Nosgrimma för/nackdelar

Sv: Nosgrimma för/nackdelar

Vad jag menade är att en hund som får arbeta och har olika uppgifter kanske inte drar lika mycket på på promenader. Oavsett val av koppel/sele.

Det blir inte en lika stor grej att få gå ut, utan det är roligare med jobb. Om du förstår hur jag menar :) Jag tänker att hunden tidigare fått joba=spåra, men kanske inte får göra nåt sånt alls nu och därför blir odräglig.

Delvis kl

Att åka inlines kan oxå vara ett alternativ. då får hunden jobba och bli av med en massa energi.

Det är bara det att vi bor typ mitt ute i skogen och har bara grus vägar :p
Men jag brukar cykla med henne flera gånger i veckan.

:bow:

Till TS:

Det är jättebra att du försöker få alla att jobba likadant med henne. Om du inte får med dig dom andra på tåget så be dom använda annat halsband/sele än det du har.

MEN, sen vill jag också påstå att hundar mycket väl förstår vem som är ute med dom och vad dom får göra med denne personen och inte. Så om du kör ett rejs med henne så kommer hon fatta (bara du är konsekvent) att med "Lydis" får jag inte dra, men med "mamma" får jag det osv.

Min lapske hane drog i kopplet tills han var 6 år (eftersom jag aldrig hade honom kopplad) tills jag flyttade och nya staden fordrade koppel oftare (men naturligtvis alltid en bra stund lös vid varje promenad). Men det gick, bara jag satte mig ner med en plan och slaviskt följde den (även om jag emellanåt ville göra en ny hallmatta av honom).

Metoden jag använde var att bara ha honom på mycket kort koppel, drog han så fick han göra det, men då nådde han inga dofter. Slackade kopplet av så fick han lite till, drog han så kortades det upp osv. Han fattade snabbt att om han drog så skulle promenaden bli djävulskt tråkig (tror det tog 4 dagar). Frihet under ansvar helt enkelt. Håller någon annan i kopplet drar han alltid om dom inte är på honom direkt i början och säger till att det inte accepteras.

Ibland får han återfall, men då räcker det att säga "Nej, dra inte".
Det är jag som står för den mesta aktiveringen så ja hon drar inte lika mycket med mig, men hon drar efter lukter och så andra hundar tycker hon är jätte kul men dom andra hundarna kanske inte gillar henne lika mycket ...

Vad jag menade är att en hund som får arbeta och har olika uppgifter kanske inte drar lika mycket på på promenader. Oavsett val av koppel/sele.

Det blir inte en lika stor grej att få gå ut, utan det är roligare med jobb. Om du förstår hur jag menar :) Jag tänker att hunden tidigare fått joba=spåra, men kanske inte får göra nåt sånt alls nu och därför blir odräglig.
Vi brukar spåra med henne och självklart får hon även andra aktiviteter men problemet är nästan att hon blir glad :p när hon tex ser en annan hund blir hon SÅ glad och vill leka och sen så när hon får spåra blir hon också SÅ glad så hon förknippar nog selen med spår som du säger.. Jag får ta och köpa mig en vanlig promenad sele till henne

Nej, jag säger inte att hunden förknippar selen med spår. Visst kan den göra det, men det var inte det jag menade.

Jag menar att hon kanske behöver få göra mer. Mera uppgifter, mera jobb.

Jag började med nosgrimma för ett tag sedan på min hund, före det var det inte kul att gå ut med henne längre rundor för hon drog som in i. En liten Schäferblandning (i storlek med liten schäfer) är starkare än man tror. Jag fick en gammal nosgrimma (oanvänd men typ 5år gammal haha) som passade henne utav farmor. Efter jag började med den så hade jag och mamma (hon går ut med henne varje morgon) henne i den i stortsett hela tiden för hon drog annars och även i den i början. Nu typ 4mån senare går hon hur bra som helst i det mesta, halsband, Y-sele, bröstsele, nosgrimma och ja, det är väll det som finns? Rundorna är mycket roligare att gå och man behöver inte oroa sig för att hon ska dra så man får blåsor på händerna. Så nosgrimman har hjälpt oss enormt med henne. Nu har t.o.m mamma mest halsband, hon var mest "negativ" mot hennes dragande och älskade nosgrimman i början men nu använder hon främst halsband, jag föredrar selen och har med nosgrimman "i fall att" för hon brukar dra när man går där hon känner igen vägen och hon vill dit man ska. Så då är nosgrimman bra.
Du behöver inte dra, rycka eller slita i hunden för i nosgrimman behöver du bara hålla ett lätt tag så kan hunden i stortsett inte dra så mycket.

Nackdelen är väll att när min hund nosar och typ joggar samtidigt så slår hon i tassarna i knäppet men det är ju ett litet problem, om den sitter lite för högt upp (är lite för liten eller har glidit bak) så stör det ögat också så det får man hålla koll på och framförallt, man måste ändra sida på kopplet hela tiden haha. Låter inte jobbigt men det är det tro mig!

Men det har hjälpt oss mycket och nu använder vi den knappt mer! Alla har märkt skillnad på henne t.o.m min mormor som inte kunde hålla henne innan erbjuder sig att passa henne sålänge hon får ha nosgrimman (hon har lite problem med allt möjligt -.-') så det är skönt :)

Något jag också tycker är negativt (obetydligt egentligen) är att jag bara hittat svarta nosgrimmor, det är supertråkigt när man har en svart hund, kunde ju finnas några fler roligare färger :P

Senast ändrad:

Just detta har jag funderat på; att ibland får de dra och ibland inte, men är man konsekvent med utrustningen så kanske det fungerar.

Jag har ju själv en stretmaja som jag skrivit om i en tråd. Jag har varit helt utless och förbannad på hennes dragande.

Men jag har gjort som så att varenda gång hon börjat dra så har hon fått stanna och stå still med slaknat koppel, och inte gå iväg förrän hon får lov. I extrema fall har jag vänt henne och gått en liten bit åt andra hållet. Hon tycker detta är skittråkigt och blir jättefrustrerad.

Jag säger inget särskilt, är bara lugn och bestämd. Det är inte kul för mig heller, det blir ju inte direkt några "raska promenader" och man kommer inte speciellt långt när man får hålla på så här... :D

Men det har gett resultat, nu kan vi promenera riktigt bra i vanligt läderhalsband. :banana: Hon kan vara rätt hetsig när vi går iväg och glömma sig ibland men då är det bara att köra några stopp.

Jaha. Jag har inte dragit och slitit eller fått blåsor även om min hund drog tidigare. Jag skolade henne, helt enkelt.

Oftast är grimman en genväg för latmaskar. Inget annat. Sen finns det undantag där någon p.g.a. skada inte kan hålla hunden om den drar iväg.

Hur som helst finns det oftast ingen annan grund för grimman än ren okunskap och lathet:cool:

kl

Vill man ha en hund som går med eftergift och inte drar, så är bästa sättet att först lära hunden att gå utan koppel.

När det fungerar; att gå tillsammans med en bra kontakt och uppmärksamhet så är det bara att sätta på kopplet och fortsätta gå.

:)

.

Hur som helst finns det oftast ingen annan grund för grimman än ren okunskap och lathet:cool:

Nja..en del hundar är väldigt viljestarka och har de aldrig fått lära sig att följa sin ägare så är de allt annat än fogliga i koppel. Just ordet fogliga betyder något annat än följsamma även om de är liknande egenskaper. Om hunden lärt sig att få som den vill när den gör som DEN vill kan det vara ursvårt få ur den. Då kan faktiskt grimman vara ett bra redskap att lära den att underkasta sig. Låter hemskt men en del hundar har aldrig fått lära sig vad de vinner på det? Om de inte bryr sig om smärtan så bryr de sig inte heller om vinsten av att slippa smärta. När inget fungerar då draget är så väl inlärt så kan sista utvägen vara " nu gör du som jag säger för att jag bestämmer" Fast utan att skada hunden! När min hund gick i grimma ibland, så slappnade han äntligen av till slut och det lärde honom känslan och att kunna göra det även i sele senare. I grimma har man ultimat kontroll och kan man få hunden att gå fint OCH slappna av i alla situationer i den, då har man nått en stor framgång då hunden MÅSTE lita på ägaren eftersom den känner sig väldigt utsatt i grimman. ( iallafall upplever jag det som så i tex hundmöten i grimma att min hund känner sig väldigt utsatt ( i mina händer under mitt beskydd som han inte alltid litar på att jag fixar ). Blir min hund glad och uppspelt i grimman när vi möter en hund kompis då släpper jag honom helt för att INGA drag i grimman ska ske. Drar hunden i grimman så lär den sig ingenting utan kommer dra i den också tillslut.

Jaha. Jag har inte dragit och slitit eller fått blåsor även om min hund drog tidigare. Jag skolade henne, helt enkelt.

Oftast är grimman en genväg för latmaskar. Inget annat. Sen finns det undantag där någon p.g.a. skada inte kan hålla hunden om den drar iväg.

:bow::bow:
Håller med helt!

När vi köpte vår mastiff var han 15 månader o uppenbarligen inte koppeltränad för fem öre, full fart framåt o kasta sig hejvilt så fort han såg eller sniffade ngt kul.
Tog en dryg vecka med konsekvent träning, massa godis o positiv förstärkning så var det borta.
Klart han kan kan försöka dra iväg ibland, speciellt när den lille som nästan alltid är lös hittar ngt kul, men en enkelt nej räcker o man riskerar inte att få armen sliten ur led.

Senast ändrad:

Min gamla hund drog en hel del (med sambon), så när jag hittade en nosgrimma för typ 20 kr i rea-lådan slog jag till:p

Jag tyckte hon verkade mer tillfreds med den är vanligt halsband faktiskt, hennes sele var så stark förknippad med spår att det inte heller fungerade.
Men hon gick lös 90% av tiden så nosgrimman blev inte använd så mycket. Men hade den + strypkoppel (=träning för henne) om vi skulle ut där jag visste att det fanns mycket folk och hundar.
Okunniga brukar ganska ofta tro att det är en munkorg nämligen har jag märkt och då lät de bli att släppa fram sina så snälla hundar. För min tik var inte så snäll efter ha blivit attackerad några gånger för mycket.

Strypkopplet var på därför att de kan ta sig ur grimman ganska lätt har jag märkt och så kul är det inte om hunden kommer lös.

*kl*

Nu har jag en hund som aldrig hade gått i koppel/haft halsband förens ett års ålder:( Han drar som bara den i både sele och halsband och han tycker inte om att få på sig något av det. Är bara jag och sambon som får sätta på honom det (mina regler) eftersom han tycker det är så obehagligt. Någon som har tips?
Nu efter han har kommit mer till rätta här och blivit så mammig att jag knappt får gå utanför huset är han nästan alltid lös.

Det många inte förstår är att skolningen inte nödvändigtvis bara sker en gång. Med vissa hundar får man fortsätta träna även om de kan gå "fint".

Paradiset: Jag skrev:
det oftast ingen annan grund

kl

Vill man ha en hund som går med eftergift och inte drar, så är bästa sättet att först lära hunden att gå utan koppel.

När det fungerar; att gå tillsammans med en bra kontakt och uppmärksamhet så är det bara att sätta på kopplet och fortsätta gå.

:)

Jag tycker man ska först lära hunden gå i koppel och sen lära den gå lös. Annars väljer sig hunden vid att vara lös och det blir svårare att få den att tycka om att gå kopplad. Man ska lära hunden att gå i koppel som valp för att slippa dragande och sånt, tänk då om hunden går lös tills den är typ ½år, då är det i stortsett onödigt att lära hunden gå i koppel. När hunden går lös brukar den ju också få gå lite mer som den vill vilket den inte kan när den är lös.

Man får ju först arbeta upp grunden innan man börjar med det mer avancerade... Tycker inte heller man ska ha valpar eller egentligen någon hund, lös nära vägar eller så. Man vet aldrig...

Min hund brukar "försöka" dra i grimman men då är det bara att typ som om man ska sakta av en häst, hålla stöd och ändå ta tag liksom :P Då kommer hunden längre bak och sen släpper man efter så man får eftergift.

om hunden går lös tills den är typ ½år, då är det i stortsett onödigt att lära hunden gå i koppel
Exakt så: Först LÄR man hunden att gå lös.

Du ska alltså lära hunden att gå i koppel; utan koppel. Detta tvingar dig som husse/matte att använda andra metoder än att dra i kopplet. När hunden kan gå "i koppel" utan koppel på - så kan du sätta på kopplet och det bara hänger emellan er.

Börja i rätt ände. Börja med kommunikationen.

Exakt så: Först LÄR man hunden att gå lös.

Du ska alltså lära hunden att gå i koppel; utan koppel. Detta tvingar dig som husse/matte att använda andra metoder än att dra i kopplet. När hunden kan gå "i koppel" utan koppel på - så kan du sätta på kopplet och det bara hänger emellan er.

Börja i rätt ände. Börja med kommunikationen.

Sant, och ändå inte riktigt praktiskt genomförbart. Valpen/unghunden ska få social träning, besöka en massa olika platser, träffa folk, trafik osv Gå på stan! Då kan man inte ha den lös, med risk för att den glatt piper iväg ut i trafiken, till andra hundar, ner på järnvägsspåret, in i affären, etc etc. Ska man vänta i 1 1/2 år får hunden nästan stanna hemma tills dess och då har en massa viktig social träning gått förlorad.

Men visst, det ligger en hel del i det du säger.

Han drar som bara den i både sele och halsband och han tycker inte om att få på sig något av det. Är bara jag och sambon som får sätta på honom det (mina regler) eftersom han tycker det är så obehagligt. Någon som har tips?

Min malle är också ompalcering. När han kom till mig hade han en kedja med stora länkar. Det var inget jag ville ha så det la jag i en låda i garderoben och där har det legat sen dag 1. Jag kommer inte ihåg vad jag hade på honom istället, men oavsett så var han mycket mycket ovillig att få på sig ett halsband. Han duckade, slog med tassarna och det var fasen rena brottningsmacthen i hallen bara för att ta sig ut och kissa :crazy:

Jag körde på som vanligt i början och försökte bara få på honom det så fort som möjligt så att pinan skulle vara över. Jävligt korkat... men men.

Efter några månader så började jag fnula ut en plan som jag sen följde slaviskt. Jag tog fram halsbandet, han blev glad för att vi skulle ut, men ville inte ha på sig det. Jag stod och smekte honom lugnt på halsen en stund så att han skulle tagga ner. Sen smekte jag lugnt halsbandet ner över ansiktet och halsen. Kopplade och gick ut. Det tog en månad eller något sen trädde han in nosen själv. Tilläggas bör är att jag alltid hade breda, mjuka halsband på honom i början. Korrigerade aldrig honom i det. Just för att det skulle vara behagligt att ha det på sig alltid.

Aversionen mot halsband är nu helt borta. Han var 19 månader när han kom till mig.

Min kille brottas inte så, men han är så vek att det beror nog mest på det:( Han har bara stort mjukt halsband och som sagt innan så är det bara jag och sambon som får sätta på honom halsband för att det ska bli rätt. Har blivit bättre men man ser att han inte tycker det är så jättekul. Tror dragandet är en del i att han tycker det är obehagligt, tycker inte alls han är lika trevlig i koppel som lös. Så eftersom vi bor på landet har jag honom nästan aldrig lös och tränar aldrig, kanske inte det smartaste:p
Han har varit bara på kennlar innan med en hel del andra hundar, första stället där han har haft utställningshalsband två gånger i alla fall. Men när hon som importerade honom satte på halsband och skulle gå ut från flygplatsen där hon hämtade honom så skrek han, darrade, kröp ihop och bara fortsatte skrika. Så han har ändå kommit lång väg!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 683
Senast: Rugge
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 359
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 490
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 952
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka