så en liten resa är inplanerad i påskhelgen.

Ang vårbrunst så är det ju första våren för oss tillsammans. Jag har märkt av en större känslighet både i hanteringen och ridning. Kan ju iof också bero på fällningen...
Hon visar även lite tjurigare beteende när jag borstar magen och mot de andra hästarna i stallet.
Men.än så länge inget som inte är hanterbart.

Min röda hemma fungerar också i stort sett som vanligt frånsett att hon på "ledig tid" i hagen gärna gosar, skriker, skvätter väldigt mycket :)
Jag får dementera...;)
Ingen av dom blir dum eller bitchig men har för tillfället oerhörda vårkänslor..:yuck:
Lärdom 1: tömkör inte högbrunstigt sto jämte vallack i hagen bredvid.
Lärdom 2: låt aldrig någon av dessa röda ston själv välja hingst för dom har då ingen smak..Föremålet för båda mina rödas lust och längtan lämnar mycket övrigt att önska och är dessutom gammal som gatan..

Som tur var så var inte gamla Veneto lika imponerad så då gick det bra när han slutade kolla in oss.
Men jag fattar inte varför båda mina är så kära i just denna.
Har ju haft blandflock och vallacker hemma innan.
Ja ja kan inte låta bli att garva åt dem:D

Tror faktiskt att våra problem med att rida ut minskat avsevärt :)
Senaste två gångerna har gått helt utan protester :up:.
Såå himla skönt eftersom jag både älskar att rida ut och vill ha den möjligheten till variation i arbetet .
Just nu känns det väldigt ljust!!

Nu har jag lastat henne 4 dagar i rad och det går finfint :)
Så en liten resa är inplanerad i påskhelgen.

Ang vårbrunst så är det ju första våren för oss tillsammans. Jag har märkt av en större känslighet både i hanteringen och ridning. Kan ju iof också bero på fällningen...
Hon visar även lite tjurigare beteende när jag borstar magen och mot de andra hästarna i stallet.
Men.än så länge inget som inte är hanterbart.

Det är så roligt att läsa om era framsteg :)!
Kommer att bli superduper! Det är jag övertygad om!

Det är så roligt att läsa om era framsteg :)!
Kommer att bli superduper! Det är jag övertygad om!
Tack, vad snäll du är!
Ja jag försöker tänka att i sista änden blir det nog bra...
Då kommer hennes energi och känslighet bara vara till fördel.
Men i dagsläget sätter hon mig på prov. Hon är en riktig utmaning för en amatör som mig.
Både känsligare och skarpare än alla mina tidigare valacker tillsammans :crazy::heart

Tack, vad snäll du är!
Ja jag försöker tänka att i sista änden blir det nog bra...
Då kommer hennes energi och känslighet bara vara till fördel.
Men i dagsläget sätter hon mig på prov. Hon är en riktig utmaning för en amatör som mig.
Både känsligare och skarpare än alla mina tidigare valacker tillsammans :crazy::heart
Men du reder ju ut det superbra! Är ju många som lagt ned uteritterna och bara harvat på fyrkanten. Bra gjort!

Idag var vi på hoppträning :banana: Sara är sjuk så hon kunde inte åka så jag föreslog käckt att då åker jag :D Tog den gamla snälla Hedda. Var gymnastikhoppning för Richard. Låga fina hinder som passsde oss perfekt. Har inte hoppat på ett år. Så roligt.

Men är det Rikard hela tiden nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 021
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar