Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Testar

14718587_1157897790961090_6069482992412316869_n.jpg
Vilken fin häst :p

Funkar att ta bilder från Saras blogg men får inte till det från fb :confused:
Här är i allafall en bild på vår lånehäst fuxen Ratzia :p

En fråga, varför inte fråga allt och alla O_o Ni med ston, erfarenhet av ston, hur gör ni nu i hormon och fälltider :arghh: Som min hovslagare sa när jag rådfrågade "jaha, är vi inne i säljahästperioden igen" ;):wtf: Och så är det ju när jag ser tillbaka, samma sak varje år. Lilla H är inte sur eller bitsk men beröringskänslig och "alla hästarna verkar inte vara i stallet". Ingenting är lätt, allt blir svårt och mycket blir farligt tycker hon. Vi kan inte träna som vanligt för allt är som bortblåst, takten blir struttig, vi kan inte gå in på mindre volter då byter hon till korsgalopp, ber jag henne göra om göra rätt stressar hon upp sig. Att bli arg/upprörd är samma som att köra huvudet i en betongvägg så det finns ingen anledning. "Rid ut och ha roligt och vänta ut", är det så ni gör ?

En fråga, varför inte fråga allt och alla O_o Ni med ston, erfarenhet av ston, hur gör ni nu i hormon och fälltider :arghh: Som min hovslagare sa när jag rådfrågade "jaha, är vi inne i säljahästperioden igen" ;):wtf: Och så är det ju när jag ser tillbaka, samma sak varje år. Lilla H är inte sur eller bitsk men beröringskänslig och "alla hästarna verkar inte vara i stallet". Ingenting är lätt, allt blir svårt och mycket blir farligt tycker hon. Vi kan inte träna som vanligt för allt är som bortblåst, takten blir struttig, vi kan inte gå in på mindre volter då byter hon till korsgalopp, ber jag henne göra om göra rätt stressar hon upp sig. Att bli arg/upprörd är samma som att köra huvudet i en betongvägg så det finns ingen anledning. "Rid ut och ha roligt och vänta ut", är det så ni gör ?

Jag tycker det där är individuellt. Hittills har jag inte stött på ett sto som ett proffs inte kan rida halvvettigt iaf med lite sänkta krav trots brunst, fällning etc. Men att gemene man ska greja det är ju en annan sak. Funkar det inte trots att man tar bra hjälp så ser inte jag varför man ska hålla på och bråka med varann.
Jag hade lagt det på en nivå som funkar friktionsfritt och sen vässat upp inlärning av nya saker etc annan tid.

Det finns skäl till varör jag inte har sto. ;)

Jag tycker det där är individuellt. Hittills har jag inte stött på ett sto som ett proffs inte kan rida halvvettigt iaf med lite sänkta krav trots brunst, fällning etc. Men att gemene man ska greja det är ju en annan sak. Funkar det inte trots att man tar bra hjälp så ser inte jag varför man ska hålla på och bråka med varann.
Jag hade lagt det på en nivå som funkar friktionsfritt och sen vässat upp inlärning av nya saker etc annan tid.

Det finns skäl till varör jag inte har sto. ;)

Det ploppade ju ut ett sto så det var inte mycket att göra :o:heart
Vi har ju haft hjälp och det är som det är, hon blir känslig de perioderna, det är nog mest att jag själv blir så mentalt påverkad av det och man känner sig så maktlös. Man vill kunna träna på som vanligt men kan inte, då blir man lite frustrerad känner jag. Men, det kunde ju varit värre, konvalescens tex och då kan man ju inte heller göra som man kanske önskar. Jag tänker också så, att många har ston som fungerar, och det var nog mest det att jag ville höra hur andra upplever det och hur de tänker och gör de perioderna.
Nu blir det konditionsträning och lite klättring istället och hoppas att allt fortlöper lätt och smidigt. Högst troligt är ju jag den ende av oss två som gör det till en grej. Alltså jag som får träna mig på att tänka om :):nailbiting:;)

Vi har ju haft hjälp och det är som det är, hon blir känslig de perioderna, det är nog mest att jag själv blir så mentalt påverkad av det och man känner sig så maktlös. Man vill kunna träna på som vanligt men kan inte, då blir man lite frustrerad känner jag. Men, det kunde ju varit värre, konvalescens tex och då kan man ju inte heller göra som man kanske önskar. Jag tänker också så, att många har ston som fungerar, och det var nog mest det att jag ville höra hur andra upplever det och hur de tänker och gör de perioderna.
Nu blir det konditionsträning och lite klättring istället och hoppas att allt fortlöper lätt och smidigt. Högst troligt är ju jag den ende av oss två som gör det till en grej. Alltså jag som får träna mig på att tänka om :):nailbiting:;)

Haha! Ja, då är det ju svårare. Då får man ta det man får.

Du kan ju testa munkpeppar eller i värsta fall operera om vet tror på det.

Kl

Idag red jag äntligen efter att ha varit sjuk. Jag fick inte till någon jättebra känsla. Det är snart dags att göra munnen på hästen. Tror det är det som känns lite. Det är ju ingen jättegrej. Men en liten, lite blä-känsla.
Han är nog mer på hjälperna imorgon. Brukar vara lite suddigt första passet efter vila.
Men han gör ju det man ber om liksom.
Kändes ev lite matt idag. Men det är ju mest bara trevligt som omväxling. :p
Vi fick ett gäng byten iaf. Så jag får väl vara glad över det.
Jag själv red ju inte toppen idag heller. Så det är ju mitt fel att det blir som det blir. Egentligen borde jag nog vara nöjd IOM att han gör allt. Men känslan var inte 100.

Himla trist att det är så med henne :(
Vi har ju haft massa ston och ingen har nånsin reagerat när de har varit brunstiga. Ändå kan de skrika och bete sig som riktiga fjollor när de ser Marco. Lägg på sadeln och de fungerar precis som vanligt.
Finns väl hjälp att få, har du frågat nån veterinär?

@tuaphua alltså du har ju värsta mirakelhästen typ :o
Aldrig stel, vilar massor hela tiden ridmässigt men ändå tiptop ang skolor/tramp och byten osv :confused:!

Han blir aldrig stel direkt. Han är extremt överrörlig. Det är det som kan leda till problem vid vila.
Muskulärt är han jämt mjuk.

Han är synnerligen balanserad och koordinerad.
Men han är i gen mirakelhäst.
En utbildad häst utan skador ska kunna göra det han gör även efter vila.

Blir hästen stel får man fråga sig varför. Oftast pga obalans så de spänner till.
Lär man dem röra sig korrekt i ridningen brukar de röra sig bättre och få färre spändhetsproblen.

Jag har två röda ston..men min Loppan är ganska jämn. Har ofta bara varit bra med brunst då hon coolar ner lite:p.
Men Bellona stämmer på mycket av det du skriver men hon blir mer introvert och flegmatiskt än hon tenderar vara i andra fall.
I morgon kommer ev en spekulant som jag hade kontakt med för länge sedan via fb. Tycker ju inte hon är riktigt ridbar för tf men hoppas få en bra känsla idag..
Velar ju också med sälja eller inte men är dessa en bra matchning och hon tkr om henne så känns det som en del av mig ser det som bästa alternativet.:(
Men jag har ingen sadel som funkar egentligen..
Hoppsadeln ligger ok men den åker bak så den är ju inte rätt heller..
Ska jag behålla henne så får jag helhjärtat kasta mig in i sadel träsket -igen:crazy:

Syns förresten dåligt på denna bild men Loppan har nog inte varit så rund och fin som är på länge..
Eller hon är faktiskt lite för tjock just nu;)..
story.php

Idag gjorde vi vårt genrep inför Div 1 nästa helg! En MsvC2 Gud.. jag vill tävla på Kaaaaandaaaar!!!! Har ju inte tävlat på träns på 250 år , dessutom mindes jag nu varför jag alltid tävlade med stjärnsporrar :p Det ska jag ha nästa gång... Han blir för hög och släpper ryggen och trampar luft och så kommer man ingenstans :arghh:

Väldigt ringrostigt och lite vingligt, har glömt bort hur känslig han är sidledes, ja vafan inte lätt att minnas efter 5 års frånvaro! Men vi lyckades iallafall skrapa ihop 63.8 % med två 5 or i protokollet och hamnade försten utanför placering :up: Sen var det blandat med 6 , 6.5 och 7 på öppnan och slutan till höger och 6.5 till vänster.

7 på mellan och ökad trav haha det sitter som ett smäck , han är helt programmerad på det när den ligger på diagonalen :rofl: Värre när det blir på långsidan och som nu som sista uppridningen på medellinjen då fattar han ingenting :confused::D :heart Skritten är som vanligt kort men den är ju alltid 4 taktig, så godkänd iallafall ;) Galoppen hyfsad, han blir lite het och kort emellanåt och ökningarna kommer han över tygeln, han är bättre i vänster i ökningarna men här var det två höger ökningar ! Tyvärr.

Sen brukar jag inte bry mig vad folk tävlar för klasser och att dom hoppar upp och ner , men Varför man startar en MsvC2 när man 3 veckor tidigare vann en Int. 1 klass övergår mitt förstånd iallafall särskilt när det fanns både MB5 och MsvA att välja på :confused:

Senast ändrad:
Veckans fokus blir att han ska släppa ner halsen mer och gymnastisera sidorna mer, så vi får göra skritt-trav övergångar lite sidvärtes på volten så hoppas jag att jag får lite mer kontroll på halsen och nacken inför nästa tävling.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 021
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar