Y

Yoshi

Hej

Jag har ett litet bekymmer och det gäller placeringen av huvudet.

När vi skrittar så går han i väldigt fin form utan att jag behöver ta speciellt i tygeln. Han kan gå lång låg kort låg mm. Inget tjafs eller diskusion då.
När vi sedan ska tölta så petar han upp nosen för högt och tar jag då i honom så blir det väldiga diskusioner, han går och gapar mm. Det känns inte helt ok att ta så hårt i honom. Kan oxå tillägga att han går inte i grisepass men dock passtaktigt.
Det känns som att han springer ifrån (han är helt kontrollerbar så han försöker inte sticka).
Jag har försökt att böja mm men nja får inte till det.
Någon som han några tips till mig?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nosen upp

Min tränare sa att när Kjarkur börjar springa ifrån och köra sitt eget rejs ( greja med huvuder och så ) så skulle jag rida öppnor och slutor, eftersom att det då blir mycker jobbigare för hästen att hålla på.

Hej

Jo jag har försökt med det, det är ok på ridbanan (för tillfället rider jag ute då ridbanan är för snöig och isig). Får dock föröka ute ändå. Ska uppdatera mig lite på öppna och sluta igen så jag verkligen gör rätt.

Hej igen!

jag kom på en annan sak oxå hans gapande (i tölten inte i skritt)

Det beror ju på mig det förstår jag, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att det ska bli bättre.

Läste i en annan tråd att det handlar om mina händer mm men om jag inte kan ta i honom utan att han gapar hur kan man då få honom att lyssna?

Först av allt; kontrollera bettet, är det lagom långt? Jag har fått lära mig att det pasar när bettringarna hamnar precis mot kinderna då man håller i bettringarna och drar isär dem (i hästens mun). Är det längre kan det störa hästen. Den kan även ha ont i munnen, men det är svårare att upptäcka, att kolla tänder, gom och insida av kinder efter skador är också viktigt när hästen säger ifrån. Kontrollera även sadeln om den verkligen passar, eller stör hästen.

Många hästar har även låsningar i kroppen som kan behöva rättas till av Equiterapeut eller hästkiropraktor.

Träningstips om hästen är fräsch och utrustningen passar:

Min häst är också väldigt känslig i munnen och PIGG vilket ibland resulterar i att han springer iväg i tölten med näsan i vädret och tar jag hårt i tyglarna i det läget så gapar han, spänner sig och skjuter fram underhalsen. Så det försöker jag låta bli. Genom att lära mig att stanna med kroppen istället för bara händerna. Till exempel genom att andas ut tungt och krama om med benen samtidigt som jag lätt kramar tyglarna och ger snabb eftergift, fungerar det inte vid första signalen, upprepa ytterligare tills hästen stannar, det kommer att gå bättre och bättre ganska snabbt. Viktigt att aldrig försöka stanna genom att dra i båda tyglarna och spjärna med fötterna, det går inte vidare bra. Det bara sabbar koncentration, form, sits, kommunikation -allt!

Jag har inte haft honom så länge och vi har tränat mycket från marken, jag har tömkört och dubbellongerat/ tömkört på volt för att stärka hans överlinje. På en häst som gärna går för högt med huvudet blir ryggen och halsen som en hängmatta i extremfallet, det man vill är att de skall vara som en bro. På fackspråk när den går fel är överlinjen konkav, och när den går rätt är den konvex.

jag har också bytt sadel till en bomfri! Han har blivit mycket mjukare och mer avslappnad i gången sedan jag provred honom i hans gamla bomsadel. Där kändes skillnad direkt, hade med mig en bomfri på provridningen också, och vi växlade sadel och säljaren såg ockå klar skillnad. Och då hade han ändå en mycket dyr och fin dressyrsadel. :cool:

Hursomhelst, jag har tränat formen mycket både via tömkörningen och från ryggen, jag har tränat på att få honom lugn och avslappnad i skritten, kunna göra halt och starta utan att han "tappar ryggen" och kör upp huvudet och slarvar iväg. Det är svårt, men det går framåt.

När han taktar och får bråttom har jag istället för att bara dra i tyglarna gett honom annat at tnka på genom att styra korta svängar sick sack över stigen eller flyttat honom för skänklar fram och tillbaka, det måste inte vara perfekta öppnor& skänkelvikningar utan skall mest få honom att lysssna på mig och vara koncentrerad så att han hänger med i svängarna. Samtidigt som jag gör en mängd halvhalter.

Halvhalterna är jätteviktiga, får man inte igenom dem alls, så kan man nog säga att det är nyckeln till problemet som nu uppstått! :idea: Halvhalterna gör du hela ridturen så snart du känner att han vimsar iväg från dig.

Hursomhelst, ibalnd är han väligt "på" och då kan stannar jag honom helt och hållet och låter honom stå stilla mean jag andas djupt och lugnt för att han skall coola ned sig innan vi går iväg igen. Jag har också koncentrerat mig mycket på att bestämma vilket bakben jag vill att han skall starta med. Dvs jag försöker att känna vilket som står längst bak och då driver jag igång hästen på den sidan om du förstår vad jag menar? jag driver alltså inte med båda skänklarna utan bara den ena, eller klämmer till med skinkan på ena sidan, beroende på hur uppmärksam han är. ;)

När jag skll tölta börjar jag med att förbereda honom genom att korta ner tempot till långsam skritt och gör halvhalter tills han är uppmärksam, sedan bestämmer jag vilken sida vi skall starta med och försöker driva in det bakbenet under honom via en öppna eller en skänkelvikning, smyger igång i starten, och när takten börjar komma byter jag sida så att säga och försöker driva in det andra bakbenet, sedan brukar det gå att rida rakt fram. Så snart han springer iväg och/eller tappar takten är det halvhalter som gäller och att driva in bakbenen, ett efter ett.

Det fungerar jättebra för mig, hans form blir bättre och bättre och han blir mjukare och mjukare i munnen.

När han blir lydigare, och du blir tydligare i dina signaler och mjukare i hjälperna kommer han att sluta gapa och gå emot.

Senast ändrad:

Tillägg! Mjuka händer och avslappnade ögon ger avslappnad kropp-Som ger avslappnad häst!

Tänk mycket på handställningen, inte ha händerna som på ett cykelstyre, utan ungefär lika smalt som hästens käkar. Det du känner i handen känner hästen i munnen, om du har ett vanligt tränsbett. Med bett med hävstångsverkan/ hissverkan känner hästen mer i munnen än du gör i handen. Om du har ont i händerna efter ett ridpass har hästen högst troligt ont i munnen. ha det i bakhuvudet när du rider och undvik helst situationer där du "måste" ta hårt i honom. Lägg istället energi på att finslipa er kommunikation nu när det ändå är vinter, halt& mörkt. Tänk också på att ha en jämn kontakt med hästens mun, inget dragande, men heller inget glappande.

Träna upp lydigheten i skritten, och sedan traven om den går bättre än tölten (dvs han inte skjuter upp huvudet) och galoppen i sansat tempo. träna med mycket halvhalter tills du har full kontroll och alltid har en mjuk kontakt med hans mun, aldrig måste dra i honom, hålla hårt. När ni är mogna träna tölten lugnt och sansat som jag beskrev ovan så kommer det att bli mycket bättre!

Jag vet, man VILL ju tölta massor, i synnerhet om man har en häst med bra tölt, men i längden vinner du jättemycket på att lägga en bra grund där du och hästen lyssnar på varandras signaler direkt utan att tjafsa med huvud, mun& händer.

Tack för alla utförliga svar, hinner inte svara lika utförligt själv då jag ska ut och rida men jag återkommer på em när jag har prövat lite av era tips, tack ännu en gång.
Har dock lite frågor som jag återkommer till efter ridningen

Fatima

Jag kom på en sak till! kröken på nacken skall du inte tänka så mycket på att försöka få fram, den kommer av sig själv när hästen jobbar rätt med resten av kroppen. Att försöka trixa fram den med styrka ger bara spänningar.

När vi sedan ska tölta så petar han upp nosen för högt och tar jag då i honom så blir det väldiga diskusioner, han går och gapar mm. Det känns inte helt ok att ta så hårt i honom. Kan oxå tillägga att han går inte i grisepass men dock passtaktigt.

För lite aktivitet i bakbenen, vad det sen beror på utebliven drivning eller för svaga bakben kan jag inte svara på. Hästen lägger allt på framdelen, därför dessa diskussioner.

Hej

Tänderna är kontrollerade och de var helt u:a och även bettet kontrollerades av tandläkare och de var u:a (tänder och kontrollerades inte pga att jag misstänkte besvär utan för allmän kontroll.

Jag tänker inte på nackens form (falk gå i form) utan det som är är att han höjer huvudet för mkt.

När jag red idag så blev det bättre med drivning (han är mkt pigg kille så det är inte svårt att få honom att gå fram. Snarare att han springer ifrån "jobbet".

Det gick bättre när vi töltade en längre sträcka då han jag med att korrigera lite mer.

Kan tillägga att han för 1 år och två månader sedan fick en spricka på hasspetsen så vi är fortfarande i igånsättningsfasen

Igångsättningen har fått ta tid och det är nu som vi har kommit till trav och tölt (sedan ca 1 månad tillbaka).

Jo jag har haft problem med sadel vilktet har gjort att igångsättningen har tagit lite längre tid (ingen brådis vi har hela livet på oss).
Han är mkt tydlig med att visa vad han gillar så jag han bara rida i den nya sadeln ca 5 ggr innan jag tog bort den. Innan den hade jag den jag hade innan skadan och den var för trång. Detta medförde att han hade svårt att trava (hade han inte innan skadan).
Så nu har jag beställt en specialtillverkad sadel som kommer i mitten av mars. Nu rider jag i en barbackagjord med stigläder och plötsligt kan jag sitta upp och han står still (det gjrode han inte med den senare sadeln, den var för stor) och han travar utan problem, det går att växla från tölt till trav utan att jag behöver släppa tygel och tyg hänga fram. Gjorde jag så förut så kunde han ev ta traven men slog upp i tölt vid minsta tygelkontakt.
Nu kan jag trava med full tygelkontakt och avsakntingen är kanonfin.
Det jag skulle vilja är att få lite konkreta tips hur jag gör med drivningen utan att han rusar iväg utan att ta i honom för hårt. tack för tips med öppna och sluta, gjorde ett försök till öppna idag och jag tror att det var därför det blev lite bättre.

Mvh Fatima

Kanske du ska prova på att driva med enbart sätet? Håll bara om med benen mjukt och så har du lugn hand med mjuk kontakt och så driver du med sätet, släpper, driver, släpper så det blir jämnt och mjuk kontakt med eftergift hela tiden. Då samlar du samtidigt o ger efregift. Så gör jag på mina hästar med spring i benen.

Hoppas du förstår hur jag menar. I boken "Rida islandshäst, Reynirs ridskola" finns bra bilder på säteshjälper som jag tycker fungerar bra o bilderna visar ganska tydligt hur det ska se ut. Man liksom spänner o släpper med rumpmusklerna, du kan prova o se vilka reaktioner du får hos din häst o hur du kan få det fungera.

Hade privatlektion igår med en häst som gärna slänger upp nosen och pinnar på för att slippa jobba. Han har inte probelm med munnen, bettet, sadel, stel osv utan bara lite småfräck, slippa jobba och vill testa.
Fick då göra följande:
Skritta, stanna med sätet. Om han inte stannade på en gång skulle jag backa (som boj skrev, för att aktivera baken). När jag backade var jag helt stilla i handen, la på tryck med underkänkeln, lätt framåtlutad och sa "back". När jag kände att han hade efter att ha backat hade bakbenen fint under sig, snabbt driva framåt igen och då menar jag inte att vara brutal utan väldigt lätt genom att bara räta upp mig, titta framåt och driva försiktigt. Om han tappade bakbenen igen, så började jag om från början. Vilken skillnad det blev efter ett tag! I början var han sur på mig men accepterade hela proceduren efter ett tag. Plötsligt stannade han på en gång utan att se ut som en sågbock samt satte igång fint utan att bara rusa eller lämna bakbenen i Kiruna ;-)
När jag sedan hade fått ordning på det och började tölta glömde han baken ibland. När jag töltade tänkte jag som när vi backade och drev på samma sätt för att få med baken.
När han sedan ville dra upp nosen i tölten skulle jag driva honom fram mot handen. Handen skulle jag hålla i ett fast stadigt grepp och så fort han gav efter, snabbt som attan ge eftergift och bli jättemjuk i handen. Kunde även lägga ett tryck på honom i munnen genom att tex ta i höger tygel, hålla kvar och så fort han ville ge efter, jättesnabb eftergift.
Hade aldrig klarat allt detta utan min instruktör och det är jättesvårt att förklara men jag hoppas att ni fått någon hjälp i alla fall. Jag skulle nog rekommendera att ta hjälp av en duktig instruktör för att se hur det passar att korrigera på din häst.

Hej

Idag när jag red så gick det sååå bra. Klockren tölt och mkt fin trav. Använde mig av många av tipsen som jag har fått och mkt riktigt så fungerade allt bättre, tack alla!
Tror att han har fått tillbaka styrkan och därav kan bära sig bättre och bättre. Ser framsteg varje gång jag rider.
Sista sträcka blev dock lite passtaktig men det tror jag berodde på att han inte orkade riktigt.
Vad kul när man kan dela med sig av sina kunskaper till varandra, tack ännu en gång för alla bra tips.
Mvh Fatima

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 390
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 634
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 206
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur