Nosgrimmor?

Elin_B

Trådstartare
Har absolut ingen koll på distansritt så denna frågan kanske är lite knasig :crazy:

De distanshästar man ser i tidningen har (alla gånger jag sett) engelsk nosgrimma och den sitter väldigt högt upp.

Undrar om det finns någon speciell anledning till detta eller om det är distanstränsen som ser ut så osv?

Sv: Nosgrimmor?

De flesta använder ett distansträns där man kan knäppa av sidostyckena och bettet. Nosgrimman som sitter på dessa träns blir en grimma när man tagit av bettet.
Jag själv använder inte nosgrimman som man gör på ett vanligt träns. Den sitter därför högre upp och lösare. På vanliga träns tar jag bort nosgrimman och rider utan. Den fyller ingen funktion på min häst.
// Linda

Jag antar att det är för att tränsen ska vara ivägen så lite som möjligt, hästen ska ju kunna äta å dricka längs banan utan att bli störd av tränset... sen har ju alla olika lösningar på det problemet.. jag har tex hackamoore på min pålle istället för vanlig nosgrimma å bett... :)

-Jag tävlade distans med min ponny. Då hon var väldigt het krävdes både pullar-nosgrimma, pessoabett o martingal. Måste säga att detta är mkt ovanligt. Skulle gärna ha kunnat rida på hackamore då hästen slipper bett o har lättare att äta o dricka under vägen samt i grind. Mycket pyssel att få bort alla skydd å grejer innan vet.bes.

Carrielaine skrev:
Då hon var väldigt het krävdes både pullar-nosgrimma, pessoabett o martingal. Måste säga att detta är mkt ovanligt.

Ja, tack och lov för det!!:eek:

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
984
Senast: Gunnar
·
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 321
Senast: hollypolly
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka