Nosen bakom lod...

Frida_s

Trådstartare
Nu är vi där igen.. nosar på ämnet som alla vet allt om redan, som om diskussionen inte var avklarad för länge sedan.

Men!

Var nyligen på kurs hos en av landets mer kända AR-tränare när frågan kom upp. Hästen som var ganska långt kommen i sin utbildning (med mina mått mätt..) gick stor del av ridpasset med nosen långt innanför lod och mitten av halsen som högsta punkt. Enligt tränaren berodde detta på att han ej var stark nog att jobba med nosen framme och nacken uppe hela tiden men att detta skulle komma med tiden. -Att nacken som högsta punkt och nosen i eller framför lod var idealformen men att detta var när den starka hästen samlade sig. Där tog diskussionen slut.

Ser framför mig tävlingsryttarnas halvblod som går bakom lod fram till den dagen de startar GP för att då stundvis komma upp till den form TR beskriver, kanske går världarna inte isär så mycket ändå tänker jag...

Men så satt jag och bläddrade i lite gamla klassiker härom kvällen, kollade bilder från bl.a. Podhajskys, Musselers m.fl. böcker. Inte en unghäst där som gick bakom lod eller med halsen krökt. Exempel visades först på den unga hästen och sen på samma häst årtal senare i samma moment. Vad som skillde sig var muskelmassa, samling och noggranhet av rörelsen, inte den direkta formen. Unghästen något lägre i formen men bara marginellt, fortfarande med nosen väl framme och nacken som högsta punkt. Vackert.

Åsikter, reflektioner??

Frida

Sv: Nosen bakom lod...

Dom hästarna i böckerna är antagligen dom dyraste, finaste hästarna med bra utgångslägen (alltså blir dom bra som exempelhästar eftersom det är ju dit man ska sträva).
Men jag håller nog med din AR-tränare, ibland räcker inte styrkan till ända upp i nacken och ibland får man kanske acceptera läget och ta tag i den biten längre fram.
Om man nu t ex jobbar med att få hästen att sluta bulla ut på högersidan och kliva rakt inunder sig med vänster bak så är det ju DET man gör, man måste få lov att ta en sak i taget. Vägen till målet ser ibland inte alls ut som målet.
Huvudsaken som jag ser det är att ta det viktigaste först, och det är att få hästen rakriktad så den kan bli fri i sin rygg (först då kan man verkligen prata om att börja samla hästen, men det kan man såklart diskutera i all oändlighet ;))

Hehe.. skulle inte tro det. Har alltid fascinerats av hur extremt fula hästar som figurerar på bilderna i gamla böcker, men samtidigt av hur bra ridning man ändå kunde uppnå på dessa. Vad borde vi då inte kunna uppnå på dagens hästar..

Så gott som samtliga fall av nosen bakom beror på olydnad. Olydnad i det att hästen inte ger någon kroppsdel eller håller en fart som är för hög. Farten kan och behöver inte vara för hög, beror på. Men dom flesta ska rida sakta och då är farten för hög.
Detta ger sig till känna om ryttaren skulle vilja öka energin, ökar hästen farten eller höjer den?
Den lydiga hästen höjer, den dåligt tränade ökar.
Ingen av dom gamla skulle klättra upp på en olydig häst.
Men idag är lydnad bristvara och fult. Alla skriver ju in om sina hästar som gör som dom vill.

Cirkeln är sluten?

Nu vet jag ju inte vem du talar om, men om hästen går som du säger har den INTE kommit långt. Tyvärr har dessutom något gått väldigt snett om man fastnat i den den form du beskriver. BYT TRÄNARE!/T_B

Frida_s skrev:
Var nyligen på kurs hos en av landets mer kända AR-tränare när frågan kom upp. Hästen som var ganska långt kommen i sin utbildning (med mina mått mätt..) gick stor del av ridpasset med nosen långt innanför lod och mitten av halsen som högsta punkt. Enligt tränaren berodde detta på att han ej var stark nog att jobba med nosen framme och nacken uppe hela tiden men att detta skulle komma med tiden

"Åsikter, reflektioner??" Är vad Frida S ber om. Min åsikt är att det hon beskriver tyder på att den tränaren hon sett arbeta inte gör ett bra jobb. Min åsikt är att hon gör bäst i att byta tränare omgående innan hennes häst också hamnar i den formen.

Det ÄR min åsikt.

DU kan välja vilken tränare du vill - varsågod, du behöver inte be mig om lov.

Oprofessionellt? Professionellt inom vilket yrke? När blev det ett yrke att skriva på Bukefalos? Möjligtvis kan du beskriva det jag skrev som alltför rakt på sak och burdust - kanske tramp på någon öm tå? - Men Frida som startade tråden BAD om reflektioner.... varför skulle det inte vara tillåtet att svara? Är tränaren i fråga en "helig ko"?/T_B

true_blue skrev:
Är tränaren i fråga en "helig ko"?/T_B

Jag tycker aldrig att en tränare får lov att bli en "helig ko" -då har man tappat sin egen känsla, reflektion och kritiska syn.

Jag skulle heller aldrig rida för en instruktör som tycker att det är okej att en häst arbetar bakom lod för att den inte är stark nog -och det hoppas jag att ingen av våra gemensamma instruktörer förespråkar, Pallas_Athena! I så fall blir jag besviken.

Om en häst inte är stark nog att arbeta i den formen -varför göra det? Bättre att backa ett steg, hitta en lämplig form för hästen där den arbetar med nosen framme och söker till handen. När det är fastställt kan man prova att öka kraven igen. Allt annat låter befängt i mina öron.

Håller helt med Knyttet! Alla tränare jag red för tidigare menade att bakom lod var en godkänd arbetsform på väg mot målet. Problemet var att man aldrig verkade närma sig det... Enligt mitt förmenande är 'bakom lod' samma sak som att ryttarens hand försöker backa hästen till samling, eller rida i för högt tempo så att man måste balansera hästen genom bettet, och hamnar hästen någonsin bakom lod numera så ser jag det som ett pilotfel, alltså en miss från min sida.

ah jag har läst alla inlägg nu o vi har nog missuppfattat varandra allihop, jag TROR frida_S skriver lite otydligt,
tror tränaren menade efter hon sett hästen att det syns att den inte är tillräckligt stark för att kunna gå med nack kotpelaren högst,och att det tar ett tag för hästen att komma dit.
men tror verkligen inte tränaren menade att den ska jobba kvar i den formen den gick i,isåfall tog jag fel då är det inte ngn av mina tränare!!

hoppas ni förstod ngt av mitt inlägg?

ingen av mina tränare tycker att det är okej att rida bakom lod "så länge" och jag rider för tre olika tränare inom AR.

Precis som med allting annat så kommer vi till slut fram till att det handlar om tolkningar och åsikter. Ridning är ingen exakt vetenskap, även om det naturligtvis finns vissa fundamentala riktlinjer i alla discipliner.

Personligen anser jag aldrig att hästen får gå bakom lod. Det är en felaktig form och ett sätt för hästen att "komma undan" den korrekta rörelsen. Under alla år som jag jobbat med hästar har jag många många gånger sett tecken på att många ryttare eftersträvar en krökt nacke framför rätt form. De stirrar sig blinda på nacken och har därmed ingen förmåga att avgöra huruvida hästen går i rätt form eller ej. Dett har medfört att oerhört många av dagens hästar, även i höga klasser, är framtunga. De har styrka och muskelmassa att arbeta hyfsat under sig, men lägger allt för stor vikt på bogpartiet och brister därmed i bärighet.

Låt aldrig din häst gå bakom lod, varken som ung eller gammal. Det är viktigare att den lär sig lyfta ryggen och gå i rätt form än att den går på tygeln och kröker på nacken utan att jobba under sig.

Men det är ju naturligtvis bara MIN åsikt... :)

Senast ändrad av en moderator:

Och min åsikt är att bakom hand och bakom lod är två skilda saker.

Jag har en häst som när jag köpte honom gärna gick både bakom hand och bakom lod. När jag började lära mig rida på honom, tog vi först itu med mig, inte med hästen. Det fick alltså vara ok att han gick bakom lod ibland, bakom hand ibland, för huvudfokus var på mig. Och som genom ett under (fast jag är inte förvånad) började han gå allt mindre bakom lod och gångerna han sökte sig bakom hand blev allt färre. Nu tappar vi kontakten när jag gör fel eller när vi försöker lära oss något nytt.

I min värld är det inte hela världen ifall en häst och en ryttare i början av sin utbildning kommer bakom lod, huvudsaken är att tränaren (eller ryttaren för all del) vet hur man kommer därifrån så fort som möjligt.

Jaa, frida_s kanske skrev lite otydligt. Man får ju passa sig för att formulera sig för tydligt här inne, så att ingen känner sig trampad på. Det är inte min avsikt att kritisera tränaren i fråga, kursen var för övrigt mkt givande även om jag inte håller med på alla punkter. Det är inte "min" tränare utan jag har bara ridit ett par kurser för henne.

För att förtydliga så var det tränaren själv som red, på sin egen häst som hon själv utbildat. Den reds på stång och var så pass långt kommen att den trampade och gjorde anslag mot skolgalopp. I dessa rörelser var nosen framme men inte i övrigt.

Fint att höra att vi är flera som inte köper en felaktig form på vägen. Vägen är målet eller hur är det man säger...

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 294
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 099
Senast: Fiador
·
Dressyr Tänk vad mycket bättre majoriteten av era hästar skulle gå, om ni istället för att koncentrera er på Ryggverksamheten, Halsens höjd och...
Svar
9
· Visningar
1 254
  • Låst
Ridning Vad är att föredra, att rida hästen kraftigt över handen eller låta den gå låg i nacken med nosen en bit bakom lod? Pållen min har...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
31 443
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar