Nordsvensk travhäst bra lämpad för ridning?

L

Lord Owen

(sätter tråden här för att det jag menar med ridning är bäst representerat här)

Jag har läst att den Nordsvenska travaren har mkt bättre förutsättningar för att bli en lyckad ridhäst än tex en amerikansk travare, hur kommer detta sig?

Hur bra (rent exteriört) lämpar sig en nordsvensk för ridning? Blir de lika "förstörda" i gångarterna om de gått på trav som en amerikansk travare? :crazy:

/Elin som är rätt sugen på denna maffiga hästras någon gång i framtiden :d

Sv: Nordsvensk travhäst bra lämpad för ridning?

Det går inte jämföra varmblodstravaren med kallblodstravare. Kallblodstravarna är ett nordiskt påfund, finns bara i Norge, Sverige och Finland. Visserligen har de nog i grund och botten ganska lik historia som andra "hästar sprungna från lantasmärrar, som använts i travlopp" (tex frieser, welsh cob, tinkrar). Samma typ av häst var väldigt populär/vanlig i hela Nordeuropa för några hundra år sedan, se bara på Streiff som står på Livrustkammaren...

Den svenska & norska räknas idag som "samma ras" - mestadels antar jag för att de svenska till störst del härstammar från norska. Från "början" hade den nordsvenska hästen gemensam stambok, men på 60-talet delade man upp dem i två - det som idag heter Svensk Kallblodig Travare, och Nordsvensk Brukshäst (med reservation för det sista, är inte riktigt säker på VAD de heter, bruksnordisarna). Uppdelningen i aveln mellan de olika typerna har funnits längre dock, och är till viss del lite beroende på var i landet man befann sej. På vissa ställen var det mer poppis med de tyngre, på andra hade man små, "nätta" djur på gårdarna (som man roade sej med att köra trav-lopp med på helgerna ;) ). Häruppe i norr dominerade de mindre, lättare.

Visserligen ska det finnas viss inblandning av varmblodstravare i våra kallblodstravare, även på "senare" år, men det är inget som syns i stamtavlorna ;) (en speciell, Solo, var rätt omdiskuterad på sin tid och har ju satt spår i kbltravar-aveln).

Att varmblodstravarna kan vara svåra som ridhästar är nog till störst del för att de är så "extremt" avlade på att trava fort. Kallblodstravarna går väl åt samma håll i aveln kanske (med samma "bi-effekter" - med hästar som inte har riktigt rena gångarter -passartade, och som breddar något fasligt i bakkärran etc - saker som inte gynnar ridegenskaperna), men har inte hunnit så långt i den där extrema trav-farten tycker jag. I grund och botten är det allsidiga djur som avlats för smidighet, balans, bärighet (krävs när man jobbar i skogen tex), uthållighet och andra egenskaper som är bra hos en ridhäst.
Till viss del kanske trav-aveln till och med främjat rid-egenskaper, tex vad gäller rörlighet och muskelsammansättning.

Tyvärr kan man väl säga också, att de har lite väl bra trav-psyke? Tycker att många kbl-travare man ser i travlopp inte verkar ha fysiken att springa så fort, men de gör det ändå. Det sätter förstås sina spår i kropparna. Varmbloden ser ut att ha en helt annan lätthet i att trava fort. Är mer "byggda för det". Kbl-travarna travar fort för att de ha psyket, inte för att de är byggda för det ;). Skulle tom vilja påstå att kbltravarna far VÄRRE av trav-träningen, än varmblodstravarna.... Men det beror förstås mycket på träningen - vem som utfört och hur!
Tror kallblodstravarna skulle "må bättre" om loppen såg annorlunda ut - idealtider tex istället för "fortast vinner"? Men det kanske inte är lika publik-ingivande...

Men kbl-travarna varierar extremt mycket i både typ, temperament & även hur de varit tränade innan. Det finns dom som inte ens har i livet att göra, och det finns dom som är fantastiska ridhästar från första början. De är individer som alla andra hästar :). Det finns dom som har mycket lätt för samling, det finns dom som mer är av dragtyp och nog helst drar tunga lass i skogen. Det finns kbl-travare som är mycket känsliga och "fina" i sin kommunikation, och det finns kbl-travare som är brötiga och gå-påiga, på samma vis som det finns osäkra individer och individer som är jordnära, coola, trygga. Det enda jag med säkerhet har märkt är att de alltid är rätt stora personligheter :). De två märrar jag haft "samtidigt" under ett par år var som natt och dag - både till utseende och psyke, även fast de ju är/var av samma ras.

Jag tror vi är många som insett att vill man ha en helt "oförstörd" kbltravare måste man antingen producera dem själv eller köpa innan fyllda första året. Har inte träffat många 2-3-åringar som inte har negativa spår efter träningen i sina kroppar. Unghästar som är sprutade lite varstans i sina leder etc.
Fast man kan ju också ramla över guldklimpar som är äldre än så och bara har fått allt positivt från travträningen! (kondition, bra bjudning framåt, starka & smidiga etc) Men jag upplever dem som svårhittade.... Man ska inte glömma bort att travet ställer rätt höga krav på djuren och deras fysik, det är rätt höga påfrestningar i de farterna, så det är inte så konstigt att små saker rätt fort kan bli "förödande". En ridhäst kommer ju väldigt sällan upp i de påfrestninganra som blir under ett trav-lopp - tror jag?

Nå, kan babbla på i evighet om den här rasen! Men måste kanske stoppa här ;)

Nääe!! Sluta inte!! Ögongodis! Älskar att läsa om KBL- Travaren! :love:

CarolaLind skrev:
Nääe!! Sluta inte!! Ögongodis! Älskar att läsa om KBL- Travaren! :love:
Håller med!
Å jag tror att jag kanske har en av de där guldklimparna! Världens bästa! :love:

Bara en liten parentes...

Det heter Nordsvensk Brukshäst precis som du trodde evis.
Solo som nämndes har även påverkat den nordsvenska brukshästen.

Jag vill instämma att kallblodstravaren är en superhäst!
Just psyket gör att i alla fall vår häst sin exteriör till trots ger allt även som ridhäst! Massor av energi uppåt istället för framåt. Men det är framåt som dominerar om han blir stel och styv! Men det är ok att han tar till den metod han känner bäst en dag då han inte ar fullt ut elastisk. Efter några hårda år i unghästeliten behöver han inte passa perfekt in som ridhäst varje dag tycker jag.. Lite spår sätter ju travträningen!

Den lilla (!) tvååringshingsten ser ut att vara stöpt i en form till dressyrhäst (enligt vår mall :love: ). Konstigt nog så överensstämmer den mallen med travet för de flesta har bara positiva saker att säga och han travar mycket fint och luftigt!

Även han har ett suveränt psyke och jag ser fram emot att få jobba med honom. Men han har lite av låglandstjur över sitt sätt att bemöta andra så jag får nog en utmaning i att hitta lättheten i kommunikationen.

Den äldre har blivit en balettdansör och svävar fram och är stolt över att visa upp sig. Det är något jag inte ser hos många hästar hur snygga de än är. Den där äkta stoltheten över det egna jaget samtidigt som han låter oss träna honom på olika vis och trixa och göra fel.

Köp en du oxå! :)

Min kompis har nog hittat en oförstörd kbl-travare. Fantastisk individ måste jag säga. Hon köpte honom som fyra-åring och då var han knappt tränad, och knappt inriden. Och det vara bara att knalla ut i skogen direkt med honom, helt själv. Nä, mer stabil och trevligare häst har jag nästan aldrig stött på! Och så vacker sen!Resning, bjudning, nä han har allt den hästen. Jag tycker att kbl-travarna är en underskattad ras, så det är kul att de verkar bli alltmer populära. Nu har jag ju själv halvblod och gillar ju det, men nästa häst får nog allt bli en nordis!!

Lord Owen skrev:
(sätter tråden här för att det jag menar med ridning är bäst representerat här)

Jag har läst att den Nordsvenska travaren har mkt bättre förutsättningar för att bli en lyckad ridhäst än tex en amerikansk travare, hur kommer detta sig?

Hur bra (rent exteriört) lämpar sig en nordsvensk för ridning? Blir de lika "förstörda" i gångarterna om de gått på trav som en amerikansk travare? :crazy:

/Elin som är rätt sugen på denna maffiga hästras någon gång i framtiden :d

Det beror mycket på individen, för det finns kbl travare med underbart psyke och bra exteriör, sen finns det en del rötägg.

Har precis skrivit ett par jämförelser i en annan tråd mellan am. travare och kbl. travare och kallblodstravaren är generellt lite grövre = bättre balans, plus att den brukar vara kompakt i kroppen. Den är också liite mer byggd (generellt) för att ta kortare steg, vissa travare har annars svårt att hitta balansen i saktare tempo (mcket även en inlärningsfråga) och de brukar inte ha några större problem med galoppen när de väl förstår vad man är ute efter.

Men det där har MYCKET med individer att göra. För skojs skull brukar jag jämföra min am. travare med min pappas kbl. sto. Hans kallblod har mycket svårt att sätta bakbenen under tyngdpunkten, har lite med exteriören att göra, och till stor del träningen (går fortfarande på travet 14 år gammal), bredd- och muskelmässigt är de ungefär lika stora, trots att de är ungefär lika höga och att kallblodet är i full travkondition medans min hobbyrids..
Skulle man sätta upp ryttare på kallblodet och bara rida som på en vanlig häst skulle hon få mycket problem för hon är inte bra byggd som ridhäst exteriörmässigt - sabelbent, liite krokhasig, dåligt med ryggmuskler..
Min kuse är exteriört "bra" tycker jag, sen att han gärna breddar mycket från travet är en träningssak men balansen och exteriören finns där. Galoppen är inte heller något problem.

Så som sagt - se till individen. Många kallblodstravare skulle göra sej bra som ridhästar, många inte.

Jag har en kbl-travare som jag älskar och adrig skulle byta bort! Men jag måste i ärlighetens namn säga att jag inte håller med om att rasen är sååå perfekt lämpad för ridning. Jag förstår inte vad som gör den bättre lämpad än tex halvblod (om man bortser de sönderavlade och sönderrridna). Jag älskar rasen för dess kraftfullhet, psyke och arbetsvilja och allt sådant, men min häst (och många andra jag sett) vill hellre kliva ut och förbi tyngdpunkten än under, och många har väldigt starka åsikter om det mesta vilket gör att man verkligen måste hitta rätt kumuinikationskanaler. Det är nog som någon annan skrev, att man kan hitta guldklimpar och att "oförstörda" hästar av rasen är mycket bra. Men jag är lite rädd att rasen är för poppis nu. Missförstå mig inte, det är jättekul att rasen kommer till sin rätt och att många vill ha den, men det är enligt mig ingen bra nybörjarhäst.
Nåt jag funderar över är vad som gör travaren bättre än brukshästen? Vad har ni för svar på det?

Missförstå mig inte, det är jättekul att rasen kommer till sin rätt och att många vill ha den, men det är enligt mig ingen bra nybörjarhäst.

Håller helt med att de inte är bra nybörjarhästar, men det har de nog aldrig varit - jag tror faktiskt att populariteten tom kan öka medvetenheten, kunskap etc hos ägare (och säljare), vad jag sett i min omgivning.

ehrm.. vad har rasen att göra med att hästen inte vill trampa in under tyngdpunkten?? rätta mej om jag har fel, men det har ju med ridningen att göra :crazy:

inte 17 ville min varmblodstravare kliva in under tyngdpunkten, det är ju jobbigt! men nog kan han, särskilt efter lite träning.

inte så många ridskolehalvblod som vill det heller tippar jag på :D

-lån-

Tack för alla svar! :)
När ni säger att varmblodstravaren extremavlats mer än nordisen, vad är det då som skiljer dem åt mest, psyke eller kropp?
Är det någon här som kan räkna utt rasexteriören för nordisar, ni vet, stort huvud kort rygg uttrycksfulla ögon bla bla bla, sådant. :D
Jag har alltid tyckt om maffiga hästar, det är nog det som fått mig att öppna ögonen för bla. den här rasen. Men har aldrig ridit någon än. Att alla hästar är individer är självklart för mig, men det är ändå rätt trevlig med att slänga ett getöga på en renrasig häst då jag vet hur jobbigt det kan vara med okända hästar där man inte vet ett skit om vad hästen egentligen är. Där får man BARA gå på psyket och personligheten. Och det är klart att inom alla raser finns det rötägg och guldkorn, jag vill liksom veta mer om nordisen som standard (exteriört och standardnordisens möjligheter inom ridning)sedan vad för eventuella personligheter de har kan man knappast räkna upp här. Haflinger och tinker är andra raser jag tycker är rysligt fina! :love:

Mer om nordisen? :)

Senast ändrad av en moderator:

På trav-kallblod strävar man efter en lång häst, rektangulär. Oftast är de ändå kvadratiska = kort rygg, men frågar du en travtränare kommer han säga att ryggen ska vara lång. Finns nog ingen rasstandard just för kallblodiga travare (rätta mej om jag har fel) eftersom man avlar på prestation. Det är vanligt nuförtiden med lite ädlare kbl eftersom man inbillar sej att de springer snabbare.

skillnaden mellan en bruksnordis och en travare skulle generellt kunna dras till kropp och motor. Bruksnordisen är lite kraftigare och har lite mindre motor. Travisen är lite smidigare i formen och har en F1motor.

OBS! Detta är nu grymma genraliseringar! :crazy:

Jag svarade inte på skillnaden mellan bruksnordisar och travvarianten, utan generellt om trav-kallblod. Vore intressant att höra om det finns någon standard för kbl. travare, något borde det finnas att gå efter på premieringarna?

Instämmer!!! :) Det var precis detta som gjorde att jag valde att köpa en nordis, ist för en "vanlig dressyrhäst", typ halvblod. Blev nästan förvånad själv när jag insåg att jag hellre ville ha en nordis. Utstrålningen hos en stolt nordsvensk är mycket mer tydlig, än hos de flesta halvblod jag sett. :love:

:o sorry - glömde att skriva "knapplån*
Mitt svar var inte riktat till dig personligen utan som svar på kickapoo's inlägg

Fortsätt, det är så himla intressant!!!!! :bump: :bump:

Förutom skillnader i volym, brukshästarna är ju kraftigare (oftast), tror jag att det är avsaknaden av travträning hos brukshästarna som gör att man har en betydligt lättare utgångspunkt träningsmässigt. Slutresultatet beror nog mer på individen och dess ryttare.

Liknande trådar

Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 305
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Popcorn
·
Hästvård Jag har ju varit förskonad från många av de 'små' skadorna/grejorna (på bekostnad av att jag fått de stora.. :crazy:). Tror jag under...
2
Svar
25
· Visningar
20 351
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar