Sv: Nosgrimma för/nackdelar
Jag har ALLTID passat på att träna hunden att vara lös när den är valp. Och sen börjat koppelträna. Valpen håller sig nära av trygghet, springer inte lika fort som en vuxen hund, lättare att träna en valp lös än en unghund, tycker jag. Första veckorna är valpen lös i skogen mest hela tiden, vi leker kurragömma och inkallning. När valpis är lite självsäkrare tar vi fram koppel och har godiskalas. Aldrig haft problem med en dragande hund. Och då är min hund lös 80% av sin tid. Jag får fortfarande påminna då och då och visst, ibland blir man frustrerad och vill dra i kopplet tillbaka då hunden drar. Men det har fungerat bra med att stanna och vänta ut hunden. Det gäller bara att ha tålamod ibland.
Kommer en annan hund så fungerar det inte för oss att stanna och vänta ut att han ska sluta hänga i koppel åt det hållet, då byter vi håll för uppmärksamhet, eller så får han lägga sig och vänta på att hunden har passerat.
Även fast min hund är lös mestadels, har han inga problem att komma på inkallning då jag håller fram kopplet, han kommer och sticker själv in huvudet i öglan.