NORDSVENSKAR och dess färger...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kaffeslav
  • Startdatum Startdatum
Sv: NORDSVENSKAR och dess färger...

Tack så mycket!
De är så vackra, är mycket svag för apelkastade hästar själv och en som dessutom är ljus med. Tack

okej... då var dt inte sååå svårt ju.. men gulanlag på savrta... visste jag ingenting om.. är ju inte prec. så insatt i färgaveln som du/ni kke märker... :angel::rofl:

hahaha.. vasså god!! Inga problem.. joo.. fina är dom.. kan inte mer än hålla med... :p

Slänger in en bild på Midas...om någon ville se..

20070505_4931closeup.JPG-for-web-normal.jpg

Eller...Kung Midas som han ju heter :love:

slänger in en bild på min häst som föl och hans mamma. den intressanta här är egentligen hans mamma då min herre inte är en renrasig nordis ;)
men min är iaf gulbrun och mamma som ni kan se, är också någon typ av gulbrun/brungul? var någon här på buke som hjälpte mig med rätt benämning på hennes färg men jag vet inte. hon är iaf e: Valle, kommer inte ihåg mamman just nu.. har inte passet här heller..

DSC07293.jpg

men min är iaf gulbrun och mamma som ni kan se, är också någon typ av gulbrun/brungul? hon är iaf e: Valle,
DSC07293.jpg
Valle var en gulbrun hingst som verkade i slutet av sitt liv i Skåne och Östergötland. Är din häst gulbrun och fadern inte är det så måste stoet vara det. Hon ser ut att vara mörkt gulbrun eller gulsvartbrun. Du har inget foto där hon är mer i centrum? Och gärna ett foto på fölet också, när han har blivit lite äldre (vuxen).

Valle var en gulbrun hingst som verkade i slutet av sitt liv i Skåne och Östergötland. Är din häst gulbrun och fadern inte är det så måste stoet vara det. Hon ser ut att vara mörkt gulbrun eller gulsvartbrun. Du har inget foto där hon är mer i centrum? Och gärna ett foto på fölet också, när han har blivit lite äldre (vuxen).

han ser nu ut såhär:

DSCF7247.jpg

DSCF4521.jpg

står som gulbrun i passet.
inbillar mig att hans färg varierar, är liksom ljusare på sommaren, eller var det i alla fall som 3-åring. alltså mindre "brunt".

på vintern ser han ut såhär:
2007_01040037.jpg

och här är den "ljusare" varianten jag pratar om:
DSC07199.jpg

pappan är svartskäck.
tyvärr är det här bästa bilden jag har på mammas färg.

Senast ändrad:

Vad fin han blev/är! Kul att se en korsning där det syns att det är nordsvensk i fast ändå smäcker i kroppsbyggnaden. Det är ju inte alltid korsningar blir hellyckade. Vet tyvärr inte vad man kan kalla färgen, gulbrun kanske?

Finns det inga andra som har bilder på gula nordsvenskar?

tack! jag håller med dig! :bow:

han är reggad som gulbrun iaf, och ngn färgkunnig på buke har även sagt att han är det.

Sista avkomman född 1997 står reggad som albino men det stämmer såklart inte, förmodligen väldigt ljus isabell, vet inte om cremello kan förekomma på kbl travare? Han är också glosägd. Hans pappa är Bork Rigel som även han är bork.

Det finns många bilder på den hästen på nätet, han ser onekligen ut att ha dubbla gulanlag.
Om det stämmer så är det den enda kallblodstravaren som jag har sett som har haft det.

Senast ändrad:

:love::love::love::love:

Berätta gärna om denna sötnos. Superfin häst.

Det är C_L´s förra häst Kung midas som jag hade på foder i ca 8 månader. Hingst född -00 (om jag inte minns fel?)

Är nu exporterad till österrike :)

vet inte exakt när, men det var nog iår iaf. och det är inte till samma person som har udd vad jag vet :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 200
Senast: Puffindog
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hemmet Vi måste måla om huset. Sambon gillar gult som vi har idag men med ljusare foder. Jag gillar grågrönt med vita foder.. Kan även tänka...
2
Svar
22
· Visningar
2 159
Senast: super
·
Samhälle En grej jag funderat lite på. Dessa hudfärger på emojisar borde inte de betyda den hudfärgen man själv har? Varför jag undrar är för...
Svar
11
· Visningar
1 209
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit