Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var inget fel på hjärtat iaf.
Men dom hittar inte direkt något annat heller så nu återstår att vänta på en drös provsvar.
Hoppas det inte är nåt allvarligt med Stråla utan att de hittar nåt lättbehandlat.

Jag kör på med skadade hästar :crazy: Marco är på bättringsvägen och rids nästan som vanligt. Undviker böjda spår och försöker rida ut så mkt som möjligt. Vi har lärt känna varandra och han sköter sig.

Fuxen började gå bra i dressyren och jag lyckades sitta till halvhalter och få henne att bära sig själv :) men så kom hon in en dag med en riktigt tjockt bakben :(
Då det inte gick ner trots kyla o skritt åkte jag till klinik. Är tydligen lymfangit. Hade det pga sår i samma ben förra sommaren och blivit mkt känsligare i det benet. Nu är det metacam o skritt en vecka innan vi kan rida vidare om svullnaden försvinner.
Nu börjar hon krångla o busa när hon ska skrittas. Hoppade runt o bad sig åt idag :mad:

Hoppas få se dig till helgen @Tessalonica
Tränar du för Amanda på krk nu?

Alla proverna som distriktaren tog var bra men vad sjutton ÄR det då? Kliniken hittade lite slem i luftvägarna som ska odlas och så är det skickat PPID prover och lite annat. Jättefin i munnen fast hon har luktat ruttet när hon hostat ibland.
Har varit kass i magen ett tag och fick någon ny medicin för den också.
Mystiskt.
Hon blev flåsig och rödögd av att skritta ett varv och trava ett i gången hos veterinären. Inte okej.

Drogad efter tandfix
dsc_3694_5835966a9606ee3d6ef7cb5c.jpg

Fy vad tråkigt med Stråla @SkorpSmulan ..hoppas dom hittar felet och hon tillfrisknar snart! @Maui Usch då, lymfangit är inget kul..Hoppas jag ska slippa på Bellona men hon har väl haft det fyra gånger eller något under min tid.. Ridit Loppan måndag tisdag. Ofokuserad häst som är kär och pigg..korkade röding som kärarar ner sig i en 22årig gammal impotent valack:D..Dotterns träning gick skitbra iallafall:)! Bellona lika yster hon..promenaderna vid hand är spännande.;)

Idag tog jag ledigt då det kom hem en kille med hjullastare. Jag älskar hjullastare, vill köpa en egen :D Han skalade av översta lagret i paddocken som blivit dåligt bl.a. för att det trillar det löv som ruttnar, sen spred han ut ety nytt topplager med "sand". Allt är plant o fint o ljust.
Sen körde han bort alla gegga som blivit framför uteboxarna och skrapade rent hela grushagen och vägen upp till paddocken. Så fint det blev. Nu är jag glad ända tills jag ska betala kalaset :p
Passade på att först skritta ut i det fina vädret på Ratzia och svullnade var nästan borta när vi kom åter efter en timma.
Tog buskillen som har blivit snäll till ridklubben och red ensam i den stora manegen. Lyxigt. Han gick dessutom bra.
Avslutade med att skritta ut med irländaren i skogen närmast.
Så skulle alla dagar vara :)

Mitt lilla yrväder har fått arbeta på linan två dagar. Jag har passat på att vara på stora utebanan och underlaget har varit perfekt.
Idag blir det en vilodag och på lördag skogen med en stallkamrat .
Jag försöker variera jobbet mycket men det är så lätt att välja ridhuset när det finns där...
Fast i grund och botten är jag en uteryttare, fostrad att rida ute i alla väder :up:

Det lät verkligen som en perfekt dag @Maui :):)

Ja det är allt en bortklemad 26-åring ;):p:banana:
Bortklemad :p:p:p det är bara förnamnet.
Ändå retar jag mig på alla ponnymammor. Var i dag o red på klubben. Då kommer ponnyungarna in o så sitter deras mammor o dricker kaffe o tittar på. Ponnyn kan bajsa nästan framför dem utan att de reagerar.
Fattar inte varför de inte "gör nytta" o låter barnen rida?
Måste man titta på? Är det inte bättre att de mockar o fixar så de kommer hem en fredagkväll eller vill de hellre vara i manegen.
Då hade jag curlat :o
Måste ju vara lite effektiv för att hinna med allt.
Det positiva med hennes resa är att jag har lärt mig rida Marco. Det är riktigt kul :p

Bortklemad :p:p:p det är bara förnamnet.
Ändå retar jag mig på alla ponnymammor. Var i dag o red på klubben. Då kommer ponnyungarna in o så sitter deras mammor o dricker kaffe o tittar på. Ponnyn kan bajsa nästan framför dem utan att de reagerar.
Fattar inte varför de inte "gör nytta" o låter barnen rida?
Måste man titta på? Är det inte bättre att de mockar o fixar så de kommer hem en fredagkväll eller vill de hellre vara i manegen.
Då hade jag curlat :o
Måste ju vara lite effektiv för att hinna med allt.
Det positiva med hennes resa är att jag har lärt mig rida Marco. Det är riktigt kul :p

Du har inte fattat nånting.... Dom var där redan på morgonen och mockade och gjorde allt foder åt sina bortskämda snorungar!
sneaky.gif

Så sjukt glad att jag inte är där i närheten längre, fast då hade ingen vågat stå kvar :devil:

Du har inte fattat nånting.... Dom var där redan på morgonen och mockade och gjorde allt foder åt sina bortskämda snorungar!
sneaky.gif

Så sjukt glad att jag inte är där i närheten längre, fast då hade ingen vågat stå kvar :devil:
Det hade jag missat :confused:
Synd att du inte står kvar o kan hålla ordning på alla andra :p

@happyrider Gick det bra i skogen? :)

Tävlingen idag är avklarad. 110 fick vi ett ner, kom för nära. Debut i 120 stod på schemat och det kändes så himla bra men 3,5h väntan gjorde sitt & jag gjorde en snygg avsittning till hinder nr4. :wtf: Kom fel på distans mellan 2:an o 3:an så hon slog ut hinder 3 rejält o efter det lessnade fröken och stannade tvärt på hinder4, inte riktigt vad piloten räknat med.
Tar med mig erfarenheten i bagaget & lär mig att om möjligheten finns så skall jag rida avd B innan avd a. Gjorde det idag men jag valde givetvis att vänta... :banghead: 97starter tar en stund :down:
Det kändes iaf superenkelt med hinderhöjden sä vi får jobba vidare med det till våren.
Ska bara klura ut ett vettigt avslut innan vintervilan. Kom gärna med förslag. Känns idiotiskt att avsluta såhär :cautious:

@happyrider Gick det bra i skogen? :)

Tävlingen idag är avklarad. 110 fick vi ett ner, kom för nära. Debut i 120 stod på schemat och det kändes så himla bra men 3,5h väntan gjorde sitt & jag gjorde en snygg avsittning till hinder nr4. :wtf: Kom fel på distans mellan 2:an o 3:an så hon slog ut hinder 3 rejält o efter det lessnade fröken och stannade tvärt på hinder4, inte riktigt vad piloten räknat med.
Tar med mig erfarenheten i bagaget & lär mig att om möjligheten finns så skall jag rida avd B innan avd a. Gjorde det idag men jag valde givetvis att vänta... :banghead: 97starter tar en stund :down:
Det kändes iaf superenkelt med hinderhöjden sä vi får jobba vidare med det till våren.
Ska bara klura ut ett vettigt avslut innan vintervilan. Kom gärna med förslag. Känns idiotiskt att avsluta såhär :cautious:

Det är Pay&jump hela vintern , åk dit och hoppa några 1m och 110. 120 är ganska tufft för en 5 åring om man inte kan placera dom rätt på hinder eftersom dom inte hunnit utveckla det självförtroendet eller styrkan i kroppen att lösa avsprången när dom kommer fel. Det gör att man tär på hästens goda vilja vilket man ska vara väldigt försiktig med anser jag. Särskilt med ett sto då dom kan kasta in handduken rätt snabbt.

Nu behöver du få tillbaka ditt och hästens självförtroende och hästens förtroende för dig och glädjen! Så nu behöver det bli enkelt och lätt innan vintervila och sen tar ni upp träningen och jobbar på styrkan så kommer 120 gå som en dans till våren!

Hemma igen efter 1 vecka av sol, bad, god mat o framförallt goda drinkar!:bow::bow::D:D Vädret var inte så fantastiskt som förra året, ca 30 grader varje dag, men runt 25-28 o bad varje dag iaf. Det som är mest konstigt är att när jag tog på mig jeansen som hängt i garderoben hela veckan, så måste nån städerska ha tvättat dom för varmt?:confused: Hade fullt sjå att stänga knappen....:(
Tyvärr fick vi en rätt dålig överraskning när vi kom till flygplatsen, flyget hade fått tekniskt fel o var kvar i Sverige. Blev en försening på 8 tim o en vaken natt i ett flygplan med stackars utmattade barn som grät av trötthet. Känner mig rätt kass idag måste jag säga. Men fuxarna har varit på bootcamp så dom är igång o imorgon är det dressyrträning så det är bara att slänga sig in i vardagen!

@SkorpSmulan tråkigt att höra med Stråla, har varit med om nåt liknande o då var det förgiftning av nåt som hästen fått i sig. Ödem mm försvann med en cortisonkur.

@Tessalonica @fio har redan skrivit det jag tänkte, dvs åk o hoppa pay and jump på lägre nivå. Jag hade nog t om skippat 110 på ett tag tills 100 cm på tävling ALDRIG nånsin får ett "rättupponed" hopp utan flyter på lätt som en plätt. Är ju som sagt så lätt att förlora självförtroendet om unga hästar får ta i för mycket. Istället lägg krut på att träna på högre höjd.Du har ju tagit dig så långt på kort tid så med lite träning över vintern hoppar ni 120 som inget till våren igen!:bump:

Vilken elak städerska @Novali01 :D..

Haft kvalitets tid med Loppan och klippt det lilla livet och sedan tog vi en härlig utetur. Var dock rätt hårt i backen så mycket skritt men lite motion blir det ju och Bosse labbe var lycklig.
Är så sugen på att träna lite.
Jobbigt och bara ha en kuse å slåss med barnen om:(.

Snart ska Bellona börja skrittas uppsuttet och det känns ju roligare än promenad vid hand då hon liksom blir gga mycket häst i snöre.
Men jag vill vänta lite ändå, hon har ju tyvärr fallit ur gga mycket.

Nu går dom ihop och det var hon nog jätteglad för!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 019
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar