nordsvensk/kallblodstravare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kickapoo
  • Startdatum Startdatum
K

kickapoo

En liten fråga till er som kan det här med avel av nordsvenskar. Vad jag förstått så är nordsvensken och kallblodstravaren olika raser. Om man korsar dessa två, får man inte registrera avkomman i någon av föreningarna då?
Är det egentligen inte samma sorts häst? Har man delat upp raserna för att få en renodlad travhäst eller vad? Läste i senaste hästfynd om detta och blev lite förvirrad....
Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut det hela.

Såhär har jag förstått det:
De kallas bruksnordis och kallblodstravare. Det är inte samma ras, men de flesta föreningar brukar ju ha någon sorts korsningsstambok tror jag.. så då får man regga dem där. Sedan kan man visst "renodla" dem igen.. en korsning bruks/kbltrav blir ju 50/50, om denna 50/50 betäcks med tex en brukshingst så blir fölet 75/25, om även detta föl betäcks med en brukshingst så räknas avkomman som 100% bruks. Jag är GANSKA säker på att det var såhär..men det måste ju betyda att de inte ligger så långt ifrån varann rent rasmässigt...

Det är ursprungligen samma ras, men nu är det uppdelat. Men nu för tiden är kallblodstravaren i alla fall uppblandad med den norska dölehästen. Eller, det är väl den som är ursprunget till den norska kallblodstravaren, i alla fall så är den svenska och norksa kallblodstravaren korsad med varandra. Jag kan bara svara för kallblodstravaren, och där får du inte registrera avkomma som inte är renrasig, alltså, du får inte korsa in bruksnordis, det går heller inte att återkorsa tillbaka och registrera. Det går inte ens att registrera avkomma till följd av tjuvbetäckning nu för tiden, även om avkomman är renrasig. Hur det är för bruksnordisarna vet jag inte, men jag gissa att dom inte heller vill ha annat än rent blod.

Om du betäcker ett kallblodstravarsto med en nordsvensk brukshingst får du registrera avkomman i hingstens register. Som en annan mycket riktigt har svarat kan avkomman föras in i stamboken när den har tre generationer med brukshingstar.

Från början var det en och samma ras men när travaraveln ville ha in fler specialtravare från Norge kom rasen att delas vilket skedde 1964. I Norge har det varit det motsatta förhållandet. De hade delats upp tidigare men kom att slås ihop då de fick problem med inavel. Travarna skiljs ut genom att ett T sätts framför stamboksnumret.

När vi nu importerar norska hingstar får vi in travarblod i bruksaveln, t ex Lindar 1823 har den kände Jahn Sjur som farfar, Bjontind 1933 har Nilen som farmorsfar osv. Annars har vi haft sparsamt med travblod i bruksaveln och det har sjunkit ner i generationerna. Nu börjar det på det här viset komma närmare och kan slå igenom. Med Isvind har vi fått tillbaka en hingstlinje från Remin 1276 som importerades från Norge på 40-talet just som en travförärvare. Remin-hästarna försvann i stort sett från bruksaveln vid rasklyvningen.

Din modell med tre generationer brukshingstar kan du använda på vilken ras som helst då den nordsvenka stamboken inte är sluten. Jag vet ston som bottnar på halvblod från början. Alltså kan det blandas in 12,5% annat blod i nordsvensken om man så önskar, mormorsmor står ju för 12,5%. Hingstar måste däremot ha fyra generationer brukshingstar, dvs där kan det bli 6,25% från mormors mormor.

Är den "rasen" som kallas kallblodstravare alltid uppfödda till att bli travare eller kan de vara uppföda till att bli brukshästar eller vanliga ridhästar.. Är travartypen alltid av den nättare kroppstypen?

Kanske en dum fråga men jag är inte så klok på det här!

Travaren är en egen ras. Stamboken delades 1964. Om sedan de föl av rasen svensk kallblodstravare som föds verkligen hamnar på travet är ju upp till ägaren. Jag känner människor som har sådana föl/unghästar, men som inte har några planer att starta på travet med dem. De skall bli ridhästar. Dessa är dock i minoritet, de flesta föds upp med syfte att gå på travet, men av olika anledningar kommer inte alla till start.

Travarna är vanligen av nättare kroppsbyggnad, men detta är ju beroende på individ också.

Men huvudprincipen: nordsvensk och kallblodstravare är på pappret TVÅ raser med ett gemensamt förflutet.

Anneli

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka