Nisch på turridning?

Sv: Nisch på turridning?

delvis kl

Som många inte tänker på... Det är ganska dyrt att hålla stora hästar, dom äter dubbelt så mycket som tex en islandsponny.

Även inköpspris spelar roll. För 70 000kr får du en PRE som duger till turridning. För samma pris får du 6-7 st inridna fjordhästar eller varför inte 5-6 stycken kallblodstravare eller 2-3st islandsponnys.

Större varmblodiga raser som vore kul att ha på turridning har ofta ett temperament som inte passar turridning för mindre erfarna. De är dessutom mer skadebenägna faktiskt :grin:

Och jag skulle absolut INTE nicha mig mot mer erfarna. Erfarna ryttare åker på turridning 1 gång om året för att leka lite "wilda western", något som dom inte vill göra på sina egna hästar.

En nybörjare kan man locka till att komma och rida och faktiskt lära sig mer och mer, alltså större chans att denna kunden kommer fler gånger och kanske till och med flera gånger i månaden beroende på upplägget.

Så helt klart ska man ha hållbara, välridna hästar som kan gå med nybörjare. En sådan häst kan man alltid hotta upp till en mer erfaren dessutom. Lättare än tvärt om i alla fall.

Jag skulle aldrig slänga upp en nybörjare på en het 160+cm häst tex! ;)

Det jag ville komma till är att man vill ha det så bra men samtidigt så billigt som möjligt om man startar turridning.
Om man nu inte har några miljoner på hög förstås ;)

Helt sant ang kostnader/temperament osv. Men det hade varit kul med något annat än islandshästar och "gå-på-led" turridningshästar.

Iofs tycker jag de två gångerna jag varit på turridning med islandshästar har varit väldigt "anpassningsbara". Första gången fick jag rida ledarens tävlingshäst och andra gång satt jag nog på den hetaste i hela gruppen (jag red direkt efter eller före ledaren hela turen pga hästen så såg inte de andra men det verkade så på kommentarer). Det var helt klart underhållande och givande turer båda två! Inga töltmaskiner för fem öre vilket passade mig bra för jag ville ju inte bara "åka" häst.

Jag kan ju villigt erkänna att jag är väldigt sugen på att rida en riktig träning på en islandshäst någon gång. Dock har jag ingen aning om hur det skulle gå till, knappast någon som vill låna ut sin ridhäst till en helt ovan 3-gångartsryttare för bara ett pass (jag känner ingen med islandshäst) :D

Men det hade ändå varit kul att kunna kombinera turridning och lite mer "ridning"/annorlunda ridning genom annorlunda hästar eller mer skolade hästar :)

delvis knapplån...

Hej hej Seabaz :angel:

Vi hade innan vi öppnade egen restaurant ett sammarbete med värdshus. Dom lagade maten, som vi åkte och hämtade och sedan så lämnade vi tillbaka disken och allt.

Våra hästar är "gå-på-led" hästar med nybörjade och avancerade hästar med vana ryttare. Det har mycket med att göra vilken häst man väljer att ha som ledarhäst. Våran "tittigaste" häst fungerar bäst med ovana ryttare, konstigt nog. Då är han avslappnad och tar hand om sin ryttare, hur mycket ryttaren än skakar i sadeln. ibland har man väl tur helt enkelt:d

Sen delar man helst inte av gruppen under en tur, speciellt inte om man har ovana ryttare med i gruppen. Hästar har naturligt en ledarhäst och den hästen som går först i ledet under en ritur är då ledarhäst. Om då 2-3 hästar under en tur skulle försvinna, skulle dels de som försvinner bli oroliga och sen skulle ledarhästen bli orolig. Med andra ord inte så smart med nybörjade med sig!

edit: läste noggrannare nu och det är ju en ide, att man rider iväg med 2 grupper, med lite tid emellan starterna och sen bara ses vid matlagning. Då är det säkrare för nybörjaren. Men jag tror ändå att om man tar med sig ovana kompis på turridning, så vill man väl ändå vara med och titta och hjälpa??

Senast ändrad:

Skulle satsa på lite "helgpaket",tex att man rider ett pass på lördag förmiddag,sen lite lätt lunch,sen blir det ett lättare pass på eftermiddagen,kanske på ridbanan,lite lättare hoppning kanske,sen en god middag,som avnjutes med ett glas öl/vin,och sen en stund i badtunnan/bastun,sen frukost på morgonen,sen en tur till innan hemgång.

Skulle även satsa på speciella teman i gruppen, tex för ett tjejgäng där någon ska gifta sig,ta en tur på dagen,sen blir det massa god mat,och kanske lite lekar,lite bastu/badtunna,nån som kommer dit och visar lite sexleksaker,mini-spa m.m,sen blir det en tur på morgonen.

Ett killgäng,rider en tur,sen på kvällen blir det kanske hästskokastning,luftgevärsskytte,yxkastning/huggning,dragkamp,m.m.

Nybörjargänget kan rida en tur på banan,sen lite lunch och teori,sen en tur ute i skogen.

Även en ritt där ni bor som i stora tält,dvs ni rider ett tag,sen stannar ni till på ett ställe där ni har satt upp stora tält där ni sover i,lite gemensam middag över öppen eld och bar himmel,sen rider ni hem på morgonen.

Jag vet inte hur mycket möjlighet du har för övernattning,men OM du har det så skulle jag satsa mycket på sånt,det kan man ta bra betalt för.

Att rida och bada i en sjö är alltid uppskattat.

Kanske har du en bra kamera och är duktig/känner någon duktig fotograf som kan komma och ta bilder som dom sedan kan få köpa på sig och "sin" häst?

Ha små tävlingar, och tex skattjakt för dom lite yngre och rutinerade,där dom får ge sig ut på en äng/skog/hage och leta efter en skatt.

I fall du har någon häst som går att köra så skulle jag satsa på att åka ut på häst och vagntur,med fika i det gröna.

Och som många sagt här,har ni något i byn som du kan guida om,det är alltid poppis!

Jag tror tvärt emot alla andra att man inte ska inrikta sig på redan vana ryttare. Jag tror att det är väldigt få som faktiskt betalar de summorna som krävs för den typen av tur-ridning.

Jag tror man ska satsa på turist och familjevänliga ridturer med inhemska raser. Jag åker till Island om jag vill rida islänning och jag åker till Norge om jag vill rida fjordhäst. Så jag skulle satsa på Nordsvenskar och Russ. Alldeles ypperliga för både nybörjaren och den mer vana ryttaren + att de passar nästan alla storlekar.

Låt nybörjarna rida islänning någon annanstans och satsa på ridhästar och snabbare tempo som passar folk som kan rida men kanske inte har tid och möjlighet att hålla häst själva eller som red som unga.

Vilken otroligt töntig kommentar. En häst är en häst. Och en turhäst är en turhäst. Ska den bära nybörjare kan den inte vara för känslig.

Låt nybörjarna rida islänning någon annanstans och satsa på ridhästar och snabbare tempo som passar folk som kan rida men kanske inte har tid och möjlighet att hålla häst själva eller som red som unga.

Lite fördomsfullt kanske? Det finns utmärkta turhästar för nybörjare av andra raser och definitivt islandhästar som är lämpliga för avancerade ryttare.

Jag tror dock inte det finns en marknad för turridning som riktar sig till enbart vana ryttare. Det är också vanskligt att ha hästar som inte klarar nybörjare, en del är väl optimistiska i sin bedömning om sina egna kunskaper. I själva verket så om man vill bedriva en säker verksamhet så ska merparten av hästarna vara sådana som alla kan rida och att bara utvalda får rida mindre säkra hästar.

KL*

Det finns fler saker att tänka på om man vill ha en turridningsverksamhet.

Verksamheten är väderkänslig. Riktigt varmt och soligt = folk ligger hellre på stranden, samt att hästarna blir nästan tokiga av alla insekter som svärmar runt dem. Kvällar är i princip enda chansen då.

Regn vill folk inte heller betala för att rida i, så avbokningarna trillar in. En regnig sommar kan vara en katastrof!

Högsäsongen är kort. Fundera på vad du skall göra med hästarna resten av året. Weekendridning är nog bra vår och höst, men då har du en massa hästar som äter och skall skötas resten av tiden också utan att de ger några inkomster. Dessutom måste du rida allihop regelbundet, dels för utbildningens skull, men även för motionens. Du kan ju inte ha en flock "heta" hästar som inte har gått på hela veckan.

Kombinationen van ryttare med kompis /pojkvän som är totalt orutinerad är väldigt vanlig. (Dessutom är kompisen/ pojkvännen förvånansvärt ofta väldigt tung? Hur skall du bemöta dem? Sätter du in dem i en grupp med vana ryttare blir alla missnöjda. I en grupp med nybörjare blir den vana ryttaren missnöjd även om det var hon som valde att ta med sig en orutinerad ryttare som sällskap.

Om du själv blir skadad eller sjuk - hur löser du det då? EN försäkring som ger dig rätt till en avbytare är jättebra, men en anställd har inte dina kunskaper om vare sig ridvägar eller just dina hästar. En anställd vill jobba sina 8h/ dag och sen gå hem, du kommer att behöva jobba det dubbla.

Allt detta är frågor som du bör fundera på innan du satsar tid och pengar på din dröm - som tyvärr lätt kan bli en mardröm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 897
Senast: lilsan
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 619
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 418
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31