Nordsvensk brukshäst, semin?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dorro
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 333

Dorro

Trådstartare
Någon som har koll på ifall man kan/får använda semin på Nordsvensk brukshäst? Då pratar jag inte om korsningsavel, utan att använda godkänd hingst för att göra ett rasrent föl.

Sv: Nordsvensk brukshäst, semin?

Jag har aldrig hört att en Nordis bruks har varit på semin.

Inte jag heller, men det vore smidigt att kunna beställa en liten norsk burk istället för att köra en hel häst flera hundra mil...

Någon som har koll på ifall man kan/får använda semin på Nordsvensk brukshäst?
Man får sätta nordsvenska hingstar på semin men det är ingen som gör det. Eftersom ingen har någon hingst på semin så kan du inte använda semin, om du inte övertalar någon hingstägare då förstås...

Det är en önskedröm med semin på Nordsvensk bruks.
Finns tyvärr inte i dagsläget.

Det är helt enkelt en ekonomisk fråga, det finns inte tillräckligt många stoägare som efterfrågar tjänsten (och är beredda att betala för den) för att det ska gå att ordna.

Skulle annars gärna ställa min hingst på semin, då det är enda chansen för honom att få betäcka några vackra nordismadamer i nuläget... ;)

Som lite kuriosa kan jag ju tillägga att vi faktiskt seminerat ett sto med min hingst en gång, men då enbart av medicinska skäl (kan ju förtydliga att dessa gällde stoet).

Vi som är intresserade kanske skulle slå oss samman o höra av oss till föreningen! Min röst kan genast sättas på listan:)

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just... 6 7 8
Svar
150
· Visningar
11 916
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 660
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka