Men varför över huvud taget ta upp utställningsvarianten i negativa ordalag - ”jaktfolket har tröttnat” när det vare sig är förklaringen eller motiverat för diskussionen?Det var därför jag inte heller nämnde direkt något om ryggen när jag kollade rasstandarden, för jag vet att hur man ställer upp hunden kan påverka mycket Det ser man även tydligt i min ras där många som vinner ställs upp så att de har en sluttande rygg (trots att det i domarkompendiet står att det INTE är rastypiskt alls med sluttande rygg...).[…]
Det finns två typer, det har gjort det länge. Att de blev så separerade var förmodligen att med tiden blev både utställning och jaktprov så pass tidskrävande att hålla på med att folk slutade göra båda och valde. Samt att spaniels blev populära som sällskapshundar utanför gods-kretsar = jaktmarker saknades = annan inriktning på uppfödarna. Säga vad man vill om hundutställning, men det är en aktivitet som du inte behöver så stora resurser i form av egen mark att utöva. Eller behövDE. Nu är det svårare eftersom man nästan måste ha bil.
Den ena behöver inte vara mer rätt än den andra. (Och jag skulle själv gärna se mindre päls naturligt på utställningsvarianten.)