Nord och syd - om magneter

Z

Zussami

Vilken sida av magneten ska sitta inåt? Nordpolen eller sydpolen? OCh är det norr som är + och syd som är -, eller tvärtom?

På Magneth Healths sida står att N (som jag antar är nordpolen) ska sitta inåt, men här på Bukes har jag läst någonstans att N bara ska sitta inåt vid akuta åkommor, annars ska N vara utåt.
Hur ligger det till? Spelar det någon roll?

Sv: Nord och syd - om magneter

Vilken sida av magneten ska sitta inåt? Nordpolen eller sydpolen? OCh är det norr som är + och syd som är -, eller tvärtom?

På Magneth Healths sida står att N (som jag antar är nordpolen) ska sitta inåt, men här på Bukes har jag läst någonstans att N bara ska sitta inåt vid akuta åkommor, annars ska N vara utåt.
Hur ligger det till? Spelar det någon roll?

Nord är minus, syd är plus.
Nord sätter man inåt vid akut skada, svullnad, värme etc. Syd sätter man inåt vid mer kronisk skada där man vill ha en ökad cirkulation.

Svårt nog att tro på att statiska magnetfält överhuvudtaget har någom terapeutisk effekt men att riktningen har någon betydelse kan jag som tidigare teknisk fysiker absolut inte tro på!!!
PL

Nej, det är mycket här i världen man inte kan tro på...
Jag har iaf använt magneter både på mig själv och hästar under många år och min erfarenhet är att magneterna har bättre verkan än både t ex liniment och back on track när man använder dem regelbundet. Så jag tror, även om det inte finns vetenskapliga bevis.

Svårt nog att tro på att statiska magnetfält överhuvudtaget har någom terapeutisk effekt men att riktningen har någon betydelse kan jag som tidigare teknisk fysiker absolut inte tro på!!!
PL

Nä du, jag är väl inte helt säker på att jag tror på det heller ... :angel:
Men nu har jag fått magnetpaddar till en häst med f d kotledsinflammation, och man ska ju använda sina presenter :)

De kan ju alltid funka som benvärmare i alla fall ...

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 227
Senast: EmmaW
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 023
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 836
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist