Till TS:
Det är jättebra att du försöker få alla att jobba likadant med henne. Om du inte får med dig dom andra på tåget så be dom använda annat halsband/sele än det du har.
MEN, sen vill jag också påstå att hundar mycket väl förstår vem som är ute med dom och vad dom får göra med denne personen och inte. Så om du kör ett rejs med henne så kommer hon fatta (bara du är
konsekvent) att med "Lydis" får jag inte dra, men med "mamma" får jag det osv.
Min lapske hane drog i kopplet tills han var 6 år (eftersom jag aldrig hade honom kopplad) tills jag flyttade och nya staden fordrade koppel oftare (men naturligtvis alltid en bra stund lös vid varje promenad). Men det gick, bara jag satte mig ner med en plan och slaviskt följde den (även om jag emellanåt ville göra en ny hallmatta av honom).
Metoden jag använde var att bara ha honom på mycket kort koppel, drog han så fick han göra det, men då nådde han inga dofter. Slackade kopplet av så fick han lite till, drog han så kortades det upp osv. Han fattade snabbt att om han drog så skulle promenaden bli djävulskt tråkig (tror det tog 4 dagar). Frihet under ansvar helt enkelt. Håller någon annan i kopplet drar han alltid om dom inte är på honom direkt i början och säger till att det inte accepteras.
Ibland får han återfall, men då räcker det att säga "Nej, dra inte".