Nosgrimma?

Sv: Nosgrimma?

Rumpnissen skrev:
Moment 218 är ett reservmoment.
Mom 222:
"Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda i enbart läder samt en eller tvåledat bett.... ."
.

Till en annan fråga då.. Tredelat bett får man ju rida på!! Varför sägs det inget om det?! :confused:

ett två-LEDAT bett är detsamma som ett treDELAT. dvs. det tredelade har två leder, eller brytpunkter om man så vill.

mao. är det enledade samma sak som ett tvådelat. raka, oledade bett är väl om jag minns rätt inte tillåtet att tävla dressyr med? *rätta mig om jag har fel*

När ni ändå är inne på bettfrågan

Får man rida på gummibett i dressyr när man tävlar?

Vilka klasser får man ha kandar i?

har inte TR här, men mitt minne säger mig att man får tävla på gummibett om det är hårt eller har en hård kärna, dvs det ska inte gå att böja mer än på de ledade ställena...

kandar får man väl rida på från la:4, eller är det la:5? dock MÅSTE man inte ha kandar förrän man kommer upp i msv nånstans...

så jag får inte rida med det på L:C, L:B och L:A 1

FeatherCloud skrev:
ett två-LEDAT bett är detsamma som ett treDELAT. dvs. det tredelade har två leder, eller brytpunkter om man så vill.

mao. är det enledade samma sak som ett tvådelat. raka, oledade bett är väl om jag minns rätt inte tillåtet att tävla dressyr med? *rätta mig om jag har fel*

varför heter det inte enledat och tvådelat då???:confused:
*jag som är ute och virrar*

det heter både och, men i TR har man väl helt enkelt valt att använda sig av den ena varianten... :idea: vore dumt om dom pratade om dels tvådelade och tvåledade bett i TR, som ju är helt olika saker...

tänker manefter så är det inte så krångligt att förstå ;)

*kl*

i LA:5, LA:6, Msv B:1, Msv B:2 samt Msv B för unga hästar är det vafritt kandar/träns
i lägre klasser dvs LC-LA:4 gäller endast träns
och from Msv B:3 måste man ha kandar

Någon som hunnit fundera på tygeln-i-nosgrimman "fusket"? Tror ni det skulle kunna fungera eller finns det en paragraf för det också?

Corminta skrev:
Kom att tänka på en annan sak angående dressyr och nosgriommir.

Står det någonstans att tygeln ska vara fäst i bettringen eller kan man fuska till sig ett bettlöst genom att sätta tygeln i ringen på nosgrimman? (ha bett på hästen men inte använda det m a o.)

Ha ha, va roligt det skulle vara att se dressyrdomarens min när man kommer in med en häst som har bett i munnen, godkänd nosgrimma och hela köret men tygeln fäst i nosgrimman istället:D Hoppas det är tillåtet, om folk börjar använda det kryphålet skulle säkert regeln om bett ändras fortare... Det är ju helt knäppt att man inte får rida bettlöst om man vill. (jag räknar nog inte in hackamore eftersom det har hävstång)

om det nu är så att det finns ett hål i TR där kommer det isf med största säkerhet att ändras till nästa år...

är det någon som provat då?
känns inte som om dem kommer ändra det om ingen testar. jag tänker ju försöka nångång iallafall! (ska bara ha en häst först)

är det någon som kollat att det verkligen står så i TR?
har tyvärr inte nya så jag kan inte kolla. och har inget behov av att sätta tyglarna i nosgrimman heller

Det står inget i TR om att tyglarna måste fästas i bettringarna. Därimot står det att man ska ha träns, och jag kan inte tänka mig att man kallar det träns om tyglarna inte sätts i bettringarna. Själv är jag övertygad om att det skulle leda till uteslutning.

Är du helt säker? Hästen har ju faktiskt ett träns på sig. De kanske inte har räknat med att nån "skulle vara dum nog" att läsa fel och fästa tygeln på nåt annat ställe än i bettet. :angel: Attans att jag inte har häst att prova på! :(

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 869
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Från och med nästa år blir nosgrimma valfritt för alla som tävlar dressyr på träns. Det är ett direkt resultat av de förslag som...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur