Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fetanten: tycker din nordis är typiskt ljusbrun, har själv 2 nsv som är betydligt mörkare än din och de står oxå som ljusbruna i passet.
Måste oxå säga att det var en trevlig modell på din häst, vad är det för stam på den?
Det sägs att dubbelgula ska vara mer känsliga för solljus än andra hästar med mer pigment.Och vad jag har förstått är de inte välkomna inom aveln, hur kommer det sig? Är det bara något någon bestämt eller finns det, en för mig okänd, bakomliggande orsak till det?
Konstantskimlar finns inte hos nordsvensk brukshäst.Konstantskimlar vet jag inte om det finns?
Ingen regel utan undantag! Midas mamma som är dubbelgul stamboksfördes 2000. Jag vet inte anledningen till undantaget men det går tydligen att göra.Tack!
Är det någon som lyckats att få en nordis godkänd med sådan/a färg/er nån gång för att hästen har tillfört rasen något bra. Som t ex exteriör?
Kan nämas att Rita Best startades aldrig på banan men har två registrerade avkommor! Lillrita f.1993, gulbrun e.Pål Best, är ostartad men har gett en stoavkomma född 2005 e.Röste Bo som är bork!
Sista avkomman född 1997 står reggad som albino men det stämmer såklart inte, förmodligen väldigt ljus isabell, vet inte om cremello kan förekomma på kbl travare? Han är också glosägd. Hans pappa är Bork Rigel som även han är bork.
Förr i tiden blandade man gärna ihop begreppen och Holm-Tor II var också gulbrun. Både blacken och de med gulanlag är dominanta (i den betydelsen att finns anlaget så syns det) och är därför lätta att följa baklänges genom generationerna.Det intressanta är att det inte är norska hästarna som är ursprunget för hennes färg på fädernet utan de kommer ifrån mödernet, mamma Didorita är gulbrun, hennes pappa Holm Didos är brunblack, vidare är hans mamma Holm Dido I blackfärgad
Holm Dido I har sedan två föräldrar som är black! Pappa Holmtor II f.1926 är brunblack (e.Ingemar u.uppgift saknas, kanske finns i de äldre stamböckerna för nsv bruks?) Mamma Dido f.1915 är black, därefter tar det stopp för mig att se vart färgen kommer ifrån, Dido's föräldrar (e.Grane II u.Draga) är båda bruna, den sista hingsten som finns med är Gausdalskongen (NO) e.Gimle (NO, född 1890)
Vidare på den stammen skulle vara kul att se om den finns att tillgå i någon stambok för nsv bruks som sagt.
Sista avkomman född 1997 står reggad som albino men det stämmer såklart inte, förmodligen väldigt ljus isabell, vet inte om cremello kan förekomma på kbl travare? Han är också glosägd. Hans pappa är Bork Rigel som även han är bork.
Melerat tagel finns hos vissa nordsvenskar men det är bara en variant på brun. Den bruna färgen är egentligen väldigt variationsrik.Vart kan man härleda denna härliga varianten ifrån?
Skäck är inte en tillåten färg inom den nordsvenska brukshästen. Däremot kan det finnas skäckar med ett antal generationer nordsvenska hingstar. Den nordsvenska stamboken är en öppen stambok (såvitt jag vet) och du kan därför börja din "avel" med vilket sto som helst för att efter tre generationer ha ett sto du kan stamboksföra. Far, morfar och mormors far är nordsvenskar och mormors mor kan vara vad som helst.Skäck? KAN det verkligen vara en renrasig?
Jag hade glömt vad Sandnes-Borken heter i "förnamn".(dölehingstarna Georg, Borktind och Sandnes-Borken).