Nosgrimma- eller inte?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ellabella1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 325
E

ellabella1

Jag har en blandrashund (newfoundland/schäfer/sibirien husky) som drar som en tok och när jag idag var in på en djuraffär och skulle höra vad de hade för förslag för att förhindra detta, sa de att det bästa alternativet vore en nosgrimma. Men redan där blev jag osäker så jag åkte hem och har nu kollat lite forum, finns ju en massa positiva saker men även en hel del negativa.

Så min fråga: Är det bra att använda ett halti som inlärningsredskap en kortare period? För vad jag har fattat det som så är det lätt att man blir lat när man väl skaffar det och har det på hunden jämt men det är inte vad jag vill. Vill bara att han ska lära sig att gå normalt i koppel, just eftersom han är så stor!

Sv: Nosgrimma- eller inte?

Jag förordar nosgrimma, har det själv till min stora labrador.
Jag ser det som ett träningsredskap, något som skall arbetas bort.
Från början fick han ha nosgrimman hela tiden (det får han fortfarande när vi cyklar - vill inte bli omkulldragen:grin:)
Nu mer har vi både nosgrimman och ett halvstryp som vi växlar mellan. Vi börjar med nosgrimman på promenaderna - då han är helt knäpp tills han gjort i från sig och sedan ca 5 minuter efter det brukar vi försöka ta av grimman en stund och bara använda kopplet. Ibland går det och i bland inte - beror på vad vi möter och vilket humör vi är på.

Jag är jättetacksam för min nosgrimma, den har gjort det möjligt att rasta och träna våran hund - det var omöjligt när vi hämtade honom.

Ge det ett försök men var noga med att inte rycka i kopplet när du använder nosgrimman. Om du inte trivs med den så är det inte en så stor kostnad min grimma kostade runt 150:-

Lycka till

/M

Finns det ingen kurs du akn gå?
Annars rekomenderar jag mycket kontaktövningar. Jag har själv en storhund som drog jätte mycke tett tag. Men här tränades en massa kontakt övningar. Stannade när han drog och så vidare.

Jag hade lätt kört grimma i kombination med klickerträning (faktum är att jag själv funderat på det alternativet). Om man ser det som ett träningsredskap och inte som en permanent lösning ser jag det inte som ett problem alls.

Det finns en ny typ av grimma som heter canny collar, typ som en gentle leader men man knäpper på kopplet bakom nacken istället för under hakan - det verkar lite trevligare tycker jag, men det beror ju på vad man är ute efter.

Lycka till med träningen!:)

Svar till marytwice: Tack för ditt svar :) jag tror att jag ska köpa en och testa, man märker ju ganska snabbt vad det har för effekt.

Sannis: Jag har gått flera kurser med honom och tränat hur mycket kontaktövningar som helst. Det har blivit bättre men inte tillräckligt bra, enligt mig. Så jag behöver testa ett annat alternativ :)

Så min fråga: Är det bra att använda ett halti som inlärningsredskap en kortare period?

Som ett inlärningsredskap - Nej!

Som ett redskap som förhindrar att hunden drar omkull dig eller ger dig kroniska besvär i nacke och armar - Absolut.

Hunden lär sig i mina ögon väldigt lite i haltin, men det ger många gånger en behövlig stretar-paus åt både matte och hund.

Jag tycker Haltin är ett utmärkt redskap att använda parallellt med träningen och inte som ett träningsredskap i sig. Som tidigare nämnt lär sig hunden mycket lite av att bara gå i haltin, när den sen får på sig sitt vanliga halsband igen vet den fortfarande inte hur man ska gå i det...

Men med en så stor hund förstår jag att man inte vill riskera att åka i backen nu när det blir halt så ha Halitin som en "nödlösning" och träna massor vid sidan av.

Någon nämnde Canny Collar. Jag köpte ett bara för att se vad det är för något folk snackar om ;) och jag vart faktiskt besviken. Tanken är god och jag förstår idén med konstruktionen... Men såvida man inte har en hund som drar konstant så ser jag en liten miss med designen, nämligen att öglan man lägger om hundens nos ramlar av/tas av hur lätt som helst när kopplet är löst... Det vill man ju förstås inte behöva böka med hela tiden.
Problemet med just det varierar förmodligen beroende på hundens förhållande på halsstorlek / noslängd då remmen som utgör öglan blir olika långa då, men det e ju inte heller tanken att den ska vara spänd jämt...

Lycka till, vad du än bestämmer dig för.

Jag tycker också Haltin är bättre än Canny Collar, eftersom med Haltin vänder du hunden MOT dig när du drar i kopplet, eftersom den är fäst under hakan. Du vänder alltså hundens huvud från det lockande och tvingar den att vända sig mot dig. När den gör det, ska du belöna rikligt, dvs belöna kontakt, helst ögonkontakt med dig!
En stark hund kan så småningom vänja sig vid haltin och dra ändå, liksom hundar som gör utfall kan strunta i haltin och vräka sig framåt iallafall, fast är lättare att få stopp på. Backar han kan han också dra haltin över huvudet och då tappar du honom, om du inte har fäst haltin med den lilla länken som följer med. Du fäster den i halsbandet alltså.
Annars tycker jag det är absolut OK med Halti när läget är förtvivlat, men bli inte bekväm utan ge dig den på att lösa problemet så du slipper ha halti i evig tid!
Och - se till att du får rätt storlek! Ta vovven med till Djuraffären och be dem hjälpa dig prova ut rätt storlek!
Lycka till! :)

Jag håller med Blandrastik.

För att undvika skador på dig - Helt OK

För att träna - Nej.

Du kommer att vara tillbaks på ruta 1 så fort du tar av / låter bli haltin. Bättre då att försöka komma på rätt metod att träna in ett korrekt koppelgående utan haltin.

Man måste ha både fantasi och tålamod för att komma på rätt metod. Det finns ungeför lika många metoder som hundar. En är att vända så fort hunden börjar dra. Det blir väldigt mycket fram och tillbaks på samma ställe. En annan är att stanna och vara helt passiv när den drar, så fort hunden söker kontakt går man till hunden börjar dra igen. Stannar igen osv. En tredje metod är att gå någon meter och samtidigt klia hunden mellan frambenen, låta den sätta sig innan den hinner göra fel. Det blir förmodligen 2 steg i taget i början.

Testa en metod i taget varje gång du rastar. Du måste minst hålla på någon vecka innan du testar nästa metod. Och som sagt ha tålamod, det kommer att ta tid. Om inget av detta hjälper så kontakta gärna en duktig hundtränare som t ex har immi-utbildning.

Testa bara inte det halsband man visar på TV, det som går ända upp under hakan på hunden. Det är både elakt och farligt.

Tillägg: Glöm inte beröm och godis när det blir rätt. Använd gärna klicker. Träna gärna även skvallerträning.

Senast ändrad:

Jag köpte ett CannyCollar för ett par månader sedan, framför allt för att min mamma och moster ska kunna promenera min hund i "hundrika" områden - han är stark och kan dra när han ser andra hundar och de är båda lite för osäkra för att de ska kunna styra upp honom med vanligt halsband. Dessutom tänkte jag kanske använda den själv vid tillfällen då det är mycket halt eller jag är sjuk och inte orkar med annat än att bara gå.

Jag har provat några gånger och det enda jag tyckte var negativt var att öglan runt nosen verkade hasa för mycket(som även andra verkar tycka) och dessutom vara obekväm. Jag löste det genom att sy på en bit fleecetyg. Nu verkar vovve inte besväras av grimman alls så länge inte kopplet spänns och dessutom sitter den där den ska, så det är ett tips för er som upplever att den lätt trillar av.

I övrigt är min uppfattning att det är ett väldigt snällt hjälpmedel, min hund kan t ex fortfarande segdra om han vill(vilket jag faktiskt bara ser som en fördel eftersom det gör att man tvingas fortsätta jobba med hunden). Däremot får han ingen styrka om han försöker göra något häftigt ryck, så det verkar som om det är precis det hjälpmedel jag(eller framför allt mina hundvakter) behöver. Nu har jag bara använt den en handfull tillfällen på ett par månader men jag tycker ändå att det är skönt att ha den till hands.

Jag håller med dpmatte - att det finns trettisjutton modeller och att ta hjälp av en Immi-tränare är aldrig fel.

Då får ett tips till, så nu har du några veckor på dig att träna.:D

Gå runt ett litet hus, eller tex en hundgård. Vid varje hörn så tvärvänder du så att du skär hundens spår framför hunden. Då tivingar du hunden att helt enkelt gå bakom dig.

Får du lite snits på detta, så kan du använda detta utan hus, att du helt enkelt tvärvänder till vänster, gärna så att du pressar undan hunden med din egen kropp. Detta naturligtvis utan aggression eller stress. Utan lite mer "flytta på dig, här ska jag gå".
Själva vändningen måste ju ske innan hunden passerar dig och kommer fram i sträckt koppel, då är det för sent. Men korrekt utfört så hamnar ju hunden helt enkelt bakom dig.

Sen är det viktigt att vara lite oförusägbar, gå inte samma vända varje dag, då vet ju hunden exakt var ni ska.

Jag köpte en nosgrimma till min hund då hon drog en del när vi mötte andra människor. Hon drog även en del då jag var ute med barnvagnen. Inte så mycket men tillräckligt för att jag tyckte det var jobbigt att gå med dragande hund och barnvagn. Jag köpte en nosgrimma och med den på drar hon INGENTING. Hon går så lydigt och snällt och det är så skönt. Har märkt att sedan jag köpte den drar hon också väldigt lite när jag använder mig av vanligt halsband.

Så nosgrimman är det bästa köp jag gjort för hon väger ca 70 kg så hon vart ganska svår att hålla när hon ville iväg.

Jag tog med mig vovven till en djuraffär igår och provade ut en, testade den på en kort promenad redan igår kväll och jag måste säga att det funkade riktigt bra. Han drog bara en gång sen gick han jätte fint och har inte dragit på några av promenaderna idag. Det ska bli kul att se hur länge detta håller i sig. Nu vet jag i alla fall att han inte besväras av det så tror inte att det är någon fara att använda den, inte i mitt fall i alla fall. Det där beror väl på hund också. Men börjar han dra lika mycket igen, ska jag definitivt prova de andra förslagen jag har fått här =)

Ja, så länge du använder nosgrimman kommer det förmodligen att fungera. Så fort du använder halsband/sele är du tillbaks på ruta 1 igen.

Det har funkat fint för mig, använde den två gånger och nu drar han inte i halsband heller :D så för mig har det funkat fin fint

Men vad bra då behöver du inte använda haltin mer om han inte drar i vanligt halsband heller :)

Då kan du ju använda vanliga halsbanden nu mer...

Perfekt!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 857
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 052
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 626
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa nosgrimma/halti till min tik på 4 år. Vi har försökt VÄLDIGT länge med att försöka lära henne men eftersom... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 362
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka