Normalt att gå omkull på raksträcka?

J

jezzibell

Hej,
Har ett islandssto på 6 år. Hon kan vara lite snubblig ibland.
Idag var min syster ute och red henne.
De travade på en raksträcka (grusväg) när hästen plötsligt går omkull, alltså lägger sig på båda frambenen vikta inåt.

Syrran flög av, men skadade sig inte.
Hästen skrapade upp bägge frambenen.
Distriktsveterinären har varit uppe och hon har fått antibiotika.
Blir hon inte bättre inom 3-4 dagar får vi åka till sjukhuset.

Men är detta verkligen normalt?
Att bara gå omkull så där, på en raksträcka?
Tacksam för svar
//Jezz

Sv: Normalt att gå omkull på raksträcka?

Om hästen är kraftigt på framdelen, så kan den gå omkull på det sättet. Andra orsaker kan vara kotleds problem, koncentrationsproblem, obalanserad ryttare, mm.

Svala gjorde så en gång med mamma när hon var ung (6 år). Hon travar på långa tyglar på grusväg, går omkull och reser sig sedan och står och ser förvånad ut.

En tränare red också omkull med henne, men de senaste åren har hon hållt sig på benen.

Tack bägge för svaren. Fick också lugnat ner mig lite när jag talat med min ridlärare ;)
Hon kan vara väldigt framtung.
Nå, jag får träna henne mera och hoppas att det inte händer igen :crazy:
Syrran blev nog skakis, hade jag med blivit. :angel:
//Jezz

Naggur gick omkull en gång på våran ridvolt jag hade travat i typ 10 minuter och hade saktat av till skritt och så föll han ner på frambenen och jag klev av sen välte han typ låg ner i 2 sekunder och ställde sig upp igen, ett enda litet skrapsår på mulen fick han,
jag kan ju säga att jag var livräd när han välte och la sig på sidan jag trodde han fick en hjärtattack eller nått :S

Min häst tippade på frambenen när en bekant till mig red ( på ridbanan). Hon var väldigt snubblig en period då, så det berodde troligtvis på det. För efter träning i ojämn terräng så varken gick hon omkull eller snubblade :p

En häst jag red gick omkull när vi töltade i en paddock,
var under en kurs för Unn :angel:
Men som tur var blev varken jag är hästen skadade.
& det var andra gången hon gick omkull på plant underlag.

Jag känner några vars häst har gått omkull flera ggr på plan mark. Oftast dock i skritt. Tränaren som de rider för har tipsat om att de måste arbeta mer med hästen eftersom han har lätt att "gå och lulla i sin egen värld".
Hästen är för övrigt annars mkt bra att rida på i skog och mark och oftast säker på foten....

Naggur snubblar ofta då han inte kollar vart han sätter fötterna, det har dock blivit bättre med åren=)

Min gamla travade jag hade för många år sen gick omkull lite då och då pga patellaupphakning, lite läskigt=/

hej..

min isis har gått omkull kanske 2 gånger..

mest i skritt och ramlat på knäna, han gjorde inte illa sig och jag flög inte av konstigt nog :p men det är läskigt..
fast han är väldigt framtung vet inte om det kan ha med det att göra!!..han snubblade hela tiden förut på asfalt..
men nu har han inte gjort det på länge har börjat jobba honom mycket mer i skritten..

Hade bra

Min häst man me gå och lulla i sin egen värld (han är väl som matte :angel:), och har gått ner på framknäna några ggr, spec i tölten. Tror det har att göra med att han är lite framtung ibland, och att han är lite okoncentrerad..

Jagh ar en valack som ær vældigt kraftigt byggd och han ær en RIKIG snubbelpelle alltså! :O han kan gå på en platt asfalltsvæg och snubbla riktigt ordentligt! :angel: Han ær ganska framtung så har væl med det att gøra också ;D

Jag hade en häst för ett tag sedan som snubblade mycket och ofta gick omkull, i alla gångarter fast inte lika ofta i tölten. Detta försvann helt med en annan skoning. Vad den nye hovslagaren gjorde vet jag inte, men det hjälpte i alla fall.

Jag känner några vars häst har gått omkull flera ggr på plan mark. Oftast dock i skritt. Tränaren som de rider för har tipsat om att de måste arbeta mer med hästen eftersom han har lätt att "gå och lulla i sin egen värld".
Hästen är för övrigt annars mkt bra att rida på i skog och mark och oftast säker på foten....

Så har min häst också gjort några gånger... Skritt på långa tyglar i nerförsbacke kan resultera i ett dyk..

min islandshäst har bara nästan gått omkull(beror ju på vad man menar med gå omkull, ramla på nästan/hela sida eller bara gå ner på knä).
men han gick bara ner på knä första gången, då gick vi på ett kalhygge då han snubblade över nåt och ramlade framåt på knäna sån tur va hann jag få ut tyglaran så ja inte röck han i munnen.
men jag ramlade inte av och han fick inga som helst sår eller nåt vi gick vidare.

andra gången va ganska så mkt läskigare, vi red då på ett kalhugge med(kan ju bara varna för det är rätt så mkt räddare för kalhyggen nu)
det var i slutet av kalhygget vi skulle upp på en väg då hade de som gjort kalhygget bara lagt massa grenar m.m över såna där djupa spår som blir när de gör med maskinerna.

min häst trampade på grenarna och hans framben åkte rakt ner säkert 50cm eller mer och han e inte så stor, då åkte jag med huvuet före ner på alla jättestora hårda grenar och slog nacken i en gren:(
min häst tog sig upp utan att skada sig och stod och väntade på mig, men fy fan han kunde ju ha brytit benen blev jätterädd usch.
att de får göra sådär vilda djur kan ju gå ner och bryta benen med.

men min häst fick inte ett skraprsår från den gången heller tack och lov, vi gick en bit sen hoppade jag upp och red igen trots att min nacke sa att jag nog inte borde men de va så långt hem och det gjorde så ont att gå:(
hade nog ont i nacken minst 2 veckor efter det där usch. ja kunde bytit nacken usch.

men han har som sagt aldrig ramlat eller snubblat värst mkt på plant underlag, han e säker på foten min springare men när det ligger större grenar än han själv då kunde han inte hålla sig på benen, matte borde kanske se våra begränsingar med:)

Jag råkade ut för samma sak med mitt (fd) sto när hon var i samma ålder. HOn var helt enkelt ung och obalanserad.

Vi har samma problem med våran häst. Han är nyligen vet. besiktad och då konstaterat helt frisk. Jag tror också att det kan bero på att hästen har mkt vikt på frambenen. Dels pga hästens kroppsbyggnad men också på hur man sitter i sadeln:)

Ingen som funderar på varför det är så många islandshästar som snubblar

Ingen som funderar på varför det är så många islandshästar som snubblar

Undrar om de som trillar/snubblar oftare är svenskfödda? De islandsfödda jag ridit har dansat fram i all terräng och de svenskfödda har man fått lära att gå i skogen....tillfälligheter?

Liknande trådar

H
Träning Hej på er hästmänniskor, hoppas nu att ni kan ge mig tips till detta stora problem.:confused: Min lillasyster rider en shettisvalack...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: Lager
·
M
  • Låst
Hästvård Hej! jag har en islandshäst 16 år gammal, som jag köpte i mars månad, har aldrig haft några stora problem med henne, mer än att hon...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 712
Senast: Glimm
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 334
Senast: Tarantino
·
Hästvård Så var det dags igen. När Novans rygg äntligen verkar bli bra och hon fungerar över förväntan så ska hon givetvis börja med något nytt...
Svar
4
· Visningar
1 044
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka