G

Gefjun

Min sambos chef har en golden retriever valp på 16 v. Denna väger nu 20 kg. Är det verkligen normalt?

Sv: Normalt?

Låter mycket, men det är ju omöjligt att svara på utan att se och känna om hunden är fet eller bara storvuxen..

Ja det är ju det. Tyckte bara att det lät så enormt mycket för en 16 v valp, man jag vet ju inte hur Golden utvecklas så. Ägaren har sagt att valpen inte kan gå ner för trappan och inte orkar hoppa upp i sängen. Tänkte att jag skulle få se den själv någon gång. Blir lite orolig för den lille, men det kan ju vara helt normalt.

AnnikaW skrev:
Ja det är ju det. Tyckte bara att det lät så enormt mycket för en 16 v valp, man jag vet ju inte hur Golden utvecklas så. Ägaren har sagt att valpen inte kan gå ner för trappan och inte orkar hoppa upp i sängen. Tänkte att jag skulle få se den själv någon gång. Blir lite orolig för den lille, men det kan ju vara helt normalt.

OJOJ.. Det är alldeles för mycket!! Har själv en golden och kan på en gång säga att det är TOOOO MUCH!!! Stackars hund säger jag! Prata med ägaren och låt hunden banta ner sig...det är ju bara en liten valp!!
Inte ens en storvuxen golden kan väga så mycket!! I know!! Alla sa att min hane var stor när han var i den åldern men inte sååå stor!! Nu är han 1.5 år och väger ca 32 kg. Och han är INTE tjock.
En bild

http://photobucket.com/albums/y183/plutten/?action=view&current=PICT0098.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Vilken fin hund du har!

Då väger din hund bara 12 kg mer än denna valp! Vad ägaren berättat för sambon så verkar ju inte valpen vara särskilt rörlig heller. Jag hoppas att det kommer att lösa sig, han går på valpkurs med den nu så de kanske säger till där.

jag tycker 20 kg för en valp på 16veckor verkar väldigt mycket. min hane på 8 månader väger 27 kg och är i lagom hull.

Precis som alla andra raser, utvecklas golden olika......Så det är inte säkert att det är "tooo much!!" för just den individen.

AnnikaW skrev:
Vilken fin hund du har!

Då väger din hund bara 12 kg mer än denna valp! Vad ägaren berättat för sambon så verkar ju inte valpen vara särskilt rörlig heller. Jag hoppas att det kommer att lösa sig, han går på valpkurs med den nu så de kanske säger till där.

Åh tack :) Ja en vuxen hane ligger på runt 36kg. Golden är inte såå tunga som man tror.

Gnist skrev:
Precis som alla andra raser, utvecklas golden olika......Så det är inte säkert att det är "tooo much!!" för just den individen.

nej det har du alldeles rätt i men eftersom den lille valpen har svårt att röra sig så låter det ju som att det är alldeles för mycket. En valp på 16 veckor borde ju vara rörlig i normala fall. Det var iaf min när han var i den åldern. Har faktiskt bild på honom när han var 16 veckor
Han har alltid varit i bra hull så du kanske kan jämföra honom med den andra valpen så kanske du ser skillnad.
http://photobucket.com/albums/y183/plutten/?action=view&current=DSC00011.jpg

Gnist skrev:
Hur ska jag kunna jämföra din hund, med en hund, som jag aldrig sett ??

Nej asså inte du haha utan hon som skrev inlägget i början Annika W :) Det blev lite fel där

det finns goldens som väger en bra bit över 36 kg utan att vara feta. min labbe väger knappt 40 och vi träffar ofta goldens som är både högre och bredare men inte feta.

cillamuffins skrev:
det finns goldens som väger en bra bit över 36 kg utan att vara feta. min labbe väger knappt 40 och vi träffar ofta goldens som är både högre och bredare men inte feta.

Ok ja det gör det säkert. Men min uppfödare t ex har en hane som är vääldigt grov och stor och han väger 36kg. Så om de väger mycket över det så är de för stora för rasstandard.

En snabbkoll i min "hundbibel" visade att det finns ingen maxvikt angivet i den officiella (Fci´s) rasbeskrivningen för golden retriever ...

Gnist skrev:
En snabbkoll i min "hundbibel" visade att det finns ingen maxvikt angivet i den officiella (Fci´s) rasbeskrivningen för golden retriever ...

Nej jag menade inte så utan jag menade att Arne som hanen heter är både hög och grov och maxhöjden är 61 cm på en hane. Han väger 36 kg och hade han vägt mycket mer så hade han varit väldigt överviktig. En hane som håller sig inom 61 cm och väger runt 40 kg är oftast överviktig om den inte är högre såklart och det var det jag menade med rasstandard. Hoppas niu förstår hur jag menar :)

Samma här :confused:
Missupfatta mig inte arabhingsten, din hund är fin, men jättegrov är han Inte!!

Den här tycker jag är grov Och ändå rastypisk....
Hane 2 år

12164.jpg

8829.jpg

Tik 1 år

Senast ändrad:

Hon har ju heller inte påstått att det var hennes hund som var grov utan att hennes uppfödare hade en hane som var grov...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 567
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 944
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 600
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar