Normalt att gå omkull på raksträcka?

Sv: Normalt att gå omkull på raksträcka?

Jag kan ju inte säga mer än när min häst började snubbla, gick ner på knä, varav en gång i skritt och en gång i tölt. Åkte iväg till klinik och de visade sig att han hade spatt. Var inte halt vid böjprov men när dom bedövade lederna visade han hälta.

Bara ett litet ord från mig.

Tack och lov att denna tråd fanns och att jag hade läst den innan detta hände även mig ;) annas hade jag nog blivit 1000 ggr räddare!!!

Har precis köpt ett islandssto på 6 år :love:, fick hem henne i torsdags och idag var första ridturen, har bara gått promenader hittills för att vi skulle lära känna varandra... Skrittade på långa tyglar på grusvägen och det tar inte många minuter innan hon tippar framåt på knä och sedan lägger sig på sidan... Jag hann precis slänga mig över huvudet och framåt samt resa på mig innan även hon reser sig upp och ser förvånad ut ;) ett litet skrapsår på mulen och vi var båda väldigt leriga hihi men annars gick det väldigt bra som tur var!

Men det är ju obehagligt när sådant händer!!! I detta fallet som så många andra verkar det vara okoncentration, obalans och lite framtunghet som var boven (hoppas jag verkligen)... Får bli lite kortare tyglar tills hon hittat balansen ordentligt :p

Islandshästar brukar ju knappast snubbla utan ryttare... Så då kan man ju tänka sig att en ryttare med lite dålig balans påverkar hästen! Eller en ryttare som brukar hänga i tyglarna så att hästen börjar lita på att han kan ta ett ordentligt stöd av ryttaren. När ryttarn då lättar på tygeln, eller tom ger hästen långa tyglar, och hästen måste bära sitt huvud själv (som borde vara en självklarhet) tappar den balansen o står på huvet!!:rofl:

Så mitt tips till er isis-snubblare; Inte ta för mycke stöd i tyglarna o jobba på er egen balans så får era pållar oxå lättare att hålla balansen! Så är det ju väldigt bra, både för häst o ryttare att rida i ojämn terräng med lösa tyglar. Hästen får tänka lite mer på var han sätter fötterna o ryttaren får en aldeles utmärkt balanslektion!!!

Ville bara tillägga att detta aldrig har upprepats sedan dess ;) nu går det mycket stabilare och det var nog så att hon behövde aklimatisera sig... men det är nog viktigt att variera ridningen och inte bara rida rakt fram på grusvägar...

Jag hade även ringt hovis och berättat om bekymret, de kan göra mer än vad man tror. Är hästen lång i tån? Det kan göra att de snubblar lättare.

Mvh Jate Volim

Denna framtunga häst alltså haha. Vi har gått omkull en gång och det var när vi hoppade och jag vet inte hur vi lyckades med omkull gick vi efter hoppet, språnget i galopp efter vi hade landet. Vet inte hur det gick till, men på något sätt hamnade jag två meter framför honom, stående och bara tittade när han välte! Vet inte hur jag hamnade där, för enligt både teorin och praktiken borde jag hamnat iallafall med ett ben under hästen, inte ståendes en bit ifrån..

Liknande trådar

H
Träning Hej på er hästmänniskor, hoppas nu att ni kan ge mig tips till detta stora problem.:confused: Min lillasyster rider en shettisvalack...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: Lager
·
M
  • Låst
Hästvård Hej! jag har en islandshäst 16 år gammal, som jag köpte i mars månad, har aldrig haft några stora problem med henne, mer än att hon...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 712
Senast: Glimm
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 334
Senast: Tarantino
·
Hästvård Så var det dags igen. När Novans rygg äntligen verkar bli bra och hon fungerar över förväntan så ska hon givetvis börja med något nytt...
Svar
4
· Visningar
1 044
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka