Nordsvensk, hur är den egentligen?

Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Jag har två kallblodstravare och en nordsvensk brukshäst. Gemensamt för alla tre är deras trevliga lynne, arbetsvilja och energi. Och, inte att förglömma, deras snabba reaktion.
Jag har varit med om åtskilliga "skenturer" under de elva år jag haft kallblod, jag har aldrig tidigare suttit på hästar som kunnat bocka som dessa tre. Men jag vet också de nordsvenskar som lufsar fram i sin egen lilla värld och "bara luktar på blommorna", man kan smälla av en bomb invid dem utan att de ens klipper med öronen.

Det handlar till syvende och sist om individen, inte om rasen. :)
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Nordsvensken är som de flesta säger, en stabil trygg arbetshäst i grunden. Men som alla andra raser påverkar aveln och hantering rasen, men jag måste säga att det är en ras att satsa på om man vill ha en stabil, pigg, samarbetsvillig men oftast mycket pigga djur, som bjuder på glädjetjut och skutt lite då och då!:D:D,

Under mina år som min familj fött upp Nordsvenskar, så har våra köpare varit väldigt nöjda med sina hästar, de flesta har inte haft något med nordsvenskar att göra innan:love:

Men man måste alltid kolla utefter individen oavsätt ras.

Lycka till i hästköpardjungeln
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Jag hade tills alldeles nyligen ett nordsvenskt brukssto som var kanonsnäll i all hantering men som var riktigt het att rida:crazy: Hon var mer som ett fullblod än ett kallblod. Jag fick många icke önskvärda turer på henne, där hon tyckte nånting var läskigt och bara vände och drog iväg, inte alltid så lätt att få stopp på 700 kg nordis inte:o
Så det där att alla kallblod är så snälla och lugna stämmer inte tyvärr:p

Kan hålla med , den värsta hästen jag mött med nerverna utanpå är en nordis. Men han var nog inte arbetad med på rätt sätt.
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Nordsvenskar har i regel ett stabilt och lugnt psyke, speciellt i händerna på rätt person!

Min nordsvensk är otroligt stabil med lagom bjudning i ridningen, efter ett par dagars vila eller i nya miljöer blir han aldrig het. Däremot ofokuserad och bullrig i hantering.

Jag tycker att de är otroligt trevliga hästar med mycket personlighet som lämpar sig utmärkt till allroundridning. Vi har tävlat både dressyr och hoppning på lätt nivå, så länge man inte vill rida msv klasser funkar dom suveränt.
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Om ett varmblod är en Ferrari så är nordsvensken en traktor. Mycket energi men på ett annat sätt än ridhästarna, inte lika explosiv. Jag upplever nordsvenskar som lite inåtvända och känsligare än man tror, och när man lär känna dom så har man en riktig vän. Men de är inga dum-snälla hästar som man kan luras att tro, de har nerv och kan vara rätt skarpa, speciellt om de inte får jobba tillräckligt. Visst är de snälla, och lugna om man jämför med random halvblod, men de har som sagt mycket energi.

Vill man tävla för att vinna och få avundsjuka blickar av omgivningen kanske man inte ska skaffa en nordsvensk, men struntar man i sånt klarar de mycket väl av lätta klasser (och kanske mer med en duktig ryttare)

Jag byter inte min nordsvensk mot någon häst i världen, det är den bästa häst jag någonsin har haft :love:
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Jag håller med om att de är känsliga inåt, eller ja, jag håller med om allt du skriver!
Absolut inte dumsnälla!

Och dessutom bor du i Halmstad. Vad heter din häst? :)
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Nordsvensken är helt klart min ras och har bara gott att säga MEN man måste hitta rätt individ och vill man köpa en färdig häst så ska man köpa en häst som är rätt skolad till det den ska användas för. Nordsvensken är modig, klok, känslig och snäll MEN den är heller ingen nybörjarhäst fullt ut, den kan vara fruktansvärt smart och vissa individer kan vara riktigt "hårda" i huvudet.

Håller med dig.
Jag älskar rasen men det är ingen nybörjarras. Möjligtvis vissa individer.
Mitt sto är snäll och orädd, men väldigt tuff och smart. Hon är också väldigt explosiv, lyssnar på små signaler.

Det är ju en bra allroundras som man kan göra precis vad man vill med!

Dessutom behöver de ju jobba mycket, min skulle aldrig nöja sig som skogsmulle ett par dagar i veckan. :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 188
Senast: Yrsel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp