Njur/hjärt problem!

caradan

Trådstartare
Hade idag veterinären ute för min hästs svullna ben och hon märkte då att hjärtat slår i otakt och inte lät bra. Mycket tyder även på att han har problem med njrarna (får svar på det på måndag)

Vad kan detta innebära?? Någon som har varit med om det??

Han är 21 år så han är gammal men går det att fixa?? Är så orolig för han är inte sig själv, är trött och ledsen och vill inte göra annat än att stå och gosa, hängig hela han...

Har skrivit i tidigare trådar att svullna ben på gammla hästar ofta har sin orsak i problem med hjärte/cirkulation och njuror....

Först, VAD sa vet. om hjärtat??
Njurarna kan du hjälpa på med akupunktur/akupressur, även ge utrensande örter. Hjärtet vill och kan jag inte säga något om.... Men om han mår dåligt så kanske man får börja tänka...... :(

Hon ville inte säga något specifikt om hjärtat ännu utan ville vänta och se vad blodprovet säger. Men hon pratade om att jag ska åka till klinik med honom och göra en EKG kurva och se vad den säger.

Ja,jag är ju rädd för vad som komma ska men jag märker ju på honom att han inte mår bra, han äter iallafall fortfarande....ska gå ut vid 23 och kvällsfodra men jag drar mig faktiskt för det för det känns som om jag kommer att hitta honom där ute liggandes...fast att det kanske bara är jag som inbillar mig det!

Som sagt, alternativmedicin skulle säkert vara bra. Det "sätter igång" kroppens självläkning och är väldigt bra för speciellt äldre hästar. Mitt sto är också 21 år å hon får örtmedicin nu för lite "ålderskrämpor".. Hon har haft lite problem ibland med balansen o dyl. Hon fick också akupunktur, vilket gjorde jättegott!

Veckan efter hon började få medicinen märkte jag redan skillnad! Hon blev starkare och piggare.

Så lycka till! Ni har säkert många år kvar tillsammans! ;)

Kontakta "sissu" här på forumet, hennes häst hade nedsatt njurfunktion (+ massor av andra grejer) pga en ekollonförgiftning. Till honom kunde hon max ha kvot 4,5 smrp/mj, och han var mkt känslig för stärkelserikt foder..

Din häst har ju iaf blivit 21 år, om det kan vara till någon tröst.. :( Men det behöver inte alls vara kört på något vis. Som de andra här säger- finns många olika örter som rensar "systemet" på hästen.

Vad får han att äta idag?

http://www.equiterapi.com/behandling/article.php?id=20

Här kan du läsa lite om hjärtat..

Hagtorn som det nämns om har jag använt mig av mkt. och varje gång ger det samma positiva effekt. Sedan finns det schisandra för njurar och lever. Ofta är de relaterade till varandra.

Sedan som Nina säger, se över hans foderstat, det kan ju vara något där som inte riktigt stämmer med hans nuvarande nedsatthet som bör ses över och även ev. andra grundorsaker.

Om det går att fixa beror ju helt och hållet på grundorsaken till bl.a. hjärproblemet, men om det inte är allvarligt fel på det så ser jag ingen anledning till att han inte kan bli bättre.

Hur är hästen för övrigt?

MVH/

PS. Nina!

Jag fortsätter min resa :D med foderrelaterade igenslaggningar och problem, varför tro att jag skulle få det lugnt och skönt bara för att jag fick en ny pålle :mad: :rofl:

Tur att jag inte är helt grön inom detta skojiga område :angel: ;).

MVH/

Jsut nu äter han :
Hö, fritillgång (7,5 mj, 30 smbrp)
1 kg lusern
300g betfor
2 kg krafft groov
och idag tog vi det sista på fibergi bas, vi ska inte ha det längre.

Detta höt vi har nu ska vi bara ha ca 1 månad till sen får vi ett med en kvot på 5,7 i stället.

Han åt soja ett par veckor men svullnade väldigt av det så det har jag gett bort.

Vet att kvoten är för låg som den är nu men den kommer att bli bättre inom kort.

Groov vet jag inte om han ätit innan men det andra har han gjort det med iallafall.

Han är slö och loj hela han. Han brukar vara helt stissig på morgonen men nu bara han står och hänger tex.
Han äter ganska bra (blivit lite sämre from idag)
Natur "läkemedel" är inget jag skulle för allt i världen stoppa i honom....

Det kan vara mask. En kompis hade en häst med svullna ben och som de trodde hade hjärtfel. Den hade fått mask trots att den blivit avmaskad. Veterinären sondmaskade den och efter några dagar var den pigg och glad igen.

du har ju rätt att ha en åsikt, men det där är en riktig dum inställing tkr jag...... :crazy: Vill du hellre att hästen skall dö än att prova saker som många anser verka??? :confused: Örtar fungerar!! Det är ju så att jättemånga av dom syntetiska läkemedlen som finns har sitt ursprung i örter.... T.ex. aspirin (älgört)

Det är värt att prova iaf!

Jag skulle prova att byta krafften mot t.ex. green power lucerne eller alfa alfa. Sedan skulle jag för att få resten av proteinet, ge krafft breed som har väldigt lite stärkelse, men mkt vitaminer och annat "bra".

Om du vill ha hjälp med foderstaten när du fått nya höet är det bara att hojta, så kanske vi tillsammans kan klura ut något som funkar för honom. Men det vore säkert bra om du kunde ge honom så mkt hö som möjligt, och för det lilla sista som fattas, ge något med så lite stärkelse som möjligt.

Sissu: Åhej och hå, vågar jag ens fråga vad du är på gång med nu? :crazy: ;)

hej läste i någon tråd om att ge örter ..det är kanske bra men var försiktig, gav min ena häst utrensning såg ut som en indisk ko till slut. ( han mår bra nu )

När det gäller mag/tarmproblem så har skillnaden i lättlösligghet mellan protein från grovfoder eller kraftfoder betydelse.
Vid njurproblem gäller det att minska mängden kväve som njurarna måste utsöndra, det spelar då ingen roll om kvävet kommer från grov eller kraftfoder.
PL

Okej tackar för det infot! :bow: Att jag föreslog lucernprodukter var pga stärkelsehalten. Föreslog ju även krafft breed. Men om ska sänka smrp/mj lägre än 6 vet "vi" ju inte än (om jag får uttrycka mig så caradan). Sissus häst kunde inte ha högre än 4,5- men han kanske även var mer illa däran än caradans häst.

Vad har du för tankar ang utfodring av en sådan här häst?

Hjärtproblemet måste förstås bekräftas med EKG. Vad beträffar njurarna skall man i första hand kolla blod-ureavärdet, om detta ligger högt bör man prova att sänka proteinet, om det ligger väldigt högt bör hästen avlivas.
PL

Jag vill fortfarande tro att det finns bärbara EKGapparater "där ute". Det hade jag på min häst (ska sägas att syftet var att jag skulle lära mig hantera prylen och kurvan). Jag tänkte det kunde vara skönt för dig att slippa åka iväg med honom...

Jag har en del uppgifter på nya höt och det är:
smbrp 40g/kg foder
Energi 7,3
Alltså en kvot på 5,47 (inte 5,7 som jag trodde)
Men tyvärr så har jag inte mineralvärdena ännu och de får jag först i januari.

Jag har tänkt att fodra honom då med fri hötillgång, 2 kg hippo basic, 1 kg lusern pellets, 300g betfor + något mer funderat på breed eller kp men vet ej ännu....
Vill ha hög kvot för han är smal nu och har varit det ett tag.

Jag är emot allt hokus pokus som folk tillverkar bara för att sälja, så är det och inget mera med det!
Sen bryr jag mig inte om om folk använder det till sina hästar/sig själva men jag vill inte bli inblandad...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 464
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård