Nosgrimma för/nackdelar

Sv: Nosgrimma för/nackdelar

Nä, först får man lära hunden vad man menar o sen får man jobba vidare med det, upprepa o påminna.
Så tänker jag o det fungerar för oss. Inga ryck i kopplet o inget slit, bara lugn o tålamod :-)

Jag har ALLTID passat på att träna hunden att vara lös när den är valp. Och sen börjat koppelträna. Valpen håller sig nära av trygghet, springer inte lika fort som en vuxen hund, lättare att träna en valp lös än en unghund, tycker jag. Första veckorna är valpen lös i skogen mest hela tiden, vi leker kurragömma och inkallning. När valpis är lite självsäkrare tar vi fram koppel och har godiskalas. Aldrig haft problem med en dragande hund. Och då är min hund lös 80% av sin tid. Jag får fortfarande påminna då och då och visst, ibland blir man frustrerad och vill dra i kopplet tillbaka då hunden drar. Men det har fungerat bra med att stanna och vänta ut hunden. Det gäller bara att ha tålamod ibland.

Kommer en annan hund så fungerar det inte för oss att stanna och vänta ut att han ska sluta hänga i koppel åt det hållet, då byter vi håll för uppmärksamhet, eller så får han lägga sig och vänta på att hunden har passerat.

Även fast min hund är lös mestadels, har han inga problem att komma på inkallning då jag håller fram kopplet, han kommer och sticker själv in huvudet i öglan.

*KL*

jag kopte en nos grimma till morsan. Hon har tva stora hundar och ar asdalig pa att trana dem (tranar dem ungefar likadant som hon "tranar" sina barn, med mycke skrik for allt och ingenting :grin:), eoch hon tycker inte om att lyssna pa rad overhuvudtaget. Engelsk blodhund/rottweiler blandingen ar massiv och mamma ar liten, sa nosgrimma var helt enkelt ett bra alternativ. Han gar faktist ratt ok i vanligt halsband nar han ar pa den vanliga rundan. Men nar dem gar pa nya platser ar han helt hemsk, med nosgrimman gar han helt enkelt bredvid henne hela tiden.

Vi blev forevisade en sadan dar sele som man satter fast kopplet pa bogen idag, fast inte den nagon visade pa bild. Den vi sag verkade bekvamare :p. Det ar daremot till tiken (schafer/rhodesian ridgeback), hon brukar ga ok i koppel. Daremot ar hon aggresiv mot andra hundar vilket har eskalerat nagot enormt dem senaste manaderna, och igar stack hon fran garden och hoppade pa en stackars tax :crazy: sa nu blir det hund nos grimma pa henne + forhopningsvis selen ocksa. Hon om nagot ar starkare an den andra nar hon far tokryck och ska pa en annan hund (och ja, jag har papekat ett antal ganger att hon behover ta hunden till nagon som kan hjalpa henna att trana bort problemet, helst innan den andra borjar ocksa)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka