Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant. Jag vet faktiskt inte hur det är med den genen, så jag har inget bra svar. Det enda jag har koll på gällande färg och så är just att dubbelgult inte är godkänt för vidare avel inom rasen.

Inatt har vi fått minusgrader här i Västsverige och jag tog tillfället i akt i morse att ta ut L på en tur med vagnen i morgonfrosten. Det var väldigt härligt, men kallt. Måste hitta en bra lösning för att hålla värmen uppe i fötter och händer när jag kör. Någon som har något bra tips?
12227747_1079031302121513_5160229366399523726_n.jpg

Jag skulle nog skaffa eldrivna sulor. :) sen kanske liknande handskar eller såna där "påsar" man knäcker så blir de varma i några timmar, sen kokar man dem för att kunna göra om det. Man kan ju lägga dem i handsken. :idea: och såklart, tumvantar, inte fingervantar!
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-stovlar/Handvarmare-2000031871/

För övrigt: avis!! :D här är också frostigt och fint med tunt snötäcke. Mysigaste, finaste tiden att ha häst. Hoppas på en vacker snövinter.

Vill oxå ha snööö! Här är det lite vitt pulver men iaf minusgrader :)
Går i valet och kvalet om jag ska helraka Våd eller inte. Har ju tänkt planera in lite vila och lugnare tempo och då behövs ju inte rakningen på samma sätt. Skönt för honom att slippa täcke oxå. Dessutom så är jag lite orolig hur länge täckena kommer hålla. Han och hans kompis i hagen leker mycke och grimmorna går sönder en efter en. Nya grimmor är ju inga stora pengar att köpa. Men om täckena ska gå sönder i samma takt lär jag bli ruinerad. Men vill inte byta hage på honom då jag tycker det är bra att de håller igång om dagarna.
Samtidigt så lär han ju svettas ändå de pass han går. Och till våren blir det maaaassa päls att fälla om han får ha kvar den. #lat :p

@Lazer09 vi använde oss av två bommar. Låg på en åtta och när jag skulle byta la jag oss så vi tärande över för att underlätta ett byte.
Han fattade med en gång :)
Dock är jag lite tveksam till att lägga för mycke krut på byten. Vill befästa den förvänta bättre först, nu vill han byta hela tiden. Ska ta upp detta med tränaren imorn. :)

@Lazer09 vi använde oss av två bommar. Låg på en åtta och när jag skulle byta la jag oss så vi tärande över för att underlätta ett byte.
Han fattade med en gång :)
Dock är jag lite tveksam till att lägga för mycke krut på byten. Vill befästa den förvänta bättre först, nu vill han byta hela tiden. Ska ta upp detta med tränaren imorn. :)

Ja, det där med att befästa den förvända är ju också en aspekt av det där med bytena... Sen lurar jag lite på hur kvaliteten på bytena blir över bom. Har de blivit rena för er? Det vill säga byte med bak först? För jag har en känsla av att det finns en risk att de bara lär sig att skifta galopp, så att säga, och inte byta rent. Men, vad vet jag, jag har ju egentligen aldrig ägnat mig åt riktiga "dressyrbyten" förut...

Ja, det där med att befästa den förvända är ju också en aspekt av det där med bytena... Sen lurar jag lite på hur kvaliteten på bytena blir över bom. Har de blivit rena för er? Det vill säga byte med bak först? För jag har en känsla av att det finns en risk att de bara lär sig att skifta galopp, så att säga, och inte byta rent. Men, vad vet jag, jag har ju egentligen aldrig ägnat mig åt riktiga "dressyrbyten" förut...
Nu har vi ju bara testat över bom en träning, och då bara några få gånger för att se om han alls tänkte rätt. Vilket han gjorde, men krutet las inte vid att de skulle bli perfekta. Vissa kändes väldigt bra (för mig som inte ridit byten på massa år) och min tränare tyckte oxå att de var riktigt bra.
Så han verkar ha lätt för det, för lätt då han helst vill byta så fort han får chansen. Han är otroligt snabb och lättläst. Därav min oro att den förvänta tar "skada".

Då var min lilla tjej halt sedan igår ..:( Värme men inte någon svullnad. Troligtvis vrickat sig på den frusna upptrampade leran.
Så får bli grushage i några dagar framöver.
Hoppas det ger med sig inom några dagar.
Typiskt när vi precis kommit igång med laddade fröken. Menmen bara o ta nya tag när det lagt sig :) hade ju varit skönt oxå om hon är bra innan flytten nästa måndag , men är inte så mycket o göra mer än att vänta o se under några dagar..

Hoppas ni andra har bättre tur och kunnat ta tillvara på de härliga dagarna utan regn :D (vet ju inte var ni alla bor men vet att några till håller till här i krokarna runt västkusten om jag inte är ute o cyklar) :D

Då var min lilla tjej halt sedan igår ..:( Värme men inte någon svullnad. Troligtvis vrickat sig på den frusna upptrampade leran.
Så får bli grushage i några dagar framöver.
Hoppas det ger med sig inom några dagar.
Typiskt när vi precis kommit igång med laddade fröken. Menmen bara o ta nya tag när det lagt sig :) hade ju varit skönt oxå om hon är bra innan flytten nästa måndag , men är inte så mycket o göra mer än att vänta o se under några dagar..

Hoppas ni andra har bättre tur och kunnat ta tillvara på de härliga dagarna utan regn :D (vet ju inte var ni alla bor men vet att några till håller till här i krokarna runt västkusten om jag inte är ute o cyklar) :D

Men vad trist :down:
Ja, här i Trollhättan så har det varit en kall helg. Skönt att slippa leran för en stund. Dock ska det regna massa i två dagar nu så leran e snart på plats igen.
Igår red vi dressyrträning. Gick riktigt bra. Övade på att förfina galoppfattningarna och några gånger fick vi till det sååå bra. Andra gånger mindre bra :grin: men ändå milslångt bättre än förr.
Idag red jag ut med en tjej från grannstallet. Så mysigt med all frost, såg nästan ut som snö. Hårt i backen tyvärr och en del av vår ridväg genom skogen är avstängd pga nyplantering. Så det blev en lite lugnare tur, fast båda hästarna verkar trivas med det. Och då är de ändå hetsiga båda två annars :)
Imorn ska vi försöka trotsa regnet för en tur igen.

Hovis var på besök idag, fick beröm för att skorna är jämt slitna. Vilket känns bra och känns oxå som att jag har en hovis som skor honom bra. Så hatten av till henne oxå :D

Bildbombar lite då :)
12247181_10153367601983789_4565155634151619873_n.jpg

Efter gårdagens träning i nya täcket då "hulken" har sprängt det andra över bogmusklerna ;)

12278866_10153368580003789_4274230602412314165_n.jpg

Från dagens tur i vinterlandskapet :)

12249777_10153368580118789_3043619860082504886_n.jpg

Vovven fick oxå följa med :)

11986342_10153368579928789_8793809968077100093_n.jpg

12243596_10153368579673789_679489880270644420_n.jpg

12249694_10153368579703789_6387446797782573586_n.jpg

Någon tyckte jag tog för lång tid på mig och försökte leda sig själv ut ;)

Vad tråkigt med fröken @Darkie :( Hoppas hon blir bra snart. Vi håller också till på västkusten, men längre söderut. Nämligen Kungsbacka.

Vi har utnyttjat helgen till att köra. I lördags blev det en mycket kall, men mysig tur ute.
12227747_1079031302121513_5160229366399523726_n.jpg

Snyggt @Lazer09 :)
Hur högt hoppar ni ca?

Har en hoppträning på tisdag. Funderar på om det ska bli sista på ett par veckor. Har trappat ner aktiviteten för Våd och det funkar bra, han har inte levt rövare med någon ännu ;)

@KrullTroll På filmen tror jag att det är ca 50 cm och det är väl ungefär det vi hoppar i nuläget. Det räcker gott för oss nu. Just nu är det ridningen mellan hinder som är det viktiga och att vänja benen och kroppen vid lite hoppning. Höjden kommer sedan.

@KrullTroll På filmen tror jag att det är ca 50 cm och det är väl ungefär det vi hoppar i nuläget. Det räcker gott för oss nu. Just nu är det ridningen mellan hinder som är det viktiga och att vänja benen och kroppen vid lite hoppning. Höjden kommer sedan.

Smart tänkt, kör på samma strategi här. Speciellt då Våd tidigare taggade till så att han knappt var reglerbar bara det låg en bom på marken :p

Vi red på en skrittur en timma i fredags, är rätt mörkt innan sju på morgonen.

Igår så var det dags för att jobba igen, vilket betydde barnridning på hembygdsgårdens julmarknad. Dacke njöt som vanligt av uppmärksamheten och var riktigt nyfiken och energifylld på en fint sätt hela dagen. Det bästa med dagen var inte barnen, utan alla äldre som kommer och berättar historier om sin barndom. Hästar drar fram dom, och jag älskar att höra historier.
Föreningen kanske ska köpa en trilla åt oss så vi kan jobba där med att köra bröllopskörningen, i så fall så är det föreningen som sköter reklamen för oss och bokar in oss. Så bra deal!
Vill du grooma på bröllop i sommar @Lazer09 ? :)

Fick förresten äntligen hem nya täcket som ska vara extra slitstarkt, och yttertyget kändes riktigt bra. Hoppas det håller nu..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka