Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får säga att jag är helt klart imponerad av din sits när hästen glatt bockade igenom halva banan. Ni var duktiga allihop och det var jätteroligt att titta på!

Haha! Har blivit en del luftsprång genom åren av diverse anledningar, både av glädje eller att hon t.ex. blir skrämd. Eller pga att hon blir förbannad för att hon halkar :laugh: Men de är ganska mjuka även om de kan vara höga med trippelskruv :p

Suck..att det ska vara så svårt.. jag vill egentligen aldrig sälja Loppan då jag känslomässigt tycker så mycket om henne och känner hon har liksom lagom utbildning för det mina barn gör och vill göra och deras inte så höga och hundraprocentiga engagemang. Jag vet att dom båda tycker om henne också. Men det kanske är det bästa och köpa något till dom. Jag får ägna mig åt heminredning och curla ist;)..Helst av allt vill jag ha en trevlig godmodig häst att utvecklas med och tycka mycket om då det är så himla kul. Med Bellona vet jag ingenting, känner oro och frustration hela tiden över den pållen..

Sen har jag inga större ekonomi. Det är inte bara att åka och köpa en häst till barnen. Dessutom känns det som mitt engagemang och intresse faktiskt är starkare än deras så det känns lite bittert att behöva stå tillbaka. Men det kanske enbart är för jag inte ger dom rätt förutsättningar?

Eftersom den äldsta bor på annan ort, har fullt upp eg med sista året gymnasiet och körkort blir det lite krångligt att försöka tillgodose hennes hästbehov sas..

Knas när jag inte vet riktigt hur man ska göra för att få det så bra som möjligt..
Tror precis tvärtom, du ska inte ge dom några som HELST förutsättningar! Det har ju varit så här hela tiden med deras hästeri, du köpte en jättefin ponny till dom, dom tog din häst...du kör på träning hit o dit, dom fuskar med stallet...du gillar att sitta och titta på när dottern tränar, då är det ditt fel att träningen går dåligt....PÅ ALLVAR????!
Dina barn behöver lära sig att längta efter något, inte få det serverat i knäet hela tiden. Om de har hästintresse så kommer de att ta ansvaret för allt sitt eget och gnälla mindre. Gör dom inte det så har dom inte ett äkta hästintresse utan kanske hellre ska syssla med en annan sport. Om man ska orka med att rida och tävla så måste ju det där genuina intresset finnas, en curlande mamma sabbar ju mer än hon hjälper till.

Nu orkar jag knappt :mad: Sara är lite bättre men hon kan ju inte böja det så det blir svårt att rida. Ska till läkare på torsdag för att avgöra om det ska göra ett titthål eller magnetröntgen.
Skyndade mig hem idag för att rida ut på busen innan det blev mörkt. Han var hur snäll som helst idag :D
Sen red jag Ratzia i paddocken och det börjar arta sig igen. Sist longerade jag Hedda då Tilda inte kunde komma innan sex och jag hellre fixade det själv för att få lite fredagskväll.
@polly p Jag delar ju häst med Sara o det går bra. I vanliga fall ansvarar jag för Ratzia o hon för Hedda o Marco. Sen hjälper vi varandra men då har vi ju bett om hjälp.
Om äldsta dottern bara är hemma på helgerna så låt henne bara rida ut och njuta av ridningen utan massa krav på henne eller hästen.
Syskon kan inte dela på häst :crazy:. Jag o min syster delade på vår ponny o vi slogs om vem som skulle få tävla honom:eek:.
Din krake!:crazy: Är ju alldeles för många hästar med ett heltidsjobb dessutom. Kanske får ge någon vintervila så får den sättas igång när Sara blir bra?

Tror precis tvärtom, du ska inte ge dom några som HELST förutsättningar! Det har ju varit så här hela tiden med deras hästeri, du köpte en jättefin ponny till dom, dom tog din häst...du kör på träning hit o dit, dom fuskar med stallet...du gillar att sitta och titta på när dottern tränar, då är det ditt fel att träningen går dåligt....PÅ ALLVAR????!
Dina barn behöver lära sig att längta efter något, inte få det serverat i knäet hela tiden. Om de har hästintresse så kommer de att ta ansvaret för allt sitt eget och gnälla mindre. Gör dom inte det så har dom inte ett äkta hästintresse utan kanske hellre ska syssla med en annan sport. Om man ska orka med att rida och tävla så måste ju det där genuina intresset finnas, en curlande mamma sabbar ju mer än hon hjälper till.

@polly p

Jag håller lite med.
Jag fick min ponny i tidiga tonåren.
Han stod i ett stall flera mil bort och med buss som gick 5 ggr/dag.
Jag gick i skolan, hade hästen 6 dagar/v och åkte då kommunalt med 1,5 h resväg enkel väg. Jag fick inte skjuts mer än någon gång per år.
Och åka och träna och tävla fanns inte på kartan.
Skulle jag ha häst fick jag ha det på de premisserna.

Det kanske är extremt och behöver inte vara just så. Men nog fasen kan väl ungarna ta sitt ansvar vissa dagar och följa regler om de vill hålla på med häst.
Det är ju en enorm lyx att få ha egen häst. Det är inte alla som har råd med det.
Det är inte alla som har tid/råd att låta ungarna träna och tävla heller.

Jag har kompisar som fått flertalet hästar för halva miljoner st, alltid fått skjuts till träning och tävling och det bekostat ihop med dyr utrustning.
Men nog fan har de fått följa regler och ta hand om sina hästar utan gnäll.
De är tacksamma för vad de får.

Din krake!:crazy: Är ju alldeles för många hästar med ett heltidsjobb dessutom. Kanske får ge någon vintervila så får den sättas igång när Sara blir bra?
Kan ju knappt erkänna :idea: men Marco är rolig att rida. Nu när han är "frisk" börjar han gå på halvfart men innan var han ju tvungen att ridas.
Ratzia har ju vilat massor pga sitt tjocka ben så nu vill jag träna henne. Hedda går på halvfart då det i stort sett bara är barnet som rider henne men det tar lite på krafterna att anpassa sig efter henne även om de hjälper till med lite annat också.

Nu har ju jag och sambon varit iväg på minisemester på Ystad saltsjöbad och firat både hans och min födelsedag! Nu har jag vräkt i mig, god mat, gott vin och bubbel och ostbollar och chips och OLIVER i en hel jävla vecka och säkert gått upp minst 5 kg . Har inte ridit på en vecka och känns som jag aldrig kommer komma igång igen :crazy: Får börja lite smått med att rida Hille och longera Grå och så måste jag börja powerwalka igen! Men nu så ska jag jobba hela helgen med början i morgon så åååh känns som jag aldrig kommer komma igång :arghh:

Nu har ju jag och sambon varit iväg på minisemester på Ystad saltsjöbad och firat både hans och min födelsedag! Nu har jag vräkt i mig, god mat, gott vin och bubbel och ostbollar och chips och OLIVER i en hel jävla vecka och säkert gått upp minst 5 kg . Har inte ridit på en vecka och känns som jag aldrig kommer komma igång igen :crazy: Får börja lite smått med att rida Hille och longera Grå och så måste jag börja powerwalka igen! Men nu så ska jag jobba hela helgen med början i morgon så åååh känns som jag aldrig kommer komma igång :arghh:
Låter ju väldigt trevligt :D speciellt ostbollar lät smaskigt.
Det är lätt att komma i oform. Trodde aldrig jag skulle komma iväg på träning när Ratzia varit skadad och det blev kallt o jag kände att jag inte orkade men igår kom jag iväg.
Det var riktigt roligt :p så vi bokade snabbt in en träning nästa vecka igen.

Grattis!

Kom igen när du typ bara fläskat dig i ett år. ;)
Jag hoppas på att sambon köper häst till sig. Då har jag ngt lugnare att hitta sits och ridning på än bara min röda bergochdalbana.

Nu har ju jag och sambon varit iväg på minisemester på N
Nej det är lika bra du ger upp direkt!:devil: Det kommer aldrig att gå, du kommer aldrig bli smal och du kommer aldrig mer orka att rida en fälttävlan!:rofl: Istället får du bli min personliga groom när jag smal, smärt och smidig susar runt banorna på mina vackra fuxar....:laugh::laugh::laugh:

Idag hoppade dottern upp igen. Första gången på tre veckor. Red Hedda och det fungerade fint, men kändes lite jobbigt att rida lätt.
Sen longerade vi den lille busen och så tänkte vi sitta upp. Då säjer Sara att det är bäst om hon gör det för jag får inte skada mig :eek: sagt o gjort hon satt upp och jag ledde runt henne i skritt. Nu var han snäll igen. Får väl göra så ett tag innan hon kan rida lite mer riktigt på honom.
Gick upp tidigt i morse och red ut på Marco. Hade planer att ta motionsspåret 8,5 bort till ridspåren och ville inte möta löpare :angel: då man inte får rida där. Slutade med att jag red det spåret runt och hann nästan tillbaka innan löparna började komma men då kunde jag gå i skogen sista biten tillbaka.
Synd att man inte får rida där då det långa spåret är mkt naturstig. Fattar att de inte vill ha hästar i elljusspåret.

Och jag har tränat på här...
Nu känns det äntligen som jag är på rätt spår och fick det även bekräftat av tränaren igår.
Svårigheterna ligger i att min häst är väldigt känslig samt har en energi som aldrig verkar ta slut. Låter kanske som ett angenämt problem men har varit lite svårt för mig att hitta metoder som funkar.
Sista tiden har jag lyckats få henne relativt avspänd och hon verkar faktiskt ha hittat en fin, låg form där hon trivs bra. Då blir också takt och tempo lugnare och mer avspänt.
Nu väntar lite vila och en lugnare period som hon gjort sig väl förtjänt av...

Har också tränat idag. Kommer en till stället jag är inackorderad på. Verkar jättebra att rida för men Loppan var överpigg och mkt ofokuserad. Förstår inte vad hon har emot det ridhuset, jag som tycker det är så himla käckt:p..Ska till min gamla tränare på torsdag, blir lite mycket helt plötsligt men visste inte dom skulle köra igång med träningar där jag står då jag bokade för min gamla. Barnet skrittmotionerde Bellona. Egentligen curlar jag nog inte såå våldsamt men jag blir matt av att dom inte har bättre planering för det krävs.

Har också tränat idag. Kommer en till stället jag är inackorderad på. Verkar jättebra att rida för men Loppan var överpigg och mkt ofokuserad. Förstår inte vad hon har emot det ridhuset, jag som tycker det är så himla käckt:p..Ska till min gamla tränare på torsdag, blir lite mycket helt plötsligt men visste inte dom skulle köra igång med träningar där jag står då jag bokade för min gamla. Barnet skrittmotionerde Bellona. Egentligen curlar jag nog inte såå våldsamt men jag blir matt av att dom inte har bättre planering för det krävs.
Hur går det med Bellona? Ser du någon bättring?

Hur går det med Bellona? Ser du någon bättring?
Vi tar det väldigt lugnt..skrittas var dag och jag ska komma upp till en timma ungefär innan Åb. Den 18/1. Drygt som 17 eftersom det är lång tid och jag redan hade en konvalescens och igångsättning på samma skada men då den behövde opereras för att rensa upp så blev allt ju dubbelt så långdraget. Kan ju i dagsläget varken säga bu eller bä men jag tycker att hon nog verkar vara skritta på mycket bättre sen tror jag hon alltid kommer ha en viss påverkan i leden ändå . Men pigg glad iallafall. Syns eg ingen rörelsestörning direkt mer än stelhet i skritten och efter böjprov. Så därav är det svårt att säga något. I april kanske jag vet mer om vår framtid:)

God fortsättning från oss med!
Min dåre kutade i hagen pga nya haggrannar. Han lyckades tydligen vurpa på några stenar. Grannen kom och hämtade mig. Han såg ok ut som tur var.
Om någon dag borde jag hinna köra igång honom.

Ev ska vi åka till DK i början av året och kolla häst till sambon. Han har börjat prata om att han vill börja rida igen. Isf har jag hästen först och sen ska jag lära honom.
Han har ju inte ridit på många år. Det kan bli kul om det blir av!

Sara hoppade alla hästarna idag och jag tog några skutt med Hedda när jag hjälpte till att rida fram :D Hej vad det gick ;) Så kul vi tyckte att det var att hoppa.
hahahhahahahhahahahahahahah snaaaaaaaabbast viiiiiinner!!!:rofl::rofl::rofl:

Tycker du är skittuff som vågar men räta på dig för guds skull så slipper du näsblod!:nailbiting:;)

Har blivit mycket ridning i helgen, hoppträning och uteritter har blandats. Har en kompis som har fantastiska ridmöjligheter ute så jag har trailat dit o galopperat som en galning i skogen!:D Igår red jag dressyr i hoppsadel i full storm i ridhuset, det blev nåt fel när de monterade byggnade en gång i tiden så när det blåser så vandrar ett helt vansinnigt ljud längs med väggarna, kan inte ens beskriva men det är så högt att man inte hör vad man säger utan att skrika! Hästarna reagerar lite olika, de 3 som var där igår valde att ignorera men jag har också suttit på hästar som fått halvt panik när det börjat.
Idag blåser det ingenting så det blir uteritt med den ena o hoppträning med den andra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023