Nötter till häst??!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Maxmax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 4 108
M

Maxmax

Är det någon som vet om det är farligt att ge nötter till sin häst?? En i stallet där jag står gav sin häst några nötter som godis, då sa en annan att det är farligt.
Om det är farligt varför?? vad kan hända?? Jag har aldrig hört talas om det kanske någon som kan upplysa mig!?:bow:

Sv: Nötter till häst??!

Bra fråga, är också lite nyfiken! Var på julmarknad här om veckan där en kompis körde sin pålle. Jag köpte brända mandlar och funderade på om pållen skulle få smaka, men innan jag hann säga nåt hann honn säga att "Ragnar måste få smaka också!" hehe :angel: Och han tuggade och åt, men det var iof rätt mycket socker på...

Jaja, vad jag svamlar! Hursomhelt, kul att höra vad folk har att säga om det här :idea:

Jag har för mig att det är ofarligt, men för dyrt som foder. Kan dock ha fel:o

Folk kommer säkert bli jättearga på mig nu för att jag kommer jämföra hästar med råttor :angel:. Men råttor får inte äta så mycket nötter för att det är för mycket fetter i det, sen vet jag inte om det är dåliga fetter eller så många olika fetter som är dåligt. Och det kanske kan vara något liknande med hästar?:confused:
Meen, som sagt, jag kanske är helt fel ute som jämför stora klumpar på 5-600 kilo men en liten gnagare på knappt något hekto :smirk:

för hundar är det iallafall livsfarligt. vet dock inte hur det är med hästar..

Varför är det farligt för hundar?

Det enda jag vet är att nötter innehåller mycket fetter :)

Har också hört att det ska vara farligt för hundar... men vet inte varför det skulle vara det egentligen?? Man hör så mycket...

Jag har aldrig hört talas om att det skulel vara farligt... Och tror inte det heller, inte som smakportioner iaf.

Hade nötter som diskussion i en tråd här en gång, där jag frågade om varför man inte använde nötter som foder till hästar, eftersom de ju är så näringsrika (framför allt proteinrika!) och det enda som vi kom fram till var att det skulle bli för DYRT att fodra med det.

Men hoppas att HH kan hitta hit o kanske svara på detta! (eller någon annan som har kunskaper i ämnet)

folk kanske tänker på att ekens nötter är giftiga=nötter är giftiga?

kanske hästar kan va allergiska? :p

Jag har ett vagt minne att jag läst någonstans att valnötter inte är bra för hästar...hittar dock inte någon info om det. Här i trakten växer det annars rikligt med hassel och hästarna slåss med fåglar, rådjur och vildsvinen om de godbitarna:cool:

Mina hundar skulle va döda isf..

En hund åt upp en hel påse med Jordnötsringar.
En annan tog hela skålen med nötter

Sen dess har dom fått smakat när vi äter..

vad jag har hört bara så ska man inte mata kaniner med de,för de är för Fett.. Men fåglarna äter de ju :o:o

Kul att höra, verkar inte som någon vet om det är farligt eller inte. Nu har hon i stallet flyttat så jag kommer inte kunna berätta för henne om det är farligt eller inte. Men kan ju vara bra att veta om någon annan frågar!

Tack för svaren !

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
530
Senast: iNHALE
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 524
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka