Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@happyrider Gick det bra i skogen? :)

Tävlingen idag är avklarad. 110 fick vi ett ner, kom för nära. Debut i 120 stod på schemat och det kändes så himla bra men 3,5h väntan gjorde sitt & jag gjorde en snygg avsittning till hinder nr4. :wtf: Kom fel på distans mellan 2:an o 3:an så hon slog ut hinder 3 rejält o efter det lessnade fröken och stannade tvärt på hinder4, inte riktigt vad piloten räknat med.
Tar med mig erfarenheten i bagaget & lär mig att om möjligheten finns så skall jag rida avd B innan avd a. Gjorde det idag men jag valde givetvis att vänta... :banghead: 97starter tar en stund :down:
Det kändes iaf superenkelt med hinderhöjden sä vi får jobba vidare med det till våren.
Ska bara klura ut ett vettigt avslut innan vintervilan. Kom gärna med förslag. Känns idiotiskt att avsluta såhär :cautious:
Tänkte oxå att det var synd att du inte hoppade före avd a när det var så många starter. Kändes som om den klassen tog hela dan.
Sara kom hem o vi red ut på Marco o Ratzia och Marco var lugntet själv.:D
Sen skulle hon rida 3-åringen som vilat i drygt 2 månader.
Hon han ju bara upp innan han skuttade iväg som en rodeohäst. Får stopp o jag tänker att de går nog bra när han reser sig så man tror att han ska gå över. Sara hamnar nästan bakom sadeln och hoppar av honom. Då vrider hon till knäet i landningen och faller skrikande ihop.
Röntgen som inte visade nåt men tydligen bör hon göra en magnetröntgen. Ska till läkare på onsdag igen o se om hon kan få en remiss. Kan ju inte stödja på benet :cry:
Så nu är jag hästskötare igen. Ratzia är iallafall så gott som bra i benet. Börjat rida som vanligt igen.

Alltså, @Maui otroligt tråkigt för Sara! Hade ni longerat honom innan? För låter ju som lite typiskt sadeltvång på unghäst som inte gått på ett tag. Nog väldigt bra att hon magnetröntgar, korsband, ledband och ligamentskador syns ju inte på vanlig röntgen. Jag drullade av i skogen i april, landade på knäna och tyckte jag klarade mig riktigt bra....har fortfarande lika ont i vänstra ligamentet som när jag ramlade! Och det är inte magnetröntgat....så bättre göra utredning direkt.

Alltså, @Maui otroligt tråkigt för Sara! Hade ni longerat honom innan? För låter ju som lite typiskt sadeltvång på unghäst som inte gått på ett tag. Nog väldigt bra att hon magnetröntgar, korsband, ledband och ligamentskador syns ju inte på vanlig röntgen. Jag drullade av i skogen i april, landade på knäna och tyckte jag klarade mig riktigt bra....har fortfarande lika ont i vänstra ligamentet som när jag ramlade! Och det är inte magnetröntgat....så bättre göra utredning direkt.
Sara (jag är inte inblandad) hade inte en tanke på att longera innan :(:banghead: Han har ju varit så snäll.
Tydligen tyckte han att två månaders vila var för lite :mad: Rena :devil: flög i honom.

Sara (jag är inte inblandad) hade inte en tanke på att longera innan :(:banghead: Han har ju varit så snäll.
Tydligen tyckte han att två månaders vila var för lite :mad: Rena :devil: flög i honom.

Fast jag hoppar inte ens upp på en häst som vilat en vecka utan att lina några varv först. Inte ens på Hille! Det är så jäkla onödigt. Herregud Hille drog omkull mig på linan förra veckan och det har aldrig hänt förr :D

Fast jag hoppar inte ens upp på en häst som vilat en vecka utan att lina några varv först. Inte ens på Hille! Det är så jäkla onödigt. Herregud Hille drog omkull mig på linan förra veckan och det har aldrig hänt förr :D

Har du märkt av att han "gått i barndom" ngt?
Min gamling gick ju tillbaks i ungdomsbeteenden ngt när han blev riktigt gammal. Han blev dels mer yster. Men fick tendenser samma beteenden som han haft som ung och vi tränat bort.

De kan bocka hur snälla de än är efter så lång vila när de är så unga.
När de är så gröna blir de ofta lite ovana att ha sadel på. Och människa på det. Så de bockar instinktivt för att bli av med känslan av ngt på ryggen. Det är instinkt att bli av med angripande rovdjur.
Så man brukar lina först för att de ska få känna in sig igen på känslan av ngt runt kroppen/på ryggen.
Jag brukar på så unga ta lite tid ev ett elker några pass bara att vänja sig med gjord/sadel. Man brukar se när de släpper ner buken och inte kniper i ljumsken även om man drar i sadel etc. Då sitter jag upp. Inte innan..

Har du märkt av att han "gått i barndom" ngt?
Min gamling gick ju tillbaks i ungdomsbeteenden ngt när han blev riktigt gammal. Han blev dels mer yster. Men fick tendenser samma beteenden som han haft som ung och vi tränat bort.

Du menar dement :laugh: Nej faktiskt inte. Han har aldrig någonsin ens när han var som vildast dragit omkull mig i linan. Han har alltid varit extremt artig och väluppfostrad på marken.

Du menar dement :laugh: Nej faktiskt inte. Han har aldrig någonsin ens när han var som vildast dragit omkull mig i linan. Han har alltid varit extremt artig och väluppfostrad på marken.

Ja, min blev dement till slut.
Han tog inte slut i kroppen. Det var knoppen som gjorde att jag tog bort honom. Han började försvinna korta stunder. Checkade ut några hundradelar och kom tillbaks.

Jag gissar på att du inte är helt lätt att dra omkull/överraska. Så han har nog skojat till det rejält gubben. ;)

Ja, min blev dement till slut.
Han tog inte slut i kroppen. Det var knoppen som gjorde att jag tog bort honom. Han började försvinna korta stunder. Checkade ut några hundradelar och kom tillbaks.

Jag gissar på att du inte är helt lätt att dra omkull/överraska. Så han har nog skojat till det rejält gubben. ;)

Det är ju för att man inte är beredd på att han skulle göra något sådant. Han hade ju fått vila när jag var i skåne och det var ganska kyligt och friskt! Så jag blev helt överrumplad av hans taktik :o Grå kan ju dra iväg i en repa och det är man ju beredd på hela tiden så han lyckas inte få omkull matte ;)

Man lär av sina misstag :crazy:
Hon har varit hos en ny läkare idag. Han är övertygad om att knäskålen hoppade ur led o sen tillbaka igen. Miniskeln är troligen skadad men bör läka sig själv. Tar väl lite tid.
Jag får alltså fortsätta att hålla igång både Marco o Ratzia samt sköta rubbet. Hade ju tänkt att vara lite "ledig" nu. :(

Man lär av sina misstag :crazy:
Hon har varit hos en ny läkare idag. Han är övertygad om att knäskålen hoppade ur led o sen tillbaka igen. Miniskeln är troligen skadad men bör läka sig själv. Tar väl lite tid.
Jag får alltså fortsätta att hålla igång både Marco o Ratzia samt sköta rubbet. Hade ju tänkt att vara lite "ledig" nu. :(
Japp o unghästar skaffar sig ledighet alldeles själva utan att man behöver ge dom det frivilligt tydligen...:cool:
kl
Mina två var ju på bootcamp hos väninnan när jag var borta tack o lov så inte så mycket överenergi där men däremot sitter dom ju fast ihop som två plåster!:mad: Den äldre gapar o skriker när man tar henne själv men gör ju inte så mycket mer, den yngre säger inte så mycket men agerar ut istället! Igår lastade jag henne men innan jag hann åka så slängde hon upp ett framben på bommen....drog ut nödspärren så bommen åkte ned, satte upp den igen men innan jag hann låsa den var hon där igen...bommen åkte ned....då gick jag in o satte bara fast den inne sen åkte jag...hon stod som ett ljus trots att hon putte ned bommen halvvägs till ridhuset.:banghead:
Sen har jag inte lastat henne själv än pga hon går gärna in men sen ut igen...och ridhuset brukar ju finnas någon som kan stänga dörren bakom oss...inte igår...en häst i manegen när jag kom, försvann när jag travat 2 varv så det var ju spännande att testa hur hon beter sig när hon blir själv men se det gick bra! Så jag red mitt pass, tränar 1000 övergångar då hon tappar hela bakkärran vid avsaktning o vid igångsättning sätter hon iväg i 790 knyck...:eek: Men efter lite tragglande fattade hon det hela iaf. Hela tiden tänkte jag, kl är 1830 det MÅSTE ju komma nån o rida snart? Kallt o fruset ute borde betyda ridhusridning för folk. Icke sa nicke. Så när jag var klar gick vi ut o fram till transporten, åsnan gick in o sen halvvägs ut...:arghh: Enveten som en gris är jag ju så det fanns ju inte på kartan att ta skrället o gå o leta efter nån....näe, hon fick stå där hon stod, jag hämtade lina i sadelkammaren på transporten, satte fast den bakom rumpan medan hon stod där hon stod, gick in igen o halade in hästen. Själv är bäste dräng!:banana:Ikväll är det hoppträning med lilla åsnan så hon får åka transport idag igen, kan hon behöva.:sneaky:

Japp o unghästar skaffar sig ledighet alldeles själva utan att man behöver ge dom det frivilligt tydligen...:cool:
kl
Mina två var ju på bootcamp hos väninnan när jag var borta tack o lov så inte så mycket överenergi där men däremot sitter dom ju fast ihop som två plåster!:mad: Den äldre gapar o skriker när man tar henne själv men gör ju inte så mycket mer, den yngre säger inte så mycket men agerar ut istället! Igår lastade jag henne men innan jag hann åka så slängde hon upp ett framben på bommen....drog ut nödspärren så bommen åkte ned, satte upp den igen men innan jag hann låsa den var hon där igen...bommen åkte ned....då gick jag in o satte bara fast den inne sen åkte jag...hon stod som ett ljus trots att hon putte ned bommen halvvägs till ridhuset.:banghead:
Sen har jag inte lastat henne själv än pga hon går gärna in men sen ut igen...och ridhuset brukar ju finnas någon som kan stänga dörren bakom oss...inte igår...en häst i manegen när jag kom, försvann när jag travat 2 varv så det var ju spännande att testa hur hon beter sig när hon blir själv men se det gick bra! Så jag red mitt pass, tränar 1000 övergångar då hon tappar hela bakkärran vid avsaktning o vid igångsättning sätter hon iväg i 790 knyck...:eek: Men efter lite tragglande fattade hon det hela iaf. Hela tiden tänkte jag, kl är 1830 det MÅSTE ju komma nån o rida snart? Kallt o fruset ute borde betyda ridhusridning för folk. Icke sa nicke. Så när jag var klar gick vi ut o fram till transporten, åsnan gick in o sen halvvägs ut...:arghh: Enveten som en gris är jag ju så det fanns ju inte på kartan att ta skrället o gå o leta efter nån....näe, hon fick stå där hon stod, jag hämtade lina i sadelkammaren på transporten, satte fast den bakom rumpan medan hon stod där hon stod, gick in igen o halade in hästen. Själv är bäste dräng!:banana:Ikväll är det hoppträning med lilla åsnan så hon får åka transport idag igen, kan hon behöva.:sneaky:
Bra kämpat :p
Vår ska få löshoppa till helgen så kan han ju busa av sig lite.
Grannens unghäst är oxå sjövild så det blir spännande att löshoppa den med.

Idag hade vi det livat :D Red en lektion i beridet bågskytte för första gången. Bianca tyckte det var lite läskigt när pilarna träffade måltavlorna och det smällde till, så hon tog det som förevändning att bralla till varje gång (stod vi still var det dock inga problem). Lite feg som jag är höll jag tillbaka och ville inte rida igenom det - dvs gasa på utan att hålla i tyglarna, skjuta iväg en pil, nocka en ny pil i samma fart, ta nytt sikte och skjuta igen. Så tränaren hoppade upp och visade hur det ska gå till :laugh:

Sedan fick jag hoppa upp igen och försöka med samma framåttänk :nailbiting: Började fega och famla efter tyglarna på kortsidan men var ju tvungen att släppa igen för den nya pilen och då tog hon ju såklart eftergiften som signal att sätta fart igen :eek: Glad häst iaf :rofl:

Vilken härlig film!
Jag kunde inte låta bli att le med hela ansiktet :D
Vad modig du är!!!:bow:
Modig vet jag inte. Var nog mest likblek under både tränarens och min ritt :p Är ju inte direkt någon fartdåre i vanliga fall så att säga... Men vi ska nog lära oss att hitta en gyllene medelväg, riktigt så här kul behöver hon ju inte tycka att det är kanske ;)

Fortfarande mystiskt med Stråla, hon är mycket piggare men hostar fortfarande ibland, bara nån gång då och då, samt sväller till och från.
Alla prover är bra och cortison vågar dom inte ge när hon inte är jättedålig pga fångrisk.
Teorin är tydligen att det ska vara magen som är boven och att hon ska äta en burk protektion och hoppas att hon blir bra på det men jag är skeptisk fast veterinären säger att det kan ta väldigt lång tid och hon verkar som sagt pigg och glad iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar