Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De som inte kommer från regionen Holland kan uppfatta det som nedsättande jo
Och jag håller med om att det inte alls är lika allvarligt med Holland som hottentott. Det var bara ett exempel från min värld för att visa att det kan variera från person till person vad man har kunskaper och erfarenheter av
Jag hade ärligt ingen aning innan den här tråden. Jag har nog aldrig ens hört ordet tidigare. Men. Det gjorde också att jag googlade direkt för att se vad det handlade om och då blev det genast uppenbart.Vilka kunskaper man har varierar förstås. Vi är bara många som är förvånade över att kunskapen om just denna term inte är mer allmän.
Jag hade ärligt ingen aning innan den här tråden. Jag har nog aldrig ens hört ordet tidigare. Men. Det gjorde också att jag googlade direkt för att se vad det handlade om och då blev det genast uppenbart.
Ska man använda något "samlingsnamn" på en grupp människor är det ju bra att ha kunskap om vilka/vilket ord som är lämpligast och ifall något är ovanligt. För det är ju långt ifrån ovanligt att rasister mfl hittar på egna "namn" och försöker få dem att användas av allmänheten...
Detta påminner mig om tre särskilda raser i Norden som fortfarande innehåller ett ord samerna inte alls tycker om att bli kallade
Apropå rasnamn så kan man kanske dra en parallell till när det för några år sedan var en stor förändring av svenska fågelnamn (man ändrade runt 4000 namn) där bland annat 10 kränkande namn plockades bort, men kommittén behöll namn som innehöll "lapp" med motiveringen att det var en referens till landskapet Lappland. Då sa man att man ändrar de här artnamnen när namnet Lappland ändras. Det går förstås diskutera hur rimligt det resonemanget är, och det betyder ju kanske då att även platsnamn borde ändras, har för mig att bland andra svenska samernas riksförbund var kritiska till att de här artnamnen inte ändrades på samma sätt som artnamn som innehöll andra kränkande/rasistiska ord.
Precis, visserligen har åtminstone vitgumpseglare (normalt kan den som närmast visa sig i Spanien) dykt upp i Sverige, men jag tror inte någon av de arterna som fick annat namn pga tidigare kränkande artnamn var stadigvarande i Sverige utan snarare utländska arter. Ja det lär vara ganska lätt att ändra namn som nästan aldrig används här, jämfört med namn som är mer etablerade.Vad gäller fågelnamnen var väl de 10 namnen som ändrades inte svenska arter, utan namn på svenska för utländska arter? Det gör ju ett namnbyte mycket enklare än om det handlar om arter som finns i Sverige, även om det förstås inte gör någon skillnad för huruvida ett namn kan klassas som olämpligt eller ej.
Jag blev nyfiken och googlade om vad samernas riksförbund sa när fågelnamnen (inte) ändrades. De hade inte diskuterat frågan, men var mycket riktigt kritiska till att man inte ändrade alla namn som kopplades till ett nedsättande ord om ett folk ändrades om det fattats ett principbeslut om detta.
Oj, blåa RR? Jag har svårt att föreställa mig hur de ser ut, vet du om det finns någon bild på en någonstans? När jag googlar så får jag mest upp Thai ridgeback.
Men den blåa är ju helt underbart vacker i färgen Jag älskar typ alla svarta diluterade färgerDe ser mer ut som en "urvattnad" variant av vetefärgen. De ligger som ett blåsilvrigt skimmer över pälsen och ögonen är ljusare. Det kallas för blue dilute och nuförtiden kan man gentesta för att se om ens hund är anlagsbärare. Min äldsta tik t ex är anlagsbärare för det så när jag parar henne så vill jag ha en hane som inte är anlagsbärare.
På bilden nedan har du en med korrekt färg till vänster och en med blue dilute till höger
Gillar den "blå" färgen! Vad händer med dubbla anlag av den?De ser mer ut som en "urvattnad" variant av vetefärgen. De ligger som ett blåsilvrigt skimmer över pälsen och ögonen är ljusare. Det kallas för blue dilute och nuförtiden kan man gentesta för att se om ens hund är anlagsbärare. Min äldsta tik t ex är anlagsbärare för det så när jag parar henne så vill jag ha en hane som inte är anlagsbärare.
På bilden nedan har du en med korrekt färg till vänster och en med blue dilute till höger
Blått är recessivt så de måste ha dubbla anlag för att det ska visa sigGillar den "blå" färgen! Vad händer med dubbla anlag av den?
Gillar den "blå" färgen! Vad händer med dubbla anlag av den?
Aha, så den "blå" valpen i @Zoya 's inlägg HAR redan dubbla anlag!Blått är recessivt så de måste ha dubbla anlag för att det ska visa sig
JappAha, så den "blå" valpen i @Zoya 's inlägg HAR redan dubbla anlag!
Exakt så. Sorry om jag var otydligAha, så den "blå" valpen i @Zoya 's inlägg HAR redan dubbla anlag!
Bara jag som är rätt okunnig i färger på hund!Exakt så. Sorry om jag var otydlig
Tack!Det nedärvs autosomalt recessivt så om båda förldrar är anlagsbärare kan de få valpar med blue dilute.
Här finns en bra artikel om just färgdilutation hos Rhodesian ridgeback.