Nosen bakom lod...

Sv: Nosen bakom lod...

Nej precis, jag har heller inte stött på den synen hos någon av de tränare jag sett 'in action' (3 st) som kan kallas AR eller klassiska eller barock eller vad man nu vill kalla det för. Det innebär ju nu inte nödvändigtvis att det inte finns någon som tycker så...

Däremot har jag stött på den synpunkten bland tidigare tränare jag ridit för (blandade typer, från lokala tränare till instruktörer på Flyinge) eller varit på clinic (Kyra K, Bo T tex), inom 'tävlingsdressyren', att många verkar anse att det är en bra form att rida i på väg mot den rätta formen, om 'hästen för närvarande jobbar bäst där'. Problemet som jag ser det verkar vara att 'för närvarande' blir 'för alltid' om inte hästen får lov att börja bära sig själv någon gång.

Jag har för tydlighetens skull INTE uppfattat det som att du (eller dina tränare) förespråkar detta, utan diskuterar bara min syn på fenomenet i allmänhet. :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tyckte du var tydlig, och att din frågeställning var både intressant och berättigad!

bakom lod tycker ja många dressyr o hopp hästar går,säkert inom AR också men mina tränare förespråkar inte detta.

man kan inte blanda ihop dressyren och rollkur,men rollkuren har en samman koppling med dressyren. hoppas ingen missförstår min tanke.

ingen av mina föredetta dressyr tränare eller ngn jag ngnsin lyssnat på har redigerat formen på en häst bakom lod bara den böjer på nacken. detta är ju bara min erfarenhet finns nog dom som stött på bra dressyr tränare med.

Frida S skrev:

"gick stor del av ridpasset med nosen långt innanför lod och mitten av halsen som högsta punkt"

Hur kan det missförstås?

Pallas Athena skriver:

"ingen av mina föredetta dressyr tränare eller ngn jag ngnsin lyssnat på har redigerat formen på en häst bakom lod bara den böjer på nacken"

- Vad menar du? Det är oftast rätt ok att uttrycka sig luddigt i tal, eftersom den man pratar med kan fråga direkt. -Trots allt kan det bli missförstånd även då. När du skriver är det omöjligt att fråga direkt, och det skrivna står kvar - fel eller rätt, men obegripligt.

Redigera handlar om att ändra i en skriven text. Kanske du vill skriva om ditt inlägg? /T_B

jag pratade om dressyr tränarna jag har haft eller vart och lyssnat på,dom har aldrig ändrat eller påpekat formen på hästen om den går bakom lod utan det kommer sig säger dom,bara dom böjer på nacken.

jag e lite slarvig idag på att skriva jag ber om ursäkt var ute igår:D

--------------------------------------------------------------------------------

Frida S skrev:

"gick stor del av ridpasset med nosen långt innanför lod och mitten av halsen som högsta punkt"

Hur kan det missförstås?

jag gjorde det iaf läste inte riktigt nogrannt

Håller med. Nacken ska vara högsta punkt, och hästen bakom lod är aldrig ok. Därmed inte sagt att mina hästar aldrig någonsin hamnar där, men då korrigeras det omedelbart. Oftast ligger felet hos mig, tyvärr...

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 294
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 099
Senast: Fiador
·
Dressyr Tänk vad mycket bättre majoriteten av era hästar skulle gå, om ni istället för att koncentrera er på Ryggverksamheten, Halsens höjd och...
Svar
9
· Visningar
1 254
  • Låst
Ridning Vad är att föredra, att rida hästen kraftigt över handen eller låta den gå låg i nacken med nosen en bit bakom lod? Pållen min har...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
31 443
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar