NORDSVENSKAR och dess färger...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kaffeslav
  • Startdatum Startdatum
Sv: NORDSVENSKAR och dess färger...

Fetanten: tycker din nordis är typiskt ljusbrun, har själv 2 nsv som är betydligt mörkare än din och de står oxå som ljusbruna i passet.
Måste oxå säga att det var en trevlig modell på din häst, vad är det för stam på den?

Fetanten: tycker din nordis är typiskt ljusbrun, har själv 2 nsv som är betydligt mörkare än din och de står oxå som ljusbruna i passet.
Måste oxå säga att det var en trevlig modell på din häst, vad är det för stam på den?

:bow: Tack, tack. :) Han är e: Tagg och u: Hejdi ue: Obelisk
Född 2004.

Tycker själv att han är så himla söt. :love:

*KL*

Jag har haft ett sto 2 ggr på betäckning med min Arabhingst, och hon fick först en fux.. sen en isabell (båda ston). Jag vet inte stammen på henne, men har för mig att fadern hette Stegg Best?.. kan nån kolla stammen på henne, Rita Best född 1977, vore kul att veta!

Här är hon (1988)
Rita-hage.jpg

Med sitt första föl (1989)
Rita-foal1.jpg

Hon var betäckt flera ggr med 'Nordis', men det tog sig inte.. förrän hon mötte en Arabhingst!:D:D

Bia

Rita Best, isabell med bläs

f.1977-05-02
d.2002

e.Gol Best (NO) ee.Steggbest (NO) eu.Radis (NO)
u.Didorita ue.Holm Didos uu.Remindra - Remin (NO)

Det intressanta är att det inte är norska hästarna som är ursprunget för hennes färg på fädernet utan de kommer ifrån mödernet, mamma Didorita är gulbrun, hennes pappa Holm Didos är brunblack, vidare är hans mamma Holm Dido I blackfärgad

Holm Dido I har sedan två föräldrar som är black! Pappa Holmtor II f.1926 är brunblack (e.Ingemar u.uppgift saknas, kanske finns i de äldre stamböckerna för nsv bruks?) Mamma Dido f.1915 är black, därefter tar det stopp för mig att se vart färgen kommer ifrån, Dido's föräldrar (e.Grane II u.Draga) är båda bruna, den sista hingsten som finns med är Gausdalskongen (NO) e.Gimle (NO, född 1890)

Vidare på den stammen skulle vara kul att se om den finns att tillgå i någon stambok för nsv bruks som sagt.

Kan nämas att Rita Best startades aldrig på banan men har två registrerade avkommor! Lillrita f.1993, gulbrun e.Pål Best, är ostartad men har gett en stoavkomma född 2005 e.Röste Bo som är bork!

Sista avkomman född 1997 står reggad som albino men det stämmer såklart inte, förmodligen väldigt ljus isabell, vet inte om cremello kan förekomma på kbl travare? Han är också glosägd. Hans pappa är Bork Rigel som även han är bork.

Nog för att jag lägger upp bilder på kbl travare nu men de delar ju samma stambok i grund och botten.

Norsk hingst f.1996, reggad som gul e.Atom Vinter ue.Ingmar
Noytron.jpg

Norsk hingst f.2004, reggad som bork e.Pål Even ue.Bork Rigel
Hjerteborken.jpg

Svensk valack f.2000, reggad som bork e.Bork Rigel ue.Pavjol
Travjol.JPG

Och vad jag har förstått är de inte välkomna inom aveln, hur kommer det sig? Är det bara något någon bestämt eller finns det, en för mig okänd, bakomliggande orsak till det?
Det sägs att dubbelgula ska vara mer känsliga för solljus än andra hästar med mer pigment.

Tack!
Är det någon som lyckats att få en nordis godkänd med sådan/a färg/er nån gång för att hästen har tillfört rasen något bra. Som t ex exteriör?
Ingen regel utan undantag! Midas mamma som är dubbelgul stamboksfördes 2000. Jag vet inte anledningen till undantaget men det går tydligen att göra.

Kan nämas att Rita Best startades aldrig på banan men har två registrerade avkommor! Lillrita f.1993, gulbrun e.Pål Best, är ostartad men har gett en stoavkomma född 2005 e.Röste Bo som är bork!

Sista avkomman född 1997 står reggad som albino men det stämmer såklart inte, förmodligen väldigt ljus isabell, vet inte om cremello kan förekomma på kbl travare? Han är också glosägd. Hans pappa är Bork Rigel som även han är bork.

Albino är den såklart inte, men med isabell mamma och gulbrun pappa kan den absolut vara gulvit (cremello), pärlvit (perlino) eller sotvit (smoky cream). Beroende på vilka andra färganlag som finns närvarande. Chansen till en dubbelgul är 25% om man parar två hästar med gulanlag...

Det intressanta är att det inte är norska hästarna som är ursprunget för hennes färg på fädernet utan de kommer ifrån mödernet, mamma Didorita är gulbrun, hennes pappa Holm Didos är brunblack, vidare är hans mamma Holm Dido I blackfärgad

Holm Dido I har sedan två föräldrar som är black! Pappa Holmtor II f.1926 är brunblack (e.Ingemar u.uppgift saknas, kanske finns i de äldre stamböckerna för nsv bruks?) Mamma Dido f.1915 är black, därefter tar det stopp för mig att se vart färgen kommer ifrån, Dido's föräldrar (e.Grane II u.Draga) är båda bruna, den sista hingsten som finns med är Gausdalskongen (NO) e.Gimle (NO, född 1890)

Vidare på den stammen skulle vara kul att se om den finns att tillgå i någon stambok för nsv bruks som sagt.

Förr i tiden blandade man gärna ihop begreppen och Holm-Tor II var också gulbrun. Både blacken och de med gulanlag är dominanta (i den betydelsen att finns anlaget så syns det) och är därför lätta att följa baklänges genom generationerna.

Jag har inte tillgång till stamböckerna här men vill minnas att både Grane II och Gausdalskongen är gulbruna också. De här hingstarna lade grunden till stostammen på Holms säteri som har haft stor betydelse inom den nordsvenska brukshästen.

Naturligtvis skulle avkomman från 1997 kunna vara dubbelgul. Båda föräldrarna har ju ett enkelt gulanlag!

Gulanlaget går inte att renodla i enkel form och eftersom dubbelgul inte är tillåten inom nordsvensk brukshäst är det enklast att undvika risken. Det finns bara en stamboksförd nordsvensk hingst med gulanlag och tre i Norge (dölehingstarna Georg, Borktind och Borken).

Tack, den sidan svarade på just det jag funderade på! Förutom alla andra som svarat här. Nu förstår jag.

Men då måste jag ställa en fråga om en annan "färg".
Det är hur en del (vanliga?) bruna nordisar som har gråa slingor i man och svans t ex hingsten Léon. Vart kan man härleda denna härliga varianten ifrån?

Såg en bild på ett föl för ett tag sedan, den var mkt ljus och färgen stod som Perlino. Den var efter Isvind - Haugsvarten.

Tror inte man får skriva om annonser, skriver inte vart men såg nyss en skäck (stod som Nordsvensk också) som sas vara e.Skrimsblessen - Integral. Skäck? KAN det verkligen vara en renrasig? :confused: Kan den väl inte. Det var alltså en "riktig" skäck, inte en bukskäck eller liknande.

Lägger in en länk på min dam som står som Mörkbrun i passet.
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JPRRHQGQNPC

Hon är verkligen mörkbrun just nu, på bilden är hon mera röd.

Hon är e.Tall 1645 u.Fortuna 21283 (fux?) ue.Salix 1642

Hon har fått 4 bruna föl, två e.Cervin och två e.Ynar.

*kl*

jag har hand om några nordisar.. var av 4 st är isabeller..
De är alla efter isvind.. han har även gett (som är i stallet just nu) en fux och två borka (gulbruna) hästar..

vet inte riktigt hur det hela funkar innom aveln,men uppfödaren till dessa hästar är ruggigt intresserad av färger på nordisarna..
men han har än inte kunnat förklara så jag fattar.. *snurrigt*

Men lägger in bonusbilder på dom:
1:årshingsten Glim:
12898248.jpg

2:årsstoet Glimma:
12898249.jpg

2:årshingsten Tjäle:
12898253.jpg

fölet Töa: (min blivande foderhäst) Men hon blir förvisso gulbrun.
12784557.jpg

andra fölet Tindra: (gulbrun)
12784555.jpg

Felix:
12898212.jpg

Frost:
11316081.jpg

Hoppas ni kan njuta av dessa bilderna en stund nu..

Fina hästar!

Fast det är superenkelt med färganlagen, inte snurrigt alls:

Fux+1 gulanlag=isabell
Brun+1 gulanlag=gulbrun

En häst med ett gulanlag (dvs en isabell eller en gulbrun) har 50 procents chans att nedärva sitt gulanlag, dvs hälften av avkommorna kommer få det. Då blir de antingen isabeller eller gulbruna, beroende på om de är fuxar eller bruna i botten.

Så eftersom Isvind är isabell, dvs har ett gulanlag, så kommer det vara 50 procents chans att hans avkommor får det. Så han kan ge fuxar, bruna, isabeller och gulbruna tillsammans med ston som inte är gula själva.

Svarta är det enda som är lite knepigt, för gulanlaget syns inte alltid lika tydligt på en svart häst.

Skäck? KAN det verkligen vara en renrasig?
Skäck är inte en tillåten färg inom den nordsvenska brukshästen. Däremot kan det finnas skäckar med ett antal generationer nordsvenska hingstar. Den nordsvenska stamboken är en öppen stambok (såvitt jag vet) och du kan därför börja din "avel" med vilket sto som helst för att efter tre generationer ha ett sto du kan stamboksföra. Far, morfar och mormors far är nordsvenskar och mormors mor kan vara vad som helst.

I det här fallet måste de ha börjat med ett skäcksto men även efter tre generationer kan inte avkomman bli stamboksförd eller ens registreras i Avd 1. De registreras i Avd 2 p g a färgen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 200
Senast: Puffindog
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hemmet Vi måste måla om huset. Sambon gillar gult som vi har idag men med ljusare foder. Jag gillar grågrönt med vita foder.. Kan även tänka...
2
Svar
22
· Visningar
2 159
Senast: super
·
Samhälle En grej jag funderat lite på. Dessa hudfärger på emojisar borde inte de betyda den hudfärgen man själv har? Varför jag undrar är för...
Svar
11
· Visningar
1 209
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025