Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul med föreningen @parellikusken :)
Här nobbar tyvärr de flesta föreningarna allt som har med körning att göra :meh:

Vad är det för täcke? Gillar passformen :)

Trist!
De älskade att vi var där och alla var jättepositiva till oss. Behövde bara nämna att Dacke är en körhäst och då kom vi in på bröllopskörningar och det ledde snabbt vidare. :)

Är från Sverigetäcket, deras starkaste yttertyg. Fleecefodrat, men med ett nättryg över så det inte fastnar hår i fodret, blev glatt överraskad.

Idag är jag nöjd med min bulle :heart Jag och en annan tjej i stallet lade ut en liten bomövning i ridhuset och jag red över den några gånger och det gick bra, men det so var allra bäst idag var galopparbetet. Kunde både jobba med att länga och korta. Fortsatte med att prova på några sidoförflyttningar i galopp också och det gick också fint. Älskar min lilla häst :love:

Idag är jag nöjd med min bulle :heart Jag och en annan tjej i stallet lade ut en liten bomövning i ridhuset och jag red över den några gånger och det gick bra, men det so var allra bäst idag var galopparbetet. Kunde både jobba med att länga och korta. Fortsatte med att prova på några sidoförflyttningar i galopp också och det gick också fint. Älskar min lilla häst :love:
Åh vad härligt! :D
Tänkte vad glad man blir för de där framstegen, stora som små :)

Trappar ju ner Våds aktiviteter inför en vintervila. Så i helgen vilade han helt, red i ridhuset i måndags där han gick med handbromsen i och jag red som en kratta. Avbröt istället för att riskera befästa en dålig känsla.
Igår trotsade vi snöstyltor och gav oss ut i skogen istället. Bara jag, Våd och hunden :love:
Fick testa en ny väg då en del av den gamla är avstängd pga nyplantering och han bra tuffade på. Insåg att vi inte gett oss ut ensamma sen innan älgjakten så kändes extra bra att han nu är så trygg ensam :)
Tog oxå beslutet att nu fokuserar vi bara på härliga kravlösa turer i skog och mark, förutom sista hoppträningen idag ;)

Det låter superhärligt @KrullTroll Jag och en kompis i stallet planerar att åka iväg till bättre ridvägar på fredag. Vi får se om det blir av eftersom det enligt väderprognosen ska regna och blåsa 20 m/s. Känns inte jättelockande att ge sig ut då varken till häst eller med släp. Men, inget är avgjort än så den som lever får se.

Idag var det hoppträning och det blev träning på en liten serie som till slut blev en linje med en oxer och ett räcke med tre galoppsprång mellan. L var riktigt fin. Han var på hugget på hindren utan att bli het och avspänd utan att bli slapp. Kort sagt var det riktigt kul idag. Och vet ni vad, jag hoppade barbacka :D:rofl:

Haha, har fortsatt att vara en galning :D Rider i princip bara barbacka sedan ungefär två veckor. I onsdags var det träning igen, barbacka, och jag lyckades drulla av :rofl: Lyckligtvis slog jag mig inte :up:

Idag kom vi oss äntligen ut efter en vecka av uselt väder och långa dagar på jobbet. Det var härligt, men det kändes att L har lite uppdämd energi. Han är snäll och håller sig i skinnet, det känns att det kryper lite i kroppen på honom. Tänkte att jag skulle ta ut honom imorgon och rasa av honom lite :p

Idag har jag kört för första gången på flera veckor! Det var ingen i stallet så jag passade på att ta ridhuset i besittning :D Dressyrkörde och kände av lydnaden som var bra. Testade dessutom en nygammal betsling. Testade det tvådelade tränsbettet och det kändes som en bra betsling faktiskt :up: Idag i alla fall, man vet ju aldrig riktigt med herrn :cautious: Jag har ju inte varit helnöjd med stången som jag upplever att han drar sig undan stundtals och inte heller det raka tränsbettet som han blir stark på. Vi får se om den här betslingen funkar i längden.

Jag fortsätter hålla liv i tråden. Igår var det dags för hoppträning :bump: Tog ut sadeln för att vi skulle hoppa lite mer hinder och bana på slutet. Vi började med att träna på att korta och länga galoppen och att hålla en jämn rytm. Vi gick sedan vidare till att rida på en linje med tre små hinder med 13 meter emellan och där skulle vara tre galoppsprång mellan hindren. Efter det var det dags att börja rida på en mindre bana och plötsligt började jag backa på hindrena :meh: När jag hade backat mig igenom serien och två hinder som L fick klättra över sade han "nej, tack". Inte så konstigt. Så jag fick göra om och göra rätt och sedan hoppade han jättefint :) Det är väldigt roligt att träna varje vecka faktiskt och även om vi inte specifikt tränar dressyr tycker jag att grunderna blir bättre :up:

Igår och idag har vi kört och idag var första gången vi gjorde sällskap med nyaste tillskottet i stallet. En glad tjej med en islandshäst som hon också kör. Vi körde båda två och hästarna verkade väldigt nöjda med att få komma ut i varandras sällskap. Nu är jag tokmotiverad att köra mer. Vill köra jämt nu ju :D

Skönt att nån håller igång @Lazer09 :D
Våd har lite vila som går bättre än förväntat. Han rör sig mycket i hagen med sina kompisar så det är skallen som jag får aktivera. Fokuserar på arbete från marken för att stärka vår relation och hans kvickhet på mina signaler. Märker att han tycker det är kul då han puffar för att få forsätta när jag tycker vi e klara :D
Blir lugnt året ut med tanke på jul och en jäkla tenta som ska skrivas. :wtf:

Jag kämpar med tiden.. Och kanske också motivationen. Skulle behöva ha bra stallkompisar och mycket ridsällskap just nu för att ta mig igenom vintern (i Göteborg är det dock mer utav en regnperiod). Saknar stallkompisarna jag hade i Sundsvall.

Dock insett fördelar med medryttare, inte bara att jag får hjälp med Dacke, utan jag har dessutom två personer att prata om Dacke med. Några som inte ledsnar på att höra om honom och diskutera allt runt honom i detalj. :)
Har två medryttare nu och vi fikade på stan och pratade om Dacke igår. Bästa fikan på länge alltså. :)

Nu har vi landat i flytten och pållan är ohalt så nu är vi pågång igen. Meeen skrik o pip o riktiga bockserier :o hon är så sjukt laddad så det e galet.
Red ut en liten sväng igår ensam för första gången. Travade på så hon hade annat fokus än att stirra upp sig. Gick jättebra o jag var riktigt stolt över vår bedrift :p jag undrade dock om det var en så bra idé först :D det var full laddning hemåt men lyckades hålla henne "iordning" även om det gick på tvären..
Mycket ensamträning i stallet har vi pysslat med också det sista. Vissa dagar går framåt o hon står lugnt medans andra står hon o skakar o fnyser .. Men vi tar det sakta men säkert så :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka