Nosgrimma för/nackdelar

Sv: Nosgrimma för/nackdelar

jag har en sån till min, jag funderade också mycket på om det hindrade rörelserna i början, men det verkar inte direkt så. Han springer helt obehindrat om jag kopplar loss honom. Däremot har jag försökt hitta ett koppel med så lätt hake som möjligt eftersom jag tyckte det verkade tynga ner och bli ivägen för honom. Nu är han ganska liten, men när jag har ont räcker det för att det ska kännas som att axlarna ska gå ur led. Dock används den bara när vi ska ner på stan, då det är då han tenderar att dra

:bow:

Har länge själv funderat på strypkopplets egentliga uppgift. Idag borde hundmänniskor veta bättre.

Jag har extrabreda halsband, just för att eventuellt tryck ska fördela sig över en större yta. Äger ett kedjestryp, vilket egentligen bara används under kurser, av gammal vana (kedja=träning). Där ser jag ljudet som kedjan gör som en bonus, men försöker undvika själva strypeffekten.

KL

Min erfarenhet när det gäller haltin är att den kan vara bra vid särskilda tillfällen. Används den alltid så slutar den att fungera efter ett tag.

Det var därför jag slutade med cesars metod jag hade hört att det fanns nerver där så jag slutade man kanske ska ha det lite längre ner?

jag känner ganska ofta att jag inte klarar henne. Hon är av fågelhunds modell (engelsk springer spaniel) och är RIKTIGT stark vi har gått kurser med henne men jag tycker inte att det har blivit bättre instruktören sa att jag skulle knyta kopplet under magen men då kan dom ju få tamvred och massor av andra otäcka saker :crazy:

Värt att tänka på är att om du sätter halsbandet högt upp, precis bakom nacken, och du eller hunden drar till så är det stor risk att du skadar din hund. Precis där halsbandet drar till så sitter nämligen känsliga nerver som du kan klämma åt när halsbandet trycker till där. Om du väljer att ha halsbandet precis bakom öronen, så som Cesar tycker att man ska ha det, så tänk först efter om du tycker det är värt att riskera att göra illa din hund. Själv tycker jag att det är fruktansvärt onödigt.

Av alla "Gå fint"-grejer jag sett och testat, så tycker jag att de med ring fram på bringan är de allra bästa. De gör det inte obehagligt för hunden, utan det blir bara så att de inte kan dra sig framåt. Att ha på en sådan och kombinera med mycket kontaktövningar och att aktivera hunden bra lär ge fina resultat.

Såhär ser en sådan sele ut som jag tänker på:
petsfe-walk3_1444.jpg

Det finns också "gå fint-kurser" på vissa brukshundklubbar och alla brukshundklubbar har allmänlydnadskurser. Kolla upp dem, så kan du få hjälp av duktigt hundfolk som kan se dig och din hund live och hjälpa er på plats!

jag ska inte prova cesar metoden det låter ju hemskt när jag googlade lite på det också :crazy:

Har du provat att bara använda vanlig sele?
Jag köpte också en hund som var två år gammal, hon kunde ingenting och var helt vidrig i koppel.
Efter massa träning gick hon okej i koppel, men gick ändå och smådrog. Får hon på sig en sele är hon riktigt behaglig att vara ute med, däremot blir hon dragig om jag sätter på ett halsband.

ja jag har provat vanlig sele men innan hon kom till oss så tränade dom spår med henne så när man sätter på den blir hon värre...:crazy:

Jag har en sån på min unghund emellanåt. Beroende på hur man ställer in den så kan den vara rörelsehämmad eller inte

Min rör sig obehindrat i sin.
Men att bara sätta på sele och tro att problemet är löst funkar inte.
Jag tog min som omplac vid 4 mån. Redan på så kort tid så var dragandet befäst. 7 månader senare kan vi gå harmoniskt med halsband så länge det inte blir för mkt störning. Dessa 7 månader har jag inte kommit många meter i taget med koppel i taget. Konsekvens och tydlighet är det enda som hjälper, oavsett metod ( ej våld givetvis). Man kan inte ena dagen släppa igenom drag och nästa inte. Därför har min enbart varit kopplad när jag vet att jag har tid att vara konsekvent. Tur man bor på landet och har en övrigt väldigt lydig hund!
Det är slitsamt med dragandes hundar!!
Det är bara det att vi är fem i familjen och alla rastar henne... vissa med koppel andra låter henne dra mm jag har försökt att få alla att sitta ner och liksom komma på en "plan som alla följer" Vi bor också på landet och hon är lydig men det är vissa tillfällen hon är billig ;)

Det där är ett stort problem, om inte alla är konsekventa. Tyvärr kommer hunden förmodligen aldrig sluta dra om inte alla samarbetar.

....instruktören sa att jag skulle knyta kopplet under magen men då kan dom ju få tamvred och massor av andra otäcka saker :crazy:

ett litet förtydligande inlägg:
man kan ställa till med skador i buken på hunden med ett koppel placerat så, men tarmvred är inte ett av de tillstånden.

jag känner ganska ofta att jag inte klarar henne. Hon är av fågelhunds modell (engelsk springer spaniel) och är RIKTIGT stark vi har gått kurser med henne men jag tycker inte att det har blivit bättre instruktören sa att jag skulle knyta kopplet under magen men då kan dom ju få tamvred och massor av andra otäcka saker :crazy:

Låter inte som en särskilt trevligt instruktör. :cool:

Fick du inga kontaktövningar att träna på hemma? Vad gör hunden i normala fall -något mer än agility?

Kan inte hela familjen vara med på en hundkurs tillsammans, och komma överens om en metod som ni använder konsekvent?

Du kan också göra så att de (mänskliga) familjemedlemmar som låter henne dra hejvilt använder en sele - som hon får lov att dra i. Medan du använder ett halsband - som hon inte får dra i. Hundar är fullt kapabla att göra den distinktionen.

Detta gör du säkert, men jag skriver de ändå:
Se till att hon får kissa ofta och aktiveras - gå inte ut och försöka träna "gå fint i snöre" med en hund som är ultrakissenödig eller mentalt låst och frustrerad.

:bow:

Till TS:

Det är jättebra att du försöker få alla att jobba likadant med henne. Om du inte får med dig dom andra på tåget så be dom använda annat halsband/sele än det du har.

MEN, sen vill jag också påstå att hundar mycket väl förstår vem som är ute med dom och vad dom får göra med denne personen och inte. Så om du kör ett rejs med henne så kommer hon fatta (bara du är konsekvent) att med "Lydis" får jag inte dra, men med "mamma" får jag det osv.

Min lapske hane drog i kopplet tills han var 6 år (eftersom jag aldrig hade honom kopplad) tills jag flyttade och nya staden fordrade koppel oftare (men naturligtvis alltid en bra stund lös vid varje promenad). Men det gick, bara jag satte mig ner med en plan och slaviskt följde den (även om jag emellanåt ville göra en ny hallmatta av honom).

Metoden jag använde var att bara ha honom på mycket kort koppel, drog han så fick han göra det, men då nådde han inga dofter. Slackade kopplet av så fick han lite till, drog han så kortades det upp osv. Han fattade snabbt att om han drog så skulle promenaden bli djävulskt tråkig (tror det tog 4 dagar). Frihet under ansvar helt enkelt. Håller någon annan i kopplet drar han alltid om dom inte är på honom direkt i början och säger till att det inte accepteras.

Ibland får han återfall, men då räcker det att säga "Nej, dra inte".

Jag brukar fundera: Om man kunde tillverka en "promenad-robot" som tvärnitade i samma nanosekund som hunden drog i kopplet, och inte fortsatte gå förrän kopplet slaknade - då inbillar jag mig att de flesta hundar skulle lära sig ganska snabbt att inte dra. Vi människor är dock inte lika snabba i reaktionerna och framförallt inte lika konsekventa som en vältajmad robot ;)

Jag ska erkänna att jag hade halti på min hund en kort tid då han var riktigt gräslig, svärmor skickade den till oss med posten.... Men den åkte av igen ganska snabbt, jag tyckte inte det fungerade alls. Dessutom, erkännande nr 2, skämdes jag lite över att bli sedd med hund i halti.......:o

Det finns ju en liten dosa som du kopplar i hundens halsband med ena änden och kopplet i den andra. Så fort hunden drar så piper den. Jag har aldrig sett en i verkligheten, bara läst om dom.

Jag anvande halti pa Chew i borjan.
Nar vi tog over honom hade han bara gatt i shackel pa mkt korta promenader och sedan varit linbunden (i shackel).
Han var ite rolig i koppel alls, forsokte inte sticka men segdrog nagot fruktansvart. Likadant pa kurserna var han allmant distra och kunde dra mot de andra ekipagen.
Forsta gangen med haltin forsokte han dra en overaskades av den och foll pa nasan i princip. Det tog inte lang tid innan han insag att det inte var vart det att dra + att med slakt koppel kunde han ga och lukta, hitta en pinne etc.
Nu gar han los dagarna i ande sa dar finns inte mycket overskotts energi eller andra akut behov da han kopplas.
Kopplas enbart de 10 min for att ta sig till/fran langpromenaderna samt pa kursen.

Vi jobbade saklart mycket med kontakten och numer ligger haltin i ett skap med shacklet ( so vi forovrigt tog av sa fort hunden kom in var bil efter overlamnadet) och anvands numer endast om nagon ovan ska ga med honom.

As far as the dog, han gillar inte haltin. Forsoker gnida av den mot marken i borjan.

Jag gör så med min hund. Kanske inte precis i samma ögonblick men inte långt efter iaf. Ibland funkar det ibland blir hon frustrerad och dom gånger tvingas jag att göra på någon annat sätt. Alt ta tag i hunden och bryta mönstret på så vis.

TS
Jag har halti till min hund. Personligen använder jag den enbart vid cyckling och inlinesåkning där det kräver att jag snabbt kan stanna henne (hon bli döv så fort inlinesen kommer på:cool:). Kan tillägga att jag inte tillåter henne dra med den på, alt har två koppel på.

Den används mest när andra ska ut och gå med henne. Då hon inte blir lika stark och lättare att kontrollera om det skulle behövas.

Tycker inte att den hjälper mot dragandet. Utan det som ha hjälp e träning, träning, träning och lite mera träning med kombination av ett STOR portion tålamod.

ja jag har provat vanlig sele men innan hon kom till oss så tränade dom spår med henne så när man sätter på den blir hon värre...:crazy:

Kanske ni också borde spåra med henne? Ofta blir en hund som har mycket jobb mer behaglig i koppel också. Den har andra saker att ta ut sin energi på än att dra.

Delvis kl

Att åka inlines kan oxå vara ett alternativ. då får hunden jobba och bli av med en massa energi.

Kanske ni också borde spåra med henne? Ofta blir en hund som har mycket jobb mer behaglig i koppel också. Den har andra saker att ta ut sin energi på än att dra.

Hunden lär sig fort vad olika selar betyder, har själv både spår, promenad o dragselar, inte tusan drar hunden i promenadselen o inte spårar han heller, precis som han inte spårar i dragselen.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka