Nosgrimma?

Sv: Nosgrimma?

jopp jag tror så.

Mom 218
Nionde raden. Tillåtna typer av såväl..etc...bild på sid.10
Tionde raden. Ett bett skall vara gjort av metall eller hård, oböjlig plast och
kan vara täckt med gummi (böjliga gummibett är inte tillåtna).
Ingen form av...etc.. Meningen tas bort.
Sid.12 sjätte raden. Gemensamt för alla bett är att de måste gjorda av
metall eller hård oböjlig plast och kan vara täckt med gummi (böjliga gummibett
är inte tillåtna).
Åttonde raden. S.k. pullargrimma...etc..Meningen tas bort.
Tolfte raden. Läder eller textiltygel är tillåten vid ridning på träns

från 04 ändring
Kan nog tro att det ska stå pullargrimma förbjuden, men det är borttaget.

Kan inte hitta något om att det är förbjutet i mitt TR från -05, men i det jag har från -03 står det att det är förbjudet, antagligen är det tillåtet igen...

Nej den är INTE godkänd i vanlig dressyr. Det är bara de som beskrivs som är godkända allt annat som inte beskrivs är inte godkänt.

I fälttävlansdressyren är den dock godkänd.

Den mexikanska Pullarnosgrimman är inte godkänd för dressyren. ;)

kl

nej, den är inte godkänd.

om jag inte minns alldeles fel måste nosgrimman spännas över ELLER under bettet, dock är aachenrem är tillåten.

sen står det väl att all övrig utrustning ej nämnd under mom XXX inte är tillåten och leder till uteslutning, typ.

Men kan ingen titta i tr om mom 218 åttonde raden och se vad det står?

Moment 218 är ett reservmoment.

Mom 222:
"Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda i enbart läder samt en eller tvåledat bett.... Nosgrimma får spännas ovanför eller nedanför bettet . Även så kallad "achengrimma" få användas."

det står inget alls om pullarnosgrimma.

Kom att tänka på en annan sak angående dressyr och nosgriommir.

Står det någonstans att tygeln ska vara fäst i bettringen eller kan man fuska till sig ett bettlöst genom att sätta tygeln i ringen på nosgrimman? (ha bett på hästen men inte använda det m a o.)

När dom kommer på någon ny regel eller paragraf sätter de in den på ett reservmoment. Så reservmoment är egentligen bara siffrorna mellan moment 210 och 220, där det inte står något alls.

Förvirrat värre. :rofl:

haha okej, då är jag med!
Tack för hjälpen med TR, mitt är förnärvarande ute i stallet.

*KL*

Tack för alla svar, letade sj i tr men hittade inget om det.

Har sett några ekipage på reg dressyr som ridit med sådan nosgrimma och blev då osäker om man fick det.

fälttävlansnisse skrev:
*KL*

Tack för alla svar, letade sj i tr men hittade inget om det.

Har sett några ekipage på reg dressyr som ridit med sådan nosgrimma och blev då osäker om man fick det.
Före året när vi hade KM så blev en tjej som hade pullagrimma diskad pga av nosremmen.Hon blev jätte ledsen pga gjort ett perfekt dressyr program som hade överlägsna poäng. :(
Stakare.

Men nen liten fråga nu när vi ändå har denna tråden.
Får man rida dressyr på en remontgrimma? Ska ut och tävla för 1:a gången i dressyr nu och undrar om man får ha det.

Mom 222:
"Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda i enbart läder samt en eller tvåledat bett.... Nosgrimma får spännas ovanför ELLER nedanför bettet . Även så kallad "achengrimma" få användas."

*kl* det är inte så tydligt kanske men eftersom pullargrimman spänns både över och under bettet är den inte tillåten

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 869
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Från och med nästa år blir nosgrimma valfritt för alla som tävlar dressyr på träns. Det är ett direkt resultat av de förslag som...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka